Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Till startsidan
Replik ”Reaktionerna på vår rapport ”Se skolans verkliga utmaningar” avslöjar de som är fast i förutfattade meningar”, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund i en replik.
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Det förvånar att en rektor, som borde vara mån om att återge saker korrekt skriver som hon gör om vår rapport. Linnea Lindquist påstår att vi säger att kommunala huvudmän är sämre än fristående. Det är inte korrekt, tvärtom understryker vi att det finns flera kommunala huvudmän som har ett bra systematiskt kvalitetsarbete och därmed koll på elevernas utveckling. Hon anklagar oss för att vara oärliga och för att frisera statistiken. En allvarlig anklagelse som ju faller tillbaka på Skolverket eftersom det är deras statistik vi använt.
LÄS MER: Här är huvudmannen med flest gymnasiebehöriga nior
Reaktionerna på vår rapport ”Se skolans verkliga utmaningar” avslöjar de som är fast i förutfattade meningar. De utgår ifrån att rapportens syfte är att hävda att friskolor är bättre än kommunala skolor. Men det är inte det som är poängen.
Svensk skola möter en annan verklighet än för några decennier sedan. Den kanske största förändringen är den kraftigt växande andelen elever med utländsk bakgrund. Att vända svensk skolas resultatutveckling är en verklig utmaning och här behöver alla goda krafter bidra. Rapporten pekar på skolhuvudmannens ansvar för att det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete, att ledarskap, styrning och uppföljning spelar roll om man vill fånga upp elever som halkar efter.
LÄS MER: Kritiken mot friskolornas rapport: "Nonsens"
Många grundskolor har problem med resultaten. Men det finns inga enkla lösningar, ingen enkel tombola som blandar eleverna på ”rätt” sätt så att det kommer ut bättre skolresultat. Däremot finns det forskning och goda exempel på hur man kan jobba för att höja kunskapsresultaten. Frågan som borde ställas till varje skolhuvudman, oavsett om det är kommunpolitiker eller friskoleägare, är därför: Vad gör ni för att er skola ska klara av sitt kompensatoriska uppdrag och förbättra elevernas skolresultat helt oavsett elevsammansättning?
Vår förhoppning är att rapporten kan bidra till en sakligare diskussion men också ett bredare och djupare erfarenhetsutbyte mellan skolhuvudmän. Det skulle vi alla vinna på – inte minst eleverna i alla de skolor som skulle kunna vara bättre än vad de är idag. Den senaste veckans kommentarer inger inget större hopp om att denna förhoppning ska förverkligas.
Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund
FOTNOT: Detta är en replik på debattartikeln ”Friskolerapporten är oärlig och förvanskar sanningen”.
Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.
Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.