”Jag trivs att gå till jobbet varje dag och längtar till måndag.” säger Göran Hellmalm om läraryrket.
Till startsidan
Göran Hellmalm gick ner ordentligt i lön som lärare. ”Det är värt det”, säger han.
Reportage
När många lärare väljer att byta jobb lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom. Han var statsvetare men valde att skola om sig till lärare och stortrivs med sitt jobb på Träkvistaskolan på Ekerö, väster om Stockholm.
– Att byta jobb och bli lärare är det bästa jag gjort i hela mitt liv.
Göran Hellmalm är 53 år och bor i byn Svartsjö på idylliska Färingsö i Ekerö kommun. Han är utbildad statsvetare i grunden och har jobbat bland annat som analytiker och utredare vid Studieförbunden, Partsrådet och Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Men för tre år sedan blev han bortorganiserad och började fundera på vad han skulle göra med resten av sitt liv. Göran Hellmalm valde mellan att söka ett nytt byråkratjobb eller satsa på något helt annat. Han kom fram till att han efter 20 år som tjänsteman var trött på byråkratjobb.
”Tyck om barnen, annars kommer det aldrig att funka.”
– En dag satt jag på kontoret och tänkte ”ska jag hålla på med det här resten av livet och skriva ytterligare en analys eller PM som kanske en styrelse läser?”. Nej, jag vill göra något mer meningsfullt som påverkar någon. Det som varit det roligaste i mitt jobb var att hålla i utbildningar och vara gästföreläsare och det bidrog till att jag bestämde mig för att bli lärare.
Göran Hellmalm gick en kompletterande pedagogisk utbildning på fem terminer vid Mälardalens universitet. Den utbildningen är kortare och avsedd för akademiker som väljer att skola om sig till lärare. Han tycker att fler akademiker borde söka sig till skolan. Att komma in som lärare och ha både egen familj och erfarenhet betyder mycket och är en fördel mot att vara en ung nyutexaminerad lärare.
– Det finns vissa likheter mellan att jobba som statsvetare och lärare: båda försöker förändra världen. Först var jag med och förändrade regelverk och politiska beslut och nu förändrar jag människor för morgondagen. Kanske låg läraryrket i mina gener för mamma var lärare i finska, tyska, svenska och franska på högstadiet.
”Jag trivs att gå till jobbet varje dag och längtar till måndag.” säger Göran Hellmalm om läraryrket.
I dag arbetar Göran Hellmalm som lärare i svenska och SO i åk 5 på Träkvista skola, en F–9-skola med drygt 600 elever på Ekerö. Han vet att vissa skolor har klasslärare som har alla ämnen i mellanstadiet men han tycker om att vara ämneslärare och få fokusera på de två ämnen som han har mest intresse för. Han studerar även svenska som andraspråk på distans för att i framtiden kunna undervisa elever med annat modersmål än svenska.
– Ett av de bästa råd jag fått på lärarutbildningen var: Tyck om barnen annars kommer det aldrig att funka. Jag har ju mött lärare som inte verka tycka om barn. Det bästa med att vara lärare är barnen och jag har aldrig skrattat så mycket på ett jobb. Vi har roligt tillsammans. Men viktigast är att få se barnen växa och utvecklas. Det ger mig så mycket värme i hjärtat. När de klarar något som de inte trodde de skulle klara.
Göran Hellmalm hade reflekterat mycket över sin roll som lärare och hade en klar bild av hur han ville vara som lärare och vad han ville åstadkomma.
– Det klagas mycket på lärare, skola och barnen. Men varje generation är på sitt sätt och det är upp till oss vuxna att möta barnen på den nivå de är. Mest spännande och förvånande är ändå att lyckas bygga relationer med barnen och bli viktig för dem även om man först tror att det här kommer inte att funka. Tillit är A och O. Har du inte barnens tillit har det ingen betydelse hur roliga lektioner du har.
Det bästa med läraryrket är barnen, tycker Göran Hellmalm.
Att många lärare flyr skolan tror Göran Hellmalm kan bero på att skolan 25–30 år tillbaka i tiden hade mer resurser. Nu är det resursbrist, stress och politiska beslut som hela tiden ändras. Lärarna har en annan undervisningssituation i dag som är mer utmanande med Tiktok-generationen som kräver snabba svar.
– Det enda negativa jag kan komma på med mitt nya yrke är att det finns för lite resurser och att barn ibland behöver mer stöd än man som lärare kan ge. Att jag fått gå ner i lön 25 000–30 000 kronor i månaden bryr jag mig inte om. Det är värt det. Jag trivs att gå till jobbet varje dag och längtar till måndag. Aldrig att jag känner att jag inte vill gå dit. Den känslan är värdefull.
Han tycker också att han har förändrats som person och blivit gladare och landat i ett lugn och är mindre rastlös, för nu vet han vad han vill vara och har slutat fundera på vad han ska bli när han blir stor.
– Tidigare i mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt att leta titlar och uppdrag. Det behöver jag inte nu, för som lärare får jag nya utmaningar varje dag.
LÄS ÄVEN:
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Stipendier ”De flesta lärare har saker de vill göra, men saknar tid”
Stipendier Startade läsprojekt i hemkommunen efter stipendieresan till Oxford.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Ledarkrönika Partiet har något att verkligen bygga på – i stället för den senaste tidens effektsökeri.
Krönika ”Det är försent att limma när spegeln redan är i bitar.”
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Reportage Samtidigt med ”No excuses”-debatten har en skola i Borås tjuvstartat – i liten skala.
På djupet Vi Lärare går på djupet med den omdebatterade skolmodellen.
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Arbetsmiljöverket varnar för ökat antal: ˝Kan inte fortsätta som idag.”
Granskning Lärare i förskolan dubbelt så sjuka av arbetet.
Granskning ”Det visar att det är något som är fel i skolan”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”