Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Till startsidan
Friskolor
Nationalekonomen Anne-Marie Pålsson gillar både friskolor och aktiebolag – men tycker inte att de hör ihop. Nu ska hon ta fram förslag på hur skolaktiebolagen ska avskaffas.
– Aktiebolag har ett enda mål, och det är vinst till ägarna, säger hon.
LÄSTIPS Därför är friskolornas skolgårdar hemliga
Nationalekonomen Ann-Marie Pålsson ska utreda hur skolaktiebolagen skapar överskott, vilka problem som finns med ägarformen och hur dagens bolag ska kunna omvandlas till ett annat ägarsystem.
– En form som passar bättre för skattefinansierade välfärdstjänster, säger hon.
Själv verkar Ann-Marie Pålsson vara nästan lika förtjust i friskolor som i aktiebolag.
– Friskolor är en vitamininjektion för svensk skola, jag har inget emot detta. Och aktiebolag är en genial konstruktion, man måste nästan nypa sig i armen så genial den är. Men man måste fråga sig om aktiebolaget är en lämplig bolagsform för att bedriva skattefinansierad verksamhet, säger hon.
Anne-Marie Pålssons bild är att otydlig målstyrning i skollagen leder till bristande inspektion från Skolinspektionen. Och att aktiebolagen drar nytta av detta på skolmarknaden.
– Lite tydligare mål hade gjort livet lite svårare för aktiebolagen. Men som det ser ut nu är alla dörrar öppna. Och ett aktiebolag har ett enda mål, vinst till ägarna.
Problemet, som hon ser det, är också att aktiebolagsformen leder till att vem som helst kan få inflytande över svensk skola.
– En myndighet kan inte gå in och förbjuda någon att köpa aktier. Skolinspektionen har bara mandat att pröva lämpligheten hos de personer som utgör skolans ledning – inte de som äger aktierna. För att undkomma kritik kan ägaren tillsätta rektor och styrelse som ser aptitliga ut i Skolinspektionens ögon – och ändå styra verksamheten och plocka ut vinster till andra länder, säger hon.
Utredningen sker på initiativ av fackförbundet Lärarnas riksförbund.
LÄSTIPS Lärarförbundet tvärvänder om statlig skola
Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, menar att aktiebolagsformen garanterat tillväxt för friskolorna, som får möjlighet att öppna fler enheter.
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
– Jag tycker att det är en bra verksamhetsform för att driva skola. Ett aktiebolag är en egen juridisk person, skild från den privata ekonomin. Du kan också få andra aktörer att gå in och investera i verksamheten, du kan få kapital för att utveckla verksamheten. Det är positivt eftersom det finns en enorm efterfrågan på friskoleplatser, säger hon.
LÄSTIPS Hamilton: Likvärdighetsutredningen en boxhandske mot friskolorna
Anne-Marie Pålssons kritik mot att insynen och ägarprövningen blir begränsade avfärdar hon.
– Det stämmer inte. Skolinspektionen gör en mycket noggrann ägar- och ledningsprövning av alla som driver aktiebolag, säger Ulla Hamilton.
Men vem som helst kan bli aktieägare?
– Ifall företagen finns på börsen kan vem som helst bli det. Men det är tre eller fyra bolag som finns där, säger Ulla Hamilton.
Hon är inte bekymrad över risken att svenska skattekronor hamnar i utländska skatteparadis.
– Jag hävdar att det är en väldigt överdriven fråga. Det handlar om bolag som bedriver verksamhet i Sverige, och Skolinspektionen inspekterar hur de pengarna används i Sverige.
Anne-Marie Pålssons utredning ska vara klar 2022.
LÄS ÄVEN
Skolpengen ett systemfel – så vill Lärarförbundets experter lösa problemet
Skolbolagen som växer utomlands
Ekström om skolvinsterna: ”Stötande”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern: ”Sluta upp med desperata politiska utspel.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Vi lärare Tre nya finalplatser – totalt sex nomineringar till prestigepriser.
Bokmässan Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott: ”En samhällskollaps hotar.”
Vi lärare ”Ett kvitto på att våra medarbetare håller högsta klass”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.