
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Friskolor
Nationalekonomen Anne-Marie Pålsson gillar både friskolor och aktiebolag – men tycker inte att de hör ihop. Nu ska hon ta fram förslag på hur skolaktiebolagen ska avskaffas.
– Aktiebolag har ett enda mål, och det är vinst till ägarna, säger hon.
LÄSTIPS Därför är friskolornas skolgårdar hemliga
Nationalekonomen Ann-Marie Pålsson ska utreda hur skolaktiebolagen skapar överskott, vilka problem som finns med ägarformen och hur dagens bolag ska kunna omvandlas till ett annat ägarsystem.
– En form som passar bättre för skattefinansierade välfärdstjänster, säger hon.
Själv verkar Ann-Marie Pålsson vara nästan lika förtjust i friskolor som i aktiebolag.
– Friskolor är en vitamininjektion för svensk skola, jag har inget emot detta. Och aktiebolag är en genial konstruktion, man måste nästan nypa sig i armen så genial den är. Men man måste fråga sig om aktiebolaget är en lämplig bolagsform för att bedriva skattefinansierad verksamhet, säger hon.
Anne-Marie Pålssons bild är att otydlig målstyrning i skollagen leder till bristande inspektion från Skolinspektionen. Och att aktiebolagen drar nytta av detta på skolmarknaden.
– Lite tydligare mål hade gjort livet lite svårare för aktiebolagen. Men som det ser ut nu är alla dörrar öppna. Och ett aktiebolag har ett enda mål, vinst till ägarna.
Problemet, som hon ser det, är också att aktiebolagsformen leder till att vem som helst kan få inflytande över svensk skola.
– En myndighet kan inte gå in och förbjuda någon att köpa aktier. Skolinspektionen har bara mandat att pröva lämpligheten hos de personer som utgör skolans ledning – inte de som äger aktierna. För att undkomma kritik kan ägaren tillsätta rektor och styrelse som ser aptitliga ut i Skolinspektionens ögon – och ändå styra verksamheten och plocka ut vinster till andra länder, säger hon.
Utredningen sker på initiativ av fackförbundet Lärarnas riksförbund.
LÄSTIPS Lärarförbundet tvärvänder om statlig skola
Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, menar att aktiebolagsformen garanterat tillväxt för friskolorna, som får möjlighet att öppna fler enheter.
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
– Jag tycker att det är en bra verksamhetsform för att driva skola. Ett aktiebolag är en egen juridisk person, skild från den privata ekonomin. Du kan också få andra aktörer att gå in och investera i verksamheten, du kan få kapital för att utveckla verksamheten. Det är positivt eftersom det finns en enorm efterfrågan på friskoleplatser, säger hon.
LÄSTIPS Hamilton: Likvärdighetsutredningen en boxhandske mot friskolorna
Anne-Marie Pålssons kritik mot att insynen och ägarprövningen blir begränsade avfärdar hon.
– Det stämmer inte. Skolinspektionen gör en mycket noggrann ägar- och ledningsprövning av alla som driver aktiebolag, säger Ulla Hamilton.
Men vem som helst kan bli aktieägare?
– Ifall företagen finns på börsen kan vem som helst bli det. Men det är tre eller fyra bolag som finns där, säger Ulla Hamilton.
Hon är inte bekymrad över risken att svenska skattekronor hamnar i utländska skatteparadis.
– Jag hävdar att det är en väldigt överdriven fråga. Det handlar om bolag som bedriver verksamhet i Sverige, och Skolinspektionen inspekterar hur de pengarna används i Sverige.
Anne-Marie Pålssons utredning ska vara klar 2022.
LÄS ÄVEN
Skolpengen ett systemfel – så vill Lärarförbundets experter lösa problemet
Skolbolagen som växer utomlands
Ekström om skolvinsterna: ”Stötande”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.