Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
Till startsidan
Friskolor
Nationalekonomen Anne-Marie Pålsson gillar både friskolor och aktiebolag – men tycker inte att de hör ihop. Nu ska hon ta fram förslag på hur skolaktiebolagen ska avskaffas.
– Aktiebolag har ett enda mål, och det är vinst till ägarna, säger hon.
LÄSTIPS Därför är friskolornas skolgårdar hemliga
Nationalekonomen Ann-Marie Pålsson ska utreda hur skolaktiebolagen skapar överskott, vilka problem som finns med ägarformen och hur dagens bolag ska kunna omvandlas till ett annat ägarsystem.
– En form som passar bättre för skattefinansierade välfärdstjänster, säger hon.
Själv verkar Ann-Marie Pålsson vara nästan lika förtjust i friskolor som i aktiebolag.
– Friskolor är en vitamininjektion för svensk skola, jag har inget emot detta. Och aktiebolag är en genial konstruktion, man måste nästan nypa sig i armen så genial den är. Men man måste fråga sig om aktiebolaget är en lämplig bolagsform för att bedriva skattefinansierad verksamhet, säger hon.
Anne-Marie Pålssons bild är att otydlig målstyrning i skollagen leder till bristande inspektion från Skolinspektionen. Och att aktiebolagen drar nytta av detta på skolmarknaden.
– Lite tydligare mål hade gjort livet lite svårare för aktiebolagen. Men som det ser ut nu är alla dörrar öppna. Och ett aktiebolag har ett enda mål, vinst till ägarna.
Problemet, som hon ser det, är också att aktiebolagsformen leder till att vem som helst kan få inflytande över svensk skola.
– En myndighet kan inte gå in och förbjuda någon att köpa aktier. Skolinspektionen har bara mandat att pröva lämpligheten hos de personer som utgör skolans ledning – inte de som äger aktierna. För att undkomma kritik kan ägaren tillsätta rektor och styrelse som ser aptitliga ut i Skolinspektionens ögon – och ändå styra verksamheten och plocka ut vinster till andra länder, säger hon.
Utredningen sker på initiativ av fackförbundet Lärarnas riksförbund.
LÄSTIPS Lärarförbundet tvärvänder om statlig skola
Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, menar att aktiebolagsformen garanterat tillväxt för friskolorna, som får möjlighet att öppna fler enheter.
Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.
– Jag tycker att det är en bra verksamhetsform för att driva skola. Ett aktiebolag är en egen juridisk person, skild från den privata ekonomin. Du kan också få andra aktörer att gå in och investera i verksamheten, du kan få kapital för att utveckla verksamheten. Det är positivt eftersom det finns en enorm efterfrågan på friskoleplatser, säger hon.
LÄSTIPS Hamilton: Likvärdighetsutredningen en boxhandske mot friskolorna
Anne-Marie Pålssons kritik mot att insynen och ägarprövningen blir begränsade avfärdar hon.
– Det stämmer inte. Skolinspektionen gör en mycket noggrann ägar- och ledningsprövning av alla som driver aktiebolag, säger Ulla Hamilton.
Men vem som helst kan bli aktieägare?
– Ifall företagen finns på börsen kan vem som helst bli det. Men det är tre eller fyra bolag som finns där, säger Ulla Hamilton.
Hon är inte bekymrad över risken att svenska skattekronor hamnar i utländska skatteparadis.
– Jag hävdar att det är en väldigt överdriven fråga. Det handlar om bolag som bedriver verksamhet i Sverige, och Skolinspektionen inspekterar hur de pengarna används i Sverige.
Anne-Marie Pålssons utredning ska vara klar 2022.
LÄS ÄVEN
Skolpengen ett systemfel – så vill Lärarförbundets experter lösa problemet
Skolbolagen som växer utomlands
Ekström om skolvinsterna: ”Stötande”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.