Vinnaren av Pennsvärdet: Nyckelordet är ”tillsammans”

Alonnika Ritchey prisas med Berättarministeriets Pennsvärdet.
Lärarpriser
Alonnika Ritchey, matematik- och resurslärare på Bjurslättsskolan i Göteborg, är årets vinnare av Pennsvärdet.
– Det är otroligt roligt och väldigt hedrande att få priset, säger hon.
Det ska vara kul att lära sig saker.
Och matematik är verkligen inget undantag för Alonnika Ritchey.
Snarare tvärtom.
– En lektion slutade faktiskt med att vi alla satt klädda i partyhattar och bara skrattade efter att vi tillsammans lärt oss en massa nytt när vi pluggat och lekt, säger hon.
Det där med att matematik ska vara något svårt och jobbigt finns inte i Alonnika Ritcheys begreppsvärld.
– Jag har hört många i Sverige säga att matte är krångligt, så kanske är det en vanligare syn ute i samhället här. När jag växte upp i USA, där jag tillbringade flera av mina skolår i Florida och Colorado, minns jag att vi mer omfamnade själva tanken på att få lära oss räkna. Matematik var en utmaning som gav energi, säger hon.
Var elev i 22 olika skolor
Alonnika Ritchey vill få in nyfikenhet och kreativ problemlösning i klassrummet.
– Matematik är ju ett eget språk, och ett förhållningssätt som löser mycket i livet. Vill du snabbt kunna se om något är rimligt är det ju inte dumt med överslagsräkning. Och det är ju snudd på omöjligt att vara snabbast ut ur ett escape-room om man inte kunnat ta till sig instruktioner i text och löst räkneuppgifter, säger hon.
Alonnika Ritchey
- Ålder: 32 år.
- Skola: Bjurslättsskolan, Göteborg.
- Årskurs: Matematiklärare och resurslärare i åk 5.
- Antal år som lärare: 6 år.
- Antal år på Bjurslättsskolan: 3 år.
- Aktuell: Mottagare av Pennsvärdet 2025 – Berättarministeriets lärarpris som varje år tilldelas en lärare som genom sin undervisning stärker sina elevers språkutveckling, kreativitet och kritiska tänkande.
Alonnika Ritchey tar med sig mycket av sin erfarenhet som elev i lärarrollen:
– Vi flyttade väldigt ofta när jag var ung och jag har räknat efter och kommit fram till att jag varit elev i 22 olika skolor, så det kanske inte var så konstigt att jag till sist blev lärare och att jag trivs väldigt bra i yrket. Här på Bjurslättsskolan har vi elever med vitt skilda bakgrunder och socioekonomiska förhållanden och det är en styrka att kunna ta del av elevernas olika kulturer, olika erfarenheter och olika språk när vi studerar tillsammans, säger hon.
Förstod innebörden av uttrycket
Tillsammans är lite av ett nyckelord i Alonnika Ritcheys filosofi.
- Tillsammans med kollegorna:
– Jag blir dagligen inspirerad av mina kollegor och idéutbytet med dem ger mig mycket. Det jag missat har någon annan fångat upp.
- Tillsammans med eleverna:
– Jag lär mig en hel del av barnen. Det är också spännande att se hur en elev kan lära sig av en annan elev eller bli inspirerad att lära sig mer av en kamrat.
Detta gäller i allt från lektioner i vardagen till lite större projekt; som ”Läseberg” då sjätteklassarna på Bjurslättsskolan skulle inspirera förstaklassarna att läsa böcker på sommarlovet och kläckte idéer som Bokyoga och kuslig läsning i mörker.
– Jag minns vilken kraft det var när jag, på en skola i Åmål i en lektion i svenska som andraspråk, läste min första bok på svenska. Det var Roald Dahls ”Häxorna” och efteråt kände jag mig upprymd samtidigt som det var ganska läskigt och då förstod jag verkligen vad som menades med uttrycket skräckblandad förtjusning, säger Alonnika Ritchey.
”Det ögonblicket är magi”
Att målmedvetet koppla ihop teori och kreativitet – och att kombinera rörelse, skapande och samarbete – och arbeta med analys och faktakritik är ryggraden i undervisningen i Alonnika Ritcheys klassrum.
Men vad är det absolut bästa?
– Det roligaste med läraryrket? Det är den lilla stunden när jag ser i en elevs ögon att förvirring blir till klarhet. När en elev plötsligt förstår något som har känts svårt. Det ögonblicket är magi, säger Alonnika Ritchey.
Det här är Pennsvärdet
Sedan 2018 delar Berättarministeriet ut utmärkelsen Pennsvärdet, som syftar till att uppmärksamma och hylla lärare verksamma på skolor med högt socioekonomiskt index. Genom Pennsvärdet lyfts varje år en lärare som genom sin undervisning stärker sina elevers språkutveckling, kreativitet och kritiska tänkande.
Juryns motivering:
”För ett enastående arbete med att låta språket, kreativiteten och det kritiska tänkandet genomsyra undervisningen. Alonnika visar sina elever att lärande är en livslång process och stärker deras tilltro till sin egen förmåga. Genom att kombinera tydliga ramar med stort utrymme för skapande visar Alonnika vägen till kreativitet – där dikter, gestaltningar och gemensamma projekt blir arenor för mod, fantasi och glädje. Alonnika får de tystaste att blomma ut och de mest fantasirika att finna fokus – i en miljö präglad av skratt, engagemang och stolthet. Hennes elever lär sig att ifrågasätta, reflektera och stå stadigt i en värld fylld av budskap.
Med värme och en orubblig vilja att göra undervisningen tillgänglig för alla, bygger Alonnika en gemenskap där lärandet blir levande och varje elev får möjlighet att växa. Misstag är en del av lärandet och den största styrkan är att vara formbar och nyfiken. För detta tilldelas Alonnika Pennsvärdet 2025 – som ett bevis på en gärning som gör lärandet levande, inkluderande och demokratiskt.”
LÄS MER:
Eleven till vinnaren av Pennsvärdet: ”Som lärarnas Nobelpris”