
Yrkesläraren Amanda Swedsudde griper in om någon använder kränkande ord. Och hon föreläser om machokultur i byggbranschen. Foto: Christopher Hunt
Fula ord – Man får inte ducka om någon elev beter sig illa eller använder kränkande ord. Det säger yrkesläraren Amanda Swedsudde. Hon har också satt stopp för apl när elever har blivit utsatta på arbetsplatsen.
Amanda Swedsudde har en bakgrund som elektriker och elkonsult. Under tiden på olika byggarbetsplatser utsattes hon ibland för en kränkande jargong.
– Jag fick en del sexuellt nedlåtande kommentarer. Till exempel var jag enda tjejen på ett bygge och då tyckte gubbarna att jag under en varm sommardag skulle vara med i en ”wet t-shirt contest”. Det förekom även att några tafsade och kommentarer om att jag som tjej inte borde jobba som starkströmselektriker.
Sedan fem år tillbaka arbetar hon som yrkeslärare. Erfarenheterna från tidigare arbetsliv har gett henne en förståelse för hur en del elever kan ha det på sina apl-platser.
En kvinnlig elev fick kommentarer som att hon skulle vara sämre än killarna. En annan elev med invandrarbakgrund såg att det stod rasistiska glåpord på toaletten.
Det är inte helt ovanligt att hon måste gripa in för att byta apl-platser på grund av den psykosociala arbetsmiljön.
– Samtidigt jobbar många byggföretag med kampanjer och annat för att ändra jargongen och jobba emot machokulturen. Successivt blir det nog bättre men det verkar ta lång tid, säger Amanda Swedsudde.
Jag fick en del sexuellt nedlåtande kommentarer.
Hon undervisar på el- och energiprogrammet på Thorildsplans gymnasium i Stockholm. Där hon är noga med att ingripa när kränkande kommentarer förekommer. Det kan vara könsord, bög som används i nedlåtande syfte och flykting som elever med invandrarbakgrund kan få höra.
– Kränkande ord på andra språk har också blivit vanligare, till exempel ”nacas”, som jag tror betyder tönt.
Amanda Swedsudde betonar vikten av att det finns en samsyn i lärarlaget för att motverka kränkande beteenden och för att få en enhetlig linje om vad som är ok eller inte.
– Man får som enskild lärare inte heller ducka för problemen för att man inte vågar eller inte har ork att konfrontera eller diskutera med en elev som beter sig illa.
Under lektionerna kan det vara ineffektivt att punktmarkera varenda liten händelse
Yrkesläraren Amanda Swedsudde griper in om någon använder kränkande ord. Och hon föreläser om machokultur i byggbranschen. Foto: Christopher Hunt
Ett sätt kan i stället vara att ibland samla klassen i storgrupp och diskutera frågor om hur man ska bete sig schyst mot varandra, råder Amanda Swedsudde.
– Intresset är stort för att till exempel diskutera om vad som är rasistiskt eller kränkande på andra sätt. Vi har till exempel pratat en del om Donald Trump och då kan man få med vad som är ok att säga i skolan. Många som använder ett kränkande språk tycker inte att det är så allvarligt. Därför kan det vara bra att prata om sådana här frågor i större sammanhang utan att peka ut någon enskild elev.
Amanda Swedsudde har själv inte fått några nedlåtande kommentarer i skolan men hon har vid några tillfällen hört att kollegor kallats för könsord och liknande.
– Jag tar det jätteallvarligt och griper in. En lärare blev kallad för ”fitta” och en annan för ”pedofil”. Det har handlat om någon elev som inte kunnat kontrollera sitt språk och rektorn har fått ta tag i detta, säger Amnada Swedsudde, som har ett företag där hon föreläser om machokultur och kränkande behandling i byggbranschen.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.