”Ingen myt att lärande kräver goda relationer”

Foto: Johan Strindberg

Martin Karlberg, lektor i didaktik vid Uppsala universitet, replikerar på Linnea Lindquists debattinlägg.

”Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att relationer är en förutsättning för lärande. Här missar Lindquist något avgörande: relationer i skolan handlar inte om huruvida man ”tycker om” en lärare eller inte. Relationer handlar om elevernas tillit och tilltro till lärarens kompetens, välvilja och förmåga att skapa ett fungerande lärandeklimat” skriver Martin Karlberg, universitetslektor i didaktik, i sin replik.

Rektor Linnea Lindquist vill i sitt debattinlägg avliva myten om att relationer är en förutsättning för lärande. Hon menar att elever lär sig av skickliga didaktiker oavsett om de tycker om läraren eller inte, och att relationen enbart är ett verktyg bland andra.

”Missar något avgörande”

Men här missar Lindquist något avgörande: relationer i skolan handlar inte om huruvida man ”tycker om” en lärare eller inte. Relationer handlar om elevernas tillit och tilltro till lärarens kompetens, välvilja och förmåga att skapa ett fungerande lärandeklimat.

Forskningen är tydlig. I en omfattande metaanalys av 119 studier med över 350 000 elever visar Jeffrey Cornelius-White (2007) att positiva relationer mellan lärare och elever har en stark koppling till både elevers skolprestationer, motivation och trivsel. Sambandet är inte marginellt.

Relationen mellan lärarens förhållningssätt – empati, respekt, engagemang – och elevers kognitiva resultat ligger på högre nivå än många andra strategier. När läraren lyckas skapa tillit, delaktighet och ett tryggt lärandeklimat ökar elevernas prestationer i matematik, språk och kritiskt tänkande. Lika tydligt är effekterna på elevers motivation, självbild och skolnärvaro.

”Förenklar frågan”

Att säga att relationer inte är en förutsättning för lärande är därför att förenkla och förvränga frågan. Självklart kan en elev lära sig något även i en kylig eller distanserad relation. Men forskningen visar gång på gång att lärande sker bättre, mer hållbart och med högre kvalitet när relationerna är goda. Elever som känner tilltro till sina lärare vågar också ta risker i lärandet, ställa frågor och göra misstag – vilket är själva grunden för utveckling.

Goda relationer byggs inte genom att läraren försöker bli omtyckt, utan genom ämneskunskaper, tydlig undervisning, effektiva kommunikationsmönster och genuint engagemang för elevernas utveckling. Det är inte en motsättning mellan kunskap och relationer – det är i kombinationen som kraften finns. Att reducera relationer till ett ”trevligt tillägg” är att bortse från decennier av forskning.

”Clickbait?"

Varför skriver då Lindquist på detta sätt? Är det för att skapa rubriker och klick genom att provocera, eller är det verkligen hennes övertygelse? Om det är clickbait, riskerar hon att förenkla en av skolans viktigaste frågor till en medial poäng.

Om det är allvarligt menat, är det ännu mer bekymmersamt – för då väljer en skolledare att bortse från ett av de mest robusta forskningsresultaten vi har om undervisningens villkor.

Lärande sker bättre när relationerna är goda

Det är därför svårt att förstå varför Lindquist nöjer sig med en skola som sätter ribban lägre: med svagare prestationer, lägre motivation och mindre trivsel. Svensk skola förtjänar bättre. Vi behöver både skickliga didaktiker och lärare som bygger tillit och tilltro. Det är ingen myt att lärande kräver goda relationer – det är en vetenskapligt belagd realitet.

Martin Karlberg, lektor i didaktik, Uppsala universitet

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

”Dags att avliva myten om relationer och lärande

”Vi måste se hela bilden av lärande”