Efter beslutet – fler kan undervisa men oro för dubbelarbete

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Med ett nytt coronabeslut har regeringen öppnat upp för fjärr- och distansundervisning även i grundskolan.
– Vi är oroliga för att föräldrar ska kräva distansundervisning, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Lärare som tillhör riskgrupp och som vill undervisa hemifrån kommer nu att få göra det. Samtidigt öppnar regeringen upp för att grundskolan nu kommer att bedriva undervisning både fysiskt och digitalt.

Detta i ett nytt regeringsbeslut.

– Dagens beslut innebär att elever som i vanliga fall hade gått till skolan kan få fjärr- eller distansundervisning och lärare som i vanliga fall inte skulle stannat hemma från arbetet ges möjlighet att bedriva undervisning hemifrån. Det är dock viktigt att poängtera att detta är en möjlighet för skolan – inte en skyldighet, säger utbildningsminister Anna Ekström (S), i ett pressmeddelande.

Lärarförbundet har därmed fått igenom sitt krav på att lärare i riskgrupper ska få undervisa hemifrån.

– Det är pressat på skolor där lärare hörsammar riktlinjerna och är hemma med symptom. Men det är också viktigt för de lärare som är i riskgrupp, eller har anhöriga i riskgrupp, att de kan utföra sitt jobb. Det underlättar trycket på de andra lärarna och gör att fler elever kan få undervisning, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.

Samtidigt har Lärarförbundet gått ut hårt med att de vill se sänkta undervisningskrav under corona-krisen, eftersom arbetsmiljön för lärare påverkas radikalt av hög frånvaro bland både elever och kolleger.

– Det syns ingenstans i styrningen. Regeringen måste, kanske med hjälp av Skolverket, faktiskt se över direktiven så att lärare och rektorer slipper trycket att behålla samma kvalitet, trots att situationen är så annorlunda och att man på många håll är kort om lärarkompetens. Man kan inte förvänta sig samma undervisning eller samma rätt till stöd på distans som man kan få i ett klassrum, säger Johanna Jaara Åstrand.

I pressmeddelandet skriver utbildningsdepartementet att det är upp till rektorer och huvudmän att se till lärarna får en hållbar arbetsbelastning, och att det inte är tanken att någon ska dubbelarbeta både i klassrum och på nätet.

– Vi har varit väldigt kritiska, eftersom vi ser att risken är stor att lärarna tvingas göra båda ock. Nu är utbildningsministern väldigt tydlig med att det inte ska ske. Det här kommer inte att vara en lösning på alla skolor, långt ifrån, men det kan fungera där det finns tillräckligt många lärare för att göra den här uppdelningen, att ett lärarlag kan undervisa elever som är på plats och ett arbetslag kan sköta distansundervisningen. Det vi är oroliga för är att föräldrar nu ska ta distansundervisning som en rättighet och intäkt för att de kan hålla barnen hemma. Det är inte lärarna som ska upprätthålla skolplikten, oavsett var eleverna befinner sig, säger Johanna Jaara Åstrand.

Det nya regeringsbeslutet kommer att påverkas av lärarnas digitala kompetens och förutsättningar. Hur påverkas likvärdigheten? 

– Det är inget som slår närundervisning och att ha eleverna på plats, och tillgång till speciallärare och specialpedagoger. Det kommer att vara elever som halkat efter, både kunskapsmässigt och socialt. Det här kan vara ett sätt att upprätthålla en lägstanivå, säger Johanna Jaara Åstrand.

Ett av skälen till regeringens beslut är att det till råder hög frånvaro bland elever i socioekonomiskt utsatta områden.

– Olikheter i samhället tydliggörs i kriser. I en sådan här situation blir det extra tydligt att svensk skola betyder väldigt mycket för många av våra barn och unga. Det här är ett sätt att hjälpa elever som i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer behöver vara hemma under en längre tid så att de inte ska hållas tillbaka i sin kunskapsutveckling, säger Anna Ekström, i pressmeddelandet.

I en tidigare artikel i Lärarnas tidning berättar Else-Marie Hallqvist, rektor på Nytorpsskolan i Göteborg, att hon tycker att det är självklart att erbjuda sina elever undervisning både fysiskt och digitalt.

– Alla elever har rätt till undervisning. Det här är en del av skolans kompensatoriska uppdrag. Skolan ska vara kompensatorisk och jobba med likvärdig utbildning. Jag och min man kan hjälpa våra barn hemma- men en ensamstående mamma med sex barn har ingen möjlighet att hjälpa dem själv. Då är det självklart att vi ska göra så här, säger hon.