
Ett av budskapen från Sveriges Lärare i Lomma som tog plats på Stortorget under manifestationen. Foto: Christian Örnberg
Sveriges Lärare i Lomma visade sitt missnöje under manifestationen på Stortorget i Malmö. ”Tyvärr är det lika illa i kranskommunerna till Malmö”, säger Jessika Heskebeck (i keps). Foto: Christian Örnberg
Nedskärningar
Det kokar av frustration överallt på Stortorget i Malmö. Lomma har en egen plats för att visa sitt missnöje.
– Tyvärr är det lika illa i kranskommunerna till Malmö. Vi drabbas också hårt av nedskärningarna, säger Jessika Heskebeck som är lokal ordförande för Sveriges Lärare.
LÄS MER:
Här har lärarna fått nog: ”Fruktansvärd besparing”
Lösningen: Så kan politikerna rädda skolan
Uppmaningen till Malmös politiker: ”Våga prioritera skolan”
Gruppen från Lomma blir bara större och större.
– Vi bestämde oss för att ha fontänen här bakom som riktmärke, säger Jessika Heskebeck. Vi är många som vill protestera mot det som händer i vår kommun.
Hon berättar i korta drag:
– Ena året har vi tolv miljoner i överskott. Då händer det inget med pengarna. Nästa år går vi elva miljoner back, enligt beräkningarna. Och då är pengarna borta. Vi ska ha en så kallad budget i balans och då måste det skäras ned, säger Jessika Heskebeck.
Snart ska Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, tala och ta avstamp i att det saknas 12 miljarder i den svenska skolan. Elva miljoner av den summan är det hål i budgeten som vänder upp och ner på tillvaron för personalen i förskola och grundskola i Lomma.
Ett av budskapen från Sveriges Lärare i Lomma som tog plats på Stortorget under manifestationen. Foto: Christian Örnberg
– Men det finns ingen rim och reson i besparingarna. Rektorer har exempelvis blivit uppsagda, men det gör ju att det krävs fler biträdande rektorer. Samtidigt rationaliseras personal bort som hjälper lärarna med att hålla studiero och stötta barn med särskilda behov. Barngrupper i förskolan ökas instrumentellt från 17 till 18, oavsett ålder. Det finns ingen eftertanke, säger hon.
Jessika Heskebeck skakar på huvudet.
– Alla far illa för att Lomma som gick med ett överskott på 120 miljoner inte kan skjuta till de elva miljonerna vi skulle behöva i år. Det känns helt obegripligt. Det brukar ju pratas om att man i goda tider sparar för att kunna möta dåliga tider. Men om den ekonomiska krisen nu inte räknas som dåliga tider, så vet jag inte hur katastrofalt det måste bli innan politikerna skjuter till pengar, säger hon.
Stockholm: ”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Umeå: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska kommunen spara i skolan
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare