
Anna-Linnéa Olsson och Lotta Edholm under prisutdelningen av Pennsvärdet. Foto: Filippa Ljung
Skolminister Lotta Edholm delade ut Pennsvärdet till vinnaren Anna-Linnéa Olsson under en ceremoni. Foto. Filippa Ljung
Likvärdighet
Anna-Linnéa Olsson fick ta emot Pennsvärdet av skolministern på en ceremoni på Berättarministeriet.
– Det är roligt att få dela ut ett så viktigt pris till någon som Nea som gör skillnad för eleverna där det behövs som allra mest, säger Lotta Edholm.
Anna-Linnéa Olsson har bytt vardagen på Rösjöskolan i Sollentuna mot prisutdelningen av Pennsvärdet i Berättarministeriets lokaler på Observatoriekullen i centrala Stockholm.
– Det är verkligen hedrande. Innan jag åkte hit kom en av mina gamla elever fram och sa ”Det är ju lärarnas Nobelpris som du ska få”. Det var väldigt gulligt, säger hon.
Juryn – där bland andra förra utbildningsministern Anna Ekström sitter – berättade att det var många bra kandidater i år, en att de fastnade särskilt mycket på Anna-Linnéa Olsson sätt att arbeta.
Men även på den filosofi som genomsyrar hennes lärargärning:
– Där andra säger att det inte går…där visar Nea att det går, säger skolminister Lotta Edholm när hon läser upp motiveringen innan Anna-Linnéa Olsson håller sitt tacktal:
Anna-Linnéa Olsson och Lotta Edholm under prisutdelningen av Pennsvärdet. Foto: Filippa Ljung
”Jag tänker på livet som ett pärlhalsband där varje ny upplevelse, lärdom, person och insikt är en pärla. Dessa pärlor påverkar vem man blir och hur man fortsätter att utvecklas. Många av dessa pärlor hör till mitt yrkesliv som lärare. Det är detta pärlhalsband som ligger till grund för den finaste utmärkelsen jag kan tänka mig.
Jag har arbetat på ”typiska skolor”, där får man också arbeta hårt. Men på en skola som vår måste man gå in helhjärtat med både kropp och själ, vilket kan vara arbetsamt. Men varje dag går jag till jobbet med förvissningen om att jag gör skillnad för någon – inte bara idag utan kanske för hela livet.
Jag vill tacka juryn som efter mycket arbete kände att just mitt arbete stod ut bland övriga nominerade.
Jag vill tacka Berättarministeriet för förtroendet att få representera er viktiga utmärkelse Pennsvärdet detta år.
Vidare vill jag tacka min rektor Maria som har nominerat mig till Pennsvärdet, vars fina beskrivning av mig fick er nyfikna och för hennes stöd och tilltro till mig i mitt dagliga arbete.
Sist vill jag tacka min man, som redan som 20-åring ansåg att jag skulle passa som lärare och fick mig att söka in till lärarutbildningen. Tack vare honom har jag hunnit stötta många barn en liten bit under en bit av deras livslånga lärande!
Tack!”
Juryns motivering:
”Anna-Linnéa är en sann förebild för både elever och kollegor. Genom sin breda ämneskunskap, pedagogiska förmåga, nyfikenhet och tilltro till varje elev stärker hon såväl elevgruppen som varje individs agens. Att vara elev i Anna-Linnéas klassrum innebär en tilltro till sig själv och sina tankar, förmåga att agera kritiskt tänkande samt lust att vilja och våga lära. Tillsammans med sina klasskamrater och en engagerad lärare som utmanar och är närvarande i hela lärandeprocessen.
I Anna-Linneas klassrum är språkutvecklingen central för allt kunskapande. Anna-Linnea arbetar strukturerat i såväl formella som informella former och framförallt, med kreativa arbetssätt. Genom samhörighet och samarbete ges alla elever chans att uttrycka sig och finna svar tillsammans. Hon rustar inte bara sina elever för i dag, utan också för ett livslångt lärande där samhörighet och fritt tänkande är grundpelare.
Anna-Linnéa ser till att varje elev är rustad att nyttja kraften i ögats förmåga att ta till sig text, handens styrka i att kunna forma ord, tankens kraft i att ha en hög tilltro till sig själv och förmågan att vilja och våga lära. En lärargärning som är grundad i det kompensatoriska uppdraget att utbilda nästa generations samhällsmedborgare att våga och vilja ta plats i samhället. Där andra säger att det inte går, visar Nea att det går.”
LÄS MER: Hon prisas med Pennsvärdet – ”Språket står i centrum”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.
Fackligt Facken i välfärden kräver riktiga budgetsatsningar.
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetsbelastning Mohamsson: ”Vi försökte låta parterna komma överens".
Krönika ”Jag vill klä av mig naken och dansa mig yr på stadens gator.Hoppas pengarna räcker.”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.