Anna-Linnéa Olsson och Lotta Edholm under prisutdelningen av Pennsvärdet. Foto: Filippa Ljung
Till startsidan
Skolminister Lotta Edholm delade ut Pennsvärdet till vinnaren Anna-Linnéa Olsson under en ceremoni. Foto. Filippa Ljung
Likvärdighet
Anna-Linnéa Olsson fick ta emot Pennsvärdet av skolministern på en ceremoni på Berättarministeriet.
– Det är roligt att få dela ut ett så viktigt pris till någon som Nea som gör skillnad för eleverna där det behövs som allra mest, säger Lotta Edholm.
Anna-Linnéa Olsson har bytt vardagen på Rösjöskolan i Sollentuna mot prisutdelningen av Pennsvärdet i Berättarministeriets lokaler på Observatoriekullen i centrala Stockholm.
– Det är verkligen hedrande. Innan jag åkte hit kom en av mina gamla elever fram och sa ”Det är ju lärarnas Nobelpris som du ska få”. Det var väldigt gulligt, säger hon.
Juryn – där bland andra förra utbildningsministern Anna Ekström sitter – berättade att det var många bra kandidater i år, en att de fastnade särskilt mycket på Anna-Linnéa Olsson sätt att arbeta.
Men även på den filosofi som genomsyrar hennes lärargärning:
– Där andra säger att det inte går…där visar Nea att det går, säger skolminister Lotta Edholm när hon läser upp motiveringen innan Anna-Linnéa Olsson håller sitt tacktal:
Anna-Linnéa Olsson och Lotta Edholm under prisutdelningen av Pennsvärdet. Foto: Filippa Ljung
”Jag tänker på livet som ett pärlhalsband där varje ny upplevelse, lärdom, person och insikt är en pärla. Dessa pärlor påverkar vem man blir och hur man fortsätter att utvecklas. Många av dessa pärlor hör till mitt yrkesliv som lärare. Det är detta pärlhalsband som ligger till grund för den finaste utmärkelsen jag kan tänka mig.
Jag har arbetat på ”typiska skolor”, där får man också arbeta hårt. Men på en skola som vår måste man gå in helhjärtat med både kropp och själ, vilket kan vara arbetsamt. Men varje dag går jag till jobbet med förvissningen om att jag gör skillnad för någon – inte bara idag utan kanske för hela livet.
Jag vill tacka juryn som efter mycket arbete kände att just mitt arbete stod ut bland övriga nominerade.
Jag vill tacka Berättarministeriet för förtroendet att få representera er viktiga utmärkelse Pennsvärdet detta år.
Vidare vill jag tacka min rektor Maria som har nominerat mig till Pennsvärdet, vars fina beskrivning av mig fick er nyfikna och för hennes stöd och tilltro till mig i mitt dagliga arbete.
Sist vill jag tacka min man, som redan som 20-åring ansåg att jag skulle passa som lärare och fick mig att söka in till lärarutbildningen. Tack vare honom har jag hunnit stötta många barn en liten bit under en bit av deras livslånga lärande!
Tack!”
Juryns motivering:
”Anna-Linnéa är en sann förebild för både elever och kollegor. Genom sin breda ämneskunskap, pedagogiska förmåga, nyfikenhet och tilltro till varje elev stärker hon såväl elevgruppen som varje individs agens. Att vara elev i Anna-Linnéas klassrum innebär en tilltro till sig själv och sina tankar, förmåga att agera kritiskt tänkande samt lust att vilja och våga lära. Tillsammans med sina klasskamrater och en engagerad lärare som utmanar och är närvarande i hela lärandeprocessen.
I Anna-Linneas klassrum är språkutvecklingen central för allt kunskapande. Anna-Linnea arbetar strukturerat i såväl formella som informella former och framförallt, med kreativa arbetssätt. Genom samhörighet och samarbete ges alla elever chans att uttrycka sig och finna svar tillsammans. Hon rustar inte bara sina elever för i dag, utan också för ett livslångt lärande där samhörighet och fritt tänkande är grundpelare.
Anna-Linnéa ser till att varje elev är rustad att nyttja kraften i ögats förmåga att ta till sig text, handens styrka i att kunna forma ord, tankens kraft i att ha en hög tilltro till sig själv och förmågan att vilja och våga lära. En lärargärning som är grundad i det kompensatoriska uppdraget att utbilda nästa generations samhällsmedborgare att våga och vilja ta plats i samhället. Där andra säger att det inte går, visar Nea att det går.”
LÄS MER: Hon prisas med Pennsvärdet – ”Språket står i centrum”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.