
”Jag trivs att gå till jobbet varje dag och längtar till måndag.” säger Göran Hellmalm om läraryrket.
Göran Hellmalm gick ner ordentligt i lön som lärare. ”Det är värt det”, säger han.
Reportage
När många lärare väljer att byta jobb lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom. Han var statsvetare men valde att skola om sig till lärare och stortrivs med sitt jobb på Träkvistaskolan på Ekerö, väster om Stockholm.
– Att byta jobb och bli lärare är det bästa jag gjort i hela mitt liv.
Göran Hellmalm är 53 år och bor i byn Svartsjö på idylliska Färingsö i Ekerö kommun. Han är utbildad statsvetare i grunden och har jobbat bland annat som analytiker och utredare vid Studieförbunden, Partsrådet och Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Men för tre år sedan blev han bortorganiserad och började fundera på vad han skulle göra med resten av sitt liv. Göran Hellmalm valde mellan att söka ett nytt byråkratjobb eller satsa på något helt annat. Han kom fram till att han efter 20 år som tjänsteman var trött på byråkratjobb.
”Tyck om barnen, annars kommer det aldrig att funka.”
– En dag satt jag på kontoret och tänkte ”ska jag hålla på med det här resten av livet och skriva ytterligare en analys eller PM som kanske en styrelse läser?”. Nej, jag vill göra något mer meningsfullt som påverkar någon. Det som varit det roligaste i mitt jobb var att hålla i utbildningar och vara gästföreläsare och det bidrog till att jag bestämde mig för att bli lärare.
Göran Hellmalm gick en kompletterande pedagogisk utbildning på fem terminer vid Mälardalens universitet. Den utbildningen är kortare och avsedd för akademiker som väljer att skola om sig till lärare. Han tycker att fler akademiker borde söka sig till skolan. Att komma in som lärare och ha både egen familj och erfarenhet betyder mycket och är en fördel mot att vara en ung nyutexaminerad lärare.
– Det finns vissa likheter mellan att jobba som statsvetare och lärare: båda försöker förändra världen. Först var jag med och förändrade regelverk och politiska beslut och nu förändrar jag människor för morgondagen. Kanske låg läraryrket i mina gener för mamma var lärare i finska, tyska, svenska och franska på högstadiet.
”Jag trivs att gå till jobbet varje dag och längtar till måndag.” säger Göran Hellmalm om läraryrket.
I dag arbetar Göran Hellmalm som lärare i svenska och SO i åk 5 på Träkvista skola, en F–9-skola med drygt 600 elever på Ekerö. Han vet att vissa skolor har klasslärare som har alla ämnen i mellanstadiet men han tycker om att vara ämneslärare och få fokusera på de två ämnen som han har mest intresse för. Han studerar även svenska som andraspråk på distans för att i framtiden kunna undervisa elever med annat modersmål än svenska.
– Ett av de bästa råd jag fått på lärarutbildningen var: Tyck om barnen annars kommer det aldrig att funka. Jag har ju mött lärare som inte verka tycka om barn. Det bästa med att vara lärare är barnen och jag har aldrig skrattat så mycket på ett jobb. Vi har roligt tillsammans. Men viktigast är att få se barnen växa och utvecklas. Det ger mig så mycket värme i hjärtat. När de klarar något som de inte trodde de skulle klara.
Göran Hellmalm hade reflekterat mycket över sin roll som lärare och hade en klar bild av hur han ville vara som lärare och vad han ville åstadkomma.
– Det klagas mycket på lärare, skola och barnen. Men varje generation är på sitt sätt och det är upp till oss vuxna att möta barnen på den nivå de är. Mest spännande och förvånande är ändå att lyckas bygga relationer med barnen och bli viktig för dem även om man först tror att det här kommer inte att funka. Tillit är A och O. Har du inte barnens tillit har det ingen betydelse hur roliga lektioner du har.
Det bästa med läraryrket är barnen, tycker Göran Hellmalm.
Att många lärare flyr skolan tror Göran Hellmalm kan bero på att skolan 25–30 år tillbaka i tiden hade mer resurser. Nu är det resursbrist, stress och politiska beslut som hela tiden ändras. Lärarna har en annan undervisningssituation i dag som är mer utmanande med Tiktok-generationen som kräver snabba svar.
– Det enda negativa jag kan komma på med mitt nya yrke är att det finns för lite resurser och att barn ibland behöver mer stöd än man som lärare kan ge. Att jag fått gå ner i lön 25 000–30 000 kronor i månaden bryr jag mig inte om. Det är värt det. Jag trivs att gå till jobbet varje dag och längtar till måndag. Aldrig att jag känner att jag inte vill gå dit. Den känslan är värdefull.
Han tycker också att han har förändrats som person och blivit gladare och landat i ett lugn och är mindre rastlös, för nu vet han vad han vill vara och har slutat fundera på vad han ska bli när han blir stor.
– Tidigare i mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt att leta titlar och uppdrag. Det behöver jag inte nu, för som lärare får jag nya utmaningar varje dag.
LÄS ÄVEN:
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”