
Sara Bengtsson är docent i kognitiv neurovetenskap vid University of East Anglia i England.
Sara Bengtsson, forskare i kognitiv neurovetenskap, var en av föreläsarna under Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Forskning
Hjärnans funktioner var i fokus för forskare och Nobelpristagare som träffade lärare från hela världen på fredagens Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Linda Plantin Ewe som är lektor i specialpedagogik efterlyser mer samarbete mellan kognitionsvetenskapen och sitt eget forskningsområde: pedagogik.
– Kognitionsforskningen är avgörande för att utforma undervisning som tar hänsyn till elevernas kognitiva förutsättningar, säger hon.
Nära 500 lärare, skolledare och annan skolpersonal från hela världen deltog i fredagens lärarseminarie Nobel Prize Teacher Summit. Till skillnad från de flesta konferenser om lärande och undervisning dominerade inte forskningen inom pedagogik – i stället var de flesta föredragshållare forskare inom psykologi, neurokognition och annan kognitionsvetenskap.
Att vetenskapen i dag vet väldigt mycket mer om hjärnans funktioner än för tio, femton år sedan blev tydligt när Sara Bengtsson berättade om sin forskning där elevers aktivitet i hjärnan mäts i samband med undervisning, lärande och kunskapsprover.
Sara Bengtsson är docent i kognitiv neurovetenskap vid University of East Anglia i England.
Hon berättade om principerna som hjärnan följer för att styra vårt beteende och bjöd på en dagsfärsk inblick i empirisk psykologisk och neurovetenskaplig forskning. Kopplingen till forskning inom pedagogik tycker hon är självklar i framtiden.
– Det finns just nu ett behov av att de två disciplinerna kommunicerar och definierar begrepp så att diskussionen inte består i att forskare pratar förbi varandra, säger Sara Bengtsson som till vardags är docent i kognitiv neurovetenskap vid University of East Anglia i England. Hon efterlyser forskarsamarbeten där man kommer överens om en gemensam frågeställning som angrips med olika metoder som i sin tur kan leda till nya frågeställningar.
Sara Bengtsson får medhåll av Linda Plantin Ewe som är lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
– Det finns ett behov av att kognitionsforskning och pedagogisk forskning förenas mer, säger Linda Plantin Ewe som bland annat forskar om lärares förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer med elever med fokus på lärandet.
– Forskningsområdena kompletterar varandra och båda är nödvändiga för att skapa en skola som är tillgänglig och inkluderande för alla elever.
Linda Plantin Ewe är lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Linda Plantin Ewe presenterade bland annat sina forskningsresultat om hur lärares relationskompetens i relation till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, visar sig i undervisningen. Hon menar att kognitionsforskningen inte kan stå på egna ben:
– Den pedagogiska forskningen är lika viktig eftersom den undersöker hur de kognitiva funktionerna omsätts och kommer till uttryck i den praktiska undervisningen. Den belyser också de sociala, emotionella och kontextuella faktorer som påverkar lärandet i klassrummet.
– Genom att låta perspektiven samverka kan vi bättre förstå både de kognitiva processerna som ligger till grund för lärandet, och hur de processerna kan ta sig uttryck i en skolmiljö. Då kan vi utveckla undervisningsmetoder som inte bara är vetenskapligt förankrade utan också praktiskt användbara för ett mer inkluderande och effektivt lärande för alla elever.
Armita Golkar är docent vid Stockholms universitet och forskar i klinisk neurovetenskap och psykologi, bland annat om inlärning och sambandet med rädsla och upplevda hot. Golkars och annan kognitionsforskning visar att barns och ungas hjärnor har stora förutsättningar att lära jämfört med äldre personer, men samtidigt finns avgörande utmaningar i de unga åldrarna och i skolan.
– Hjärnans plasticitet och förändringsbenägenhet är störst under skoltiden, men samtidigt spelar det sociala sammanhanget stor roll. Förenklat kan man säga att lyckas man skapa en motiverande miljö i klassrummet har man kommit en bra bit på vägen, säger Armita Golkar som tycker att man bör vara försiktig med att som lärare, skolutvecklare eller lärarutbildare lägga för stor vikt vid enskilda forskningsresultat.
– Fokus bör ligga på att bättre integrera kognitiv neurovetenskap och psykologi i utbildning och fortbildning av lärare.
Armita Golkar är docent vid Stockholms universitet och forskar i klinisk neurovetenskap och psykologi.
Finns det ett behov av att forskning om hjärnan och traditionell forskning om undervisning, pedagogik, förenas i gemensamma slutsatser?
– Ja, om syftet är att effektivisera inlärningsprocesser och förbättra elevernas resultat så kan integrering av forskningsfälten hjälpa till att brygga klyftan mellan teori och praktik och bidra till att utveckla och implementera evidensbaserade strategier.
Hur kan forskning inom kognitionsvetenskap och psykologi förenas med forskning inom pedagogik?
– Som i alla tvärvetenskapliga sammanhang behöver det först och främst finnas gemensamma mål och frågeställningar. Då behövs också en infrastruktur som ger forskare möjlighet att samverka – det kan handla om ekonomiska, logistiska och tidsmässiga förutsättningar som kan stödja mer långsiktiga samarbeten och resultat.
En gemensam nämnare för alla forskare på plats var uppfattningen att lärare kan bidra till praktiknära forskning genom att efterfråga forskning och delta i studier.
Sheetal Bhat och Afrin Nahar från den tvåspråkiga Futuraskolan i Stockholm uppskattade mötena med lärare från hela världen och forskarföredragen. ”Jag tycker classroom management är viktigt och fick en hel del insikter från forskarna”, säger Sheetal Bhat.
Nobel Prize Teacher Summit har återkommande seminarier för lärare i Stockholm och på andra orter. På seminarierna deltar alltid Nobelpristagare och på fredagens konferens deltog både David MacMillan och Elena Zhemkova.
Nästa stora lärarkonferens arrangeras i Stockholm den 28 mars.
Nobelpristagaren: Lärare har de viktigaste svaren
Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”
Nobelpristagaren: ”Människan behöver böcker för att inte bli korkad”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”