Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Till startsidan
Replik ”Reaktionerna på vår rapport ”Se skolans verkliga utmaningar” avslöjar de som är fast i förutfattade meningar”, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund i en replik.
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Det förvånar att en rektor, som borde vara mån om att återge saker korrekt skriver som hon gör om vår rapport. Linnea Lindquist påstår att vi säger att kommunala huvudmän är sämre än fristående. Det är inte korrekt, tvärtom understryker vi att det finns flera kommunala huvudmän som har ett bra systematiskt kvalitetsarbete och därmed koll på elevernas utveckling. Hon anklagar oss för att vara oärliga och för att frisera statistiken. En allvarlig anklagelse som ju faller tillbaka på Skolverket eftersom det är deras statistik vi använt.
LÄS MER: Här är huvudmannen med flest gymnasiebehöriga nior
Reaktionerna på vår rapport ”Se skolans verkliga utmaningar” avslöjar de som är fast i förutfattade meningar. De utgår ifrån att rapportens syfte är att hävda att friskolor är bättre än kommunala skolor. Men det är inte det som är poängen.
Svensk skola möter en annan verklighet än för några decennier sedan. Den kanske största förändringen är den kraftigt växande andelen elever med utländsk bakgrund. Att vända svensk skolas resultatutveckling är en verklig utmaning och här behöver alla goda krafter bidra. Rapporten pekar på skolhuvudmannens ansvar för att det bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete, att ledarskap, styrning och uppföljning spelar roll om man vill fånga upp elever som halkar efter.
LÄS MER: Kritiken mot friskolornas rapport: "Nonsens"
Många grundskolor har problem med resultaten. Men det finns inga enkla lösningar, ingen enkel tombola som blandar eleverna på ”rätt” sätt så att det kommer ut bättre skolresultat. Däremot finns det forskning och goda exempel på hur man kan jobba för att höja kunskapsresultaten. Frågan som borde ställas till varje skolhuvudman, oavsett om det är kommunpolitiker eller friskoleägare, är därför: Vad gör ni för att er skola ska klara av sitt kompensatoriska uppdrag och förbättra elevernas skolresultat helt oavsett elevsammansättning?
Vår förhoppning är att rapporten kan bidra till en sakligare diskussion men också ett bredare och djupare erfarenhetsutbyte mellan skolhuvudmän. Det skulle vi alla vinna på – inte minst eleverna i alla de skolor som skulle kunna vara bättre än vad de är idag. Den senaste veckans kommentarer inger inget större hopp om att denna förhoppning ska förverkligas.
Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund
FOTNOT: Detta är en replik på debattartikeln ”Friskolerapporten är oärlig och förvanskar sanningen”.
Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.
Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern: ”Sluta upp med desperata politiska utspel.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Vi lärare Tre nya finalplatser – totalt sex nomineringar till prestigepriser.
Bokmässan Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott: ”En samhällskollaps hotar.”
Vi lärare ”Ett kvitto på att våra medarbetare håller högsta klass”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.