Ett av budskapen från Sveriges Lärare i Lomma som tog plats på Stortorget under manifestationen. Foto: Christian Örnberg
Till startsidan
Sveriges Lärare i Lomma visade sitt missnöje under manifestationen på Stortorget i Malmö. ”Tyvärr är det lika illa i kranskommunerna till Malmö”, säger Jessika Heskebeck (i keps). Foto: Christian Örnberg
Nedskärningar
Det kokar av frustration överallt på Stortorget i Malmö. Lomma har en egen plats för att visa sitt missnöje.
– Tyvärr är det lika illa i kranskommunerna till Malmö. Vi drabbas också hårt av nedskärningarna, säger Jessika Heskebeck som är lokal ordförande för Sveriges Lärare.
LÄS MER:
Här har lärarna fått nog: ”Fruktansvärd besparing”
Lösningen: Så kan politikerna rädda skolan
Uppmaningen till Malmös politiker: ”Våga prioritera skolan”
Gruppen från Lomma blir bara större och större.
– Vi bestämde oss för att ha fontänen här bakom som riktmärke, säger Jessika Heskebeck. Vi är många som vill protestera mot det som händer i vår kommun.
Hon berättar i korta drag:
– Ena året har vi tolv miljoner i överskott. Då händer det inget med pengarna. Nästa år går vi elva miljoner back, enligt beräkningarna. Och då är pengarna borta. Vi ska ha en så kallad budget i balans och då måste det skäras ned, säger Jessika Heskebeck.
Snart ska Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, tala och ta avstamp i att det saknas 12 miljarder i den svenska skolan. Elva miljoner av den summan är det hål i budgeten som vänder upp och ner på tillvaron för personalen i förskola och grundskola i Lomma.
Ett av budskapen från Sveriges Lärare i Lomma som tog plats på Stortorget under manifestationen. Foto: Christian Örnberg
– Men det finns ingen rim och reson i besparingarna. Rektorer har exempelvis blivit uppsagda, men det gör ju att det krävs fler biträdande rektorer. Samtidigt rationaliseras personal bort som hjälper lärarna med att hålla studiero och stötta barn med särskilda behov. Barngrupper i förskolan ökas instrumentellt från 17 till 18, oavsett ålder. Det finns ingen eftertanke, säger hon.
Jessika Heskebeck skakar på huvudet.
– Alla far illa för att Lomma som gick med ett överskott på 120 miljoner inte kan skjuta till de elva miljonerna vi skulle behöva i år. Det känns helt obegripligt. Det brukar ju pratas om att man i goda tider sparar för att kunna möta dåliga tider. Men om den ekonomiska krisen nu inte räknas som dåliga tider, så vet jag inte hur katastrofalt det måste bli innan politikerna skjuter till pengar, säger hon.
Stockholm: ”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Umeå: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska kommunen spara i skolan
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.