Forskarna: ”Mindre digital undervisning på komvux”

En genrebild av en kvinna i glasögon, i oskärpa, som sitter framför en dator, handen på datormusen
Foto: AdobeStock

Fler läser komvux på distans – men det krävs reformer, enligt tre forskare.

Allt fler väljer komvux på distans, skriver forskarna bakom nyligen avslutade FoU-programmet ”Vuxenutbildning på distans”. Men de ser problem:
”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet i en situation där elever ofta studerar i olika takt och nya elever tillkommer i pågående distanskurser”.
Nu vill de se åtgärder.

Komvux vilar på en god ambition – den ska vara flexibel och möta olika elevers behov.

Ett porträtt av Stefan Hratinski

Stefan Hratinski

I vuxenutbildningens läroplan fastslås att ”[v]uxenutbildningen ska sträva efter flexibla lösningar när det gäller organisation, arbetssätt och arbetsformer med utgångspunkt i individens behov och förutsättningar. Den enskilda eleven bör kunna kombinera dels studier i olika delar av vuxenutbildningen, dels studier med arbete”.

Tredjedel läser på distans

Detta har lett till att allt fler kommuner erbjuder sina elever distansutbildning. Under 2023 läste 319 000 elever på distans på grundläggande och gymnasial nivå. Det är 34 procent av eleverna.

Dessvärre ser vi att  på det sätt flexibilitet tolkas och kommer till uttryck i verksamheter i många fall går ut över distansutbildningens kvalitet. I det nyligen avslutade FoU-programmet Vuxenutbildning på distans har vi upplevt hur många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet i en situation där elever ofta studerar i olika takt och nya elever tillkommer i pågående distanskurser.

Ett porträtt av Anna Åkerfeldt

Anna Åkerfeldt

Föreslår åtgärder

För att erbjuda komvux på distans som håller en hög pedagogisk kvalitet föreslår vi en rad åtgärder:

  • Utbildningsanordnare bör tolka läroplanens krav på flexibilitet mer restriktivt och ställa denna i relation till utbildningens pedagogiska kvalitet. För vissa motiverade elever med tidigare studievana kan en digital självstudiekurs vara fullt tillräcklig medan många elever har ett behov av nära kontakt med lärare och andra elever, även om utbildningen ges på distans.
  • Det behövs fler lärare med kunskap och intresse för att undervisa på distans. Lärare behöver kompetensutveckling för att undervisa inom vuxenutbildningen, på distans och med stöd av digital teknik. Många lärare saknar kunskap om komvux och distansutbildning då detta inte är en del av lärarutbildningen.
  • Lärare behöver tillräcklig tid för att planera och genomföra undervisning på distans. Det finns en utbredd myt att det skulle ta mindre tid att undervisa på distans. Kontinuerlig antagning och möjlighet att studera i sin egen takt kräver mer undervisningstid än klassrumsundervisning då sådan distansutbildning är beroende av individuell handledning.
Ett porträtt av Enni Paul

Enni Paul

  • Utbildningsanordnare bör erbjuda studieformer som passar elever. Om man antar elever som arbetar heltid bör det vara självklart att man erbjuder undervisning och handledning när de har möjlighet att studera. En elev som saknar förutsättningar eller förmåga att studera i en viss typ av distansutbildning, såsom digitala självstudiekurser, ska inte hänvisas till en sådan studieform.

I Sverige ska vi vara stolta över att vi erbjuder en väl utbyggd vuxenutbildning som ger vuxna människor möjlighet att studera.

En möjlighet till livslångt lärande

För väldigt många vuxna är distansutbildning en utomordentlig undervisningsform, helt enkelt en möjlighet till livslångt lärande och yrkesväxling. Stora utvecklingsinsatser krävs dock för att elever ska få tillgång till en likvärdig vuxenutbildning av hög pedagogisk kvalitet som möter deras behov.

Stefan Hrastinski, professor, KTH, Enni Paul, docent, Stockholms universitet, Anna Åkerfeldt, docent, Ifous och Stockholms universitet

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se