Fina hyllningen till läraren Viveca: ”Förändrade allt”
Shala Osman Sofi hyllar sin första lärare – och ger sina tips för att undervisa nyanlända.
Debatt
Shahla Osman Sofis första kontakt med det svenska samhället var läraren Viveca.
På ett halvår gick hon från att inte kunna ett ord svenska – till att läsa trettio böcker.
Nu arbetar hon själv på en skola där eleverna talar 50 olika språk.
”Vivecas engagemang och kontakt med mina föräldrar skapade stark tillit”, skriver hon.
I våra skolor möter vi elever vars föräldrar har flytt för att ge sina barn en bättre framtid. Vad gör vi i skolan för att fånga upp våra elever och engagera föräldrarna i arbetet? Alla vill barnens bästa men hur bygger vi förtroende i mångfaldens skola?
Vi som jobbar i skolan vet att en avgörande faktor för hur barn lyckas i skolan är starkt kopplad till föräldrarnas utbildningsnivå och socioekonomiska bakgrund.
”Höga ambitioner”
När jag pratar med mina elever har de höga ambitioner, de vill lyckas, de vill göra sina föräldrar stolta. De behöver även ha engagerade lärare som vill se dem lyckas. Men hur vi ska möta dessa barn är inte alltid enkelt.
Det räcker inte enbart med undervisning, vi måste också bygga förtroendefulla relationer och skapa tillit.
Hur samverkar vi på riktigt med föräldrar som har ett annat språk och annan kulturell referensram?
Jag vet själv hur det känns att vara barnet som står på utsidan. Med en bakgrund i ett annat land och med föräldrar som inte var födda i Sverige, var våra första år fyllda av utmaningar:
Klimatet, kulturen och språket – allt var nytt och främmande i landet som jag idag kallar mitt.
”Länk till samhället”
Den första kontakten vi fick med det svenska samhället var via skolan och mötet med min lärare i förberedelseklassen, Viveca.
Hon förändrade allt.
På ett halvår gick jag från att inte kunna ett ord svenska till att läsa 30 böcker. Hennes engagemang och kontakt med mina föräldrar skapade stark tillit och gjorde henne till en länk mellan vår familj och det nya samhället.
”Varför lyckades Viveca?”
Varför lyckades Viveca? Är det verkligen så svårt att skapa en stark kontakt med föräldrar och elever? Alla föräldrar vill sitt barns bästa. Vi i skolan vill samma sak.
När vi lyssnar, när vi ser dem, då bygger vi relationer. Då skapar vi en trygg och respektfull atmosfär.
”Få med föräldrarna”
Det är särskilt viktigt för elever vars föräldrar saknar möjlighet eller kunskap om hur de kan stötta barnen i ett nytt skolsystem. Att få med sig föräldrarna är både viktigt för att skapa förtroende för skolan och för att även kunna guida de vuxna genom barnens lär resa.
Utifrån både egen erfarenhet som barn och i min roll som lärare har jag sett vilken enorm skillnad en engagerad kontakt kan göra.
Jag har därför punktat upp fyra steg för god samverkan med utlandsfödda föräldrar:
- Skapa kontakt tidigt. Fånga upp och våga ta kontakt. Boka fysiska möten, det blir mer förståeligt och inkluderande. Var tillgänglig. Det skapar trygghet och respekt. Visa att du finns och bryr dig. Inför lov är detta särskilt viktigt, då många elever tappar fokus och struktur.
- Använd språkkompetensen. Involvera personal som talar elevens modersmål. Inkludera modersmålslärare och studiehandledare. Använd tolk vid behov. Det gör vårdnadshavare sedda och delaktiga och stärker förståelse och tillit.
- Var närvarande och tillgänglig. Visa att skolan inte bara vill informera utan också att vi bryr oss om eleven som person. Bekräfta även eleven i korridoren och hjälp till att informera föräldrarna mer än bara via digitala plattformar.
- Lyft det som fungerar. Bekräfta, uppmuntra och synliggör framstegen för föräldrarna också. Låt även de vuxna känna stolthet och förtroende för skolan. Tillit är grunden till allt lärande.
Det räcker inte med undervisning
Läraryrket är komplext, men just ditt bemötande och engagemang har stor betydelse.
Jag tror att det är viktigt att vi tar oss extra tid för att fånga upp och möta elever och deras familjer, särskilt nu när eleverna snart går på julledighet.
För vissa kan det innebära avbrott i trygghet och rutiner. Då blir skolans kontakt extra viktig.
Vi kan göra skillnad - varje dag.
Shahla Osman Sofi, Förstelärare på Stordammens skola, Uppsala
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
Filippa Mannerheim: Nära relationer med elever hör till det privata
”Hårdare tag i skolan strider mot Barnkonventionen”
Forskaren: Därför gör elever motstånd – med humor
HP Tran: Vi har gått vilse i debatten om ”bestraffningar”
”Elevinflytande handlar om att elever ska få verktyg att tänka själva”