Eleven vill se mer makt åt lärarna: ”Saknar disciplin”

En genrebild av en dörr som står öppen mot ett klassrum, lektionen pågår, fotograferad i oskärpa, läraren framme vid whiteboarden
Foto: AdobeStock

”Skolsystemet saknar disciplin”, skriver eleven Hanna Schmidt, 16.

”Vi är på väg att uppfostra ungdomar som tror att de är berättigade till allting. Skolsystemet saknar disciplin och hårdare konsekvenser. Men för att säkerställa att det verkligen blir konsekvenser, måste vi ge lärarna de rätta verktygen”, skriver eleven Hanna Schmidt, 16.

Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa. Det är vardagen för många lärare.

Man kan säga till hur många gånger man vill och dela ut varningar till höger och vänster, det leder ändå ingenstans.

Skolan ska vara en plats där man förmedlar kunskap och förbereder unga människor inför arbetslivet.

”Försöker koncentrera sig”

Men istället har det blivit en plats där förtvivlade lärare försöker få ordning på respektlösa ungdomar medan några enstaka elever försöker koncentrera sig. Majoriteten verkar inte fatta att det är i skolan de bygger grunden för sin framtid.

Vi ger ungdomarna chans efter chans, men det leder ingenstans. 

”Sluta ge omprov”

För det första tycker jag att vi ska sluta ge elever som har fått F på ett prov omprovstillfällen. Det förmedlar en helt falskt bild av hur livet fungerar.

Det är klart att man har bättre och sämre dagar, och då vill man kanske ha en till chans att göra om provet. Men eleverna är medvetna om att de får en chans att göra om provet om de skriver ett F, oavsett om de har förtjänat det eller inte. Många struntar helt enkelt i att plugga.

E vid sena uppgifter

Dessutom tycker  jag att elever som upprepat lämnar in uppgifter för sent inte ska kunna få högre betyg än E på sitt arbete.

Det är viktigt att de lär sig att man behöver hålla koll på sina arbetsuppgifter. 

Om din chef ger dig ett slutdatum på en uppgift, och du lämnar in den flera veckor senare, kommer du förmodligen inte ha ett jobb kvar i framtiden.

Vi lär eleverna att det inte gör något om de slarvar.

Givetvis kan det vara så att man lämnar in en uppgift försent för att det har hänt något, men det borde inte vara en återkommande sak.

Extra stöd

Det finns elever som behöver  extra stöd för att klara skolan, och det ska de så klart få, men för många elever nuförtiden vägrar att göra arbetet som krävs.

Man behöver hålla koll

De vill inte ha ett F – men de vill inte hellre jobba för ett bättre betyg. Genom att stötta deras respektlösa och slarviga beteende ger vi dem en falsk bild av hur det verkliga livet fungerar.

”Hand i hand med lärarna”

Jag uppmanar regeringen att börja jobba tillsammans hand i hand med lärare, för att göra skolan till en trygg och lugn miljö där fokuset kan ligger på att lära ut.

Inte att kämpa för elevernas uppmärksamhet medan några bråkstakar uppför sig som småbarn.

Hanna Schmidt, 16 år, Raoul Wallenbergs skola, Lidköping

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr

Skolministern sågar elevinflytandet i skolan: ”Vuxenpåhitt”

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare

Wiman: Det finns underbara former av elevinflytande!

Elin Z: ”Elevinflytande ger bättre undervisning”