Sara Bengtsson är docent i kognitiv neurovetenskap vid University of East Anglia i England.
Till startsidan
Sara Bengtsson, forskare i kognitiv neurovetenskap, var en av föreläsarna under Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Forskning
Hjärnans funktioner var i fokus för forskare och Nobelpristagare som träffade lärare från hela världen på fredagens Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Linda Plantin Ewe som är lektor i specialpedagogik efterlyser mer samarbete mellan kognitionsvetenskapen och sitt eget forskningsområde: pedagogik.
– Kognitionsforskningen är avgörande för att utforma undervisning som tar hänsyn till elevernas kognitiva förutsättningar, säger hon.
Nära 500 lärare, skolledare och annan skolpersonal från hela världen deltog i fredagens lärarseminarie Nobel Prize Teacher Summit. Till skillnad från de flesta konferenser om lärande och undervisning dominerade inte forskningen inom pedagogik – i stället var de flesta föredragshållare forskare inom psykologi, neurokognition och annan kognitionsvetenskap.
Att vetenskapen i dag vet väldigt mycket mer om hjärnans funktioner än för tio, femton år sedan blev tydligt när Sara Bengtsson berättade om sin forskning där elevers aktivitet i hjärnan mäts i samband med undervisning, lärande och kunskapsprover.
Sara Bengtsson är docent i kognitiv neurovetenskap vid University of East Anglia i England.
Hon berättade om principerna som hjärnan följer för att styra vårt beteende och bjöd på en dagsfärsk inblick i empirisk psykologisk och neurovetenskaplig forskning. Kopplingen till forskning inom pedagogik tycker hon är självklar i framtiden.
– Det finns just nu ett behov av att de två disciplinerna kommunicerar och definierar begrepp så att diskussionen inte består i att forskare pratar förbi varandra, säger Sara Bengtsson som till vardags är docent i kognitiv neurovetenskap vid University of East Anglia i England. Hon efterlyser forskarsamarbeten där man kommer överens om en gemensam frågeställning som angrips med olika metoder som i sin tur kan leda till nya frågeställningar.
Sara Bengtsson får medhåll av Linda Plantin Ewe som är lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
– Det finns ett behov av att kognitionsforskning och pedagogisk forskning förenas mer, säger Linda Plantin Ewe som bland annat forskar om lärares förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med elever med fokus på lärandet.
– Forskningsområdena kompletterar varandra och båda är nödvändiga för att skapa en skola som är tillgänglig och inkluderande för alla elever.
Linda Plantin Ewe är lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Linda Plantin Ewe presenterade bland annat sina forskningsresultat om hur lärares relationskompetens i relation till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, visar sig i undervisningen. Hon menar att kognitionsforskningen inte kan stå på egna ben:
– Den pedagogiska forskningen är lika viktig eftersom den undersöker hur de kognitiva funktionerna omsätts och kommer till uttryck i den praktiska undervisningen. Den belyser också de sociala, emotionella och kontextuella faktorer som påverkar lärandet i klassrummet.
– Genom att låta perspektiven samverka kan vi bättre förstå både de kognitiva processerna som ligger till grund för lärandet, och hur de processerna kan ta sig uttryck i en skolmiljö. Då kan vi utveckla undervisningsmetoder som inte bara är vetenskapligt förankrade utan också praktiskt användbara för ett mer inkluderande och effektivt lärande för alla elever.
Armita Golkar är docent vid Stockholms universitet och forskar i klinisk neurovetenskap och psykologi, bland annat om inlärning och sambandet med rädsla och upplevda hot. Golkars och annan kognitionsforskning visar att barns och ungas hjärnor har stora förutsättningar att lära jämfört med äldre personer, men samtidigt finns avgörande utmaningar i de unga åldrarna och i skolan.
– Hjärnans plasticitet och förändringsbenägenhet är störst under skoltiden, men samtidigt spelar det sociala sammanhanget stor roll. Förenklat kan man säga att lyckas man skapa en motiverande miljö i klassrummet har man kommit en bra bit på vägen, säger Armita Golkar som tycker att man bör vara försiktig med att som lärare, skolutvecklare eller lärarutbildare lägga för stor vikt vid enskilda forskningsresultat.
– Fokus bör ligga på att bättre integrera kognitiv neurovetenskap och psykologi i utbildning och fortbildning av lärare.
Armita Golkar är docent vid Stockholms universitet och forskar i klinisk neurovetenskap och psykologi.
Finns det ett behov av att forskning om hjärnan och traditionell forskning om undervisning, pedagogik, förenas i gemensamma slutsatser?
– Ja, om syftet är att effektivisera inlärningsprocesser och förbättra elevernas resultat så kan integrering av forskningsfälten hjälpa till att brygga klyftan mellan teori och praktik och bidra till att utveckla och implementera evidensbaserade strategier.
Hur kan forskning inom kognitionsvetenskap och psykologi förenas med forskning inom pedagogik?
– Som i alla tvärvetenskapliga sammanhang behöver det först och främst finnas gemensamma mål och frågeställningar. Då behövs också en infrastruktur som ger forskare möjlighet att samverka – det kan handla om ekonomiska, logistiska och tidsmässiga förutsättningar som kan stödja mer långsiktiga samarbeten och resultat.
En gemensam nämnare för alla forskare på plats var uppfattningen att lärare kan bidra till praktiknära forskning genom att efterfråga forskning och delta i studier.
Sheetal Bhat och Afrin Nahar från den tvåspråkiga Futuraskolan i Stockholm uppskattade mötena med lärare från hela världen och forskarföredragen. ”Jag tycker classroom management är viktigt och fick en hel del insikter från forskarna”, säger Sheetal Bhat.
Nobel Prize Teacher Summit har återkommande seminarier för lärare i Stockholm och på andra orter. På seminarierna deltar alltid Nobelpristagare och på fredagens konferens deltog både David MacMillan och Elena Zhemkova.
Nästa stora lärarkonferens arrangeras i Stockholm den 28 mars.
Nobelpristagaren: Lärare har de viktigaste svaren
Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”
Nobelpristagaren: ”Människan behöver böcker för att inte bli korkad”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.