
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Friskolor
Nationalekonomen Anne-Marie Pålsson gillar både friskolor och aktiebolag – men tycker inte att de hör ihop. Nu ska hon ta fram förslag på hur skolaktiebolagen ska avskaffas.
– Aktiebolag har ett enda mål, och det är vinst till ägarna, säger hon.
LÄSTIPS Därför är friskolornas skolgårdar hemliga
Nationalekonomen Ann-Marie Pålsson ska utreda hur skolaktiebolagen skapar överskott, vilka problem som finns med ägarformen och hur dagens bolag ska kunna omvandlas till ett annat ägarsystem.
– En form som passar bättre för skattefinansierade välfärdstjänster, säger hon.
Själv verkar Ann-Marie Pålsson vara nästan lika förtjust i friskolor som i aktiebolag.
– Friskolor är en vitamininjektion för svensk skola, jag har inget emot detta. Och aktiebolag är en genial konstruktion, man måste nästan nypa sig i armen så genial den är. Men man måste fråga sig om aktiebolaget är en lämplig bolagsform för att bedriva skattefinansierad verksamhet, säger hon.
Anne-Marie Pålssons bild är att otydlig målstyrning i skollagen leder till bristande inspektion från Skolinspektionen. Och att aktiebolagen drar nytta av detta på skolmarknaden.
– Lite tydligare mål hade gjort livet lite svårare för aktiebolagen. Men som det ser ut nu är alla dörrar öppna. Och ett aktiebolag har ett enda mål, vinst till ägarna.
Problemet, som hon ser det, är också att aktiebolagsformen leder till att vem som helst kan få inflytande över svensk skola.
– En myndighet kan inte gå in och förbjuda någon att köpa aktier. Skolinspektionen har bara mandat att pröva lämpligheten hos de personer som utgör skolans ledning – inte de som äger aktierna. För att undkomma kritik kan ägaren tillsätta rektor och styrelse som ser aptitliga ut i Skolinspektionens ögon – och ändå styra verksamheten och plocka ut vinster till andra länder, säger hon.
Utredningen sker på initiativ av fackförbundet Lärarnas riksförbund.
LÄSTIPS Lärarförbundet tvärvänder om statlig skola
Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, menar att aktiebolagsformen garanterat tillväxt för friskolorna, som får möjlighet att öppna fler enheter.
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
– Jag tycker att det är en bra verksamhetsform för att driva skola. Ett aktiebolag är en egen juridisk person, skild från den privata ekonomin. Du kan också få andra aktörer att gå in och investera i verksamheten, du kan få kapital för att utveckla verksamheten. Det är positivt eftersom det finns en enorm efterfrågan på friskoleplatser, säger hon.
LÄSTIPS Hamilton: Likvärdighetsutredningen en boxhandske mot friskolorna
Anne-Marie Pålssons kritik mot att insynen och ägarprövningen blir begränsade avfärdar hon.
– Det stämmer inte. Skolinspektionen gör en mycket noggrann ägar- och ledningsprövning av alla som driver aktiebolag, säger Ulla Hamilton.
Men vem som helst kan bli aktieägare?
– Ifall företagen finns på börsen kan vem som helst bli det. Men det är tre eller fyra bolag som finns där, säger Ulla Hamilton.
Hon är inte bekymrad över risken att svenska skattekronor hamnar i utländska skatteparadis.
– Jag hävdar att det är en väldigt överdriven fråga. Det handlar om bolag som bedriver verksamhet i Sverige, och Skolinspektionen inspekterar hur de pengarna används i Sverige.
Anne-Marie Pålssons utredning ska vara klar 2022.
LÄS ÄVEN
Skolpengen ett systemfel – så vill Lärarförbundets experter lösa problemet
Skolbolagen som växer utomlands
Ekström om skolvinsterna: ”Stötande”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”