Kent Henningsson.
Till startsidan
Coronaviruset En anställd på Stocksundsskolan i Danderyd har gått bort till följd av covid-19. Det skedde under påsklovet. Skolan har hållit öppet som vanligt.
Frånvaron bland skolans personal var som högst efter sportlovet, när en tredjedel var borta.
– Men så såg det ut på de flesta skolor i Stockholm, säger rektor Marie Altenberg.
Några veckor senare drabbades skolan av ett dödsfall. En i personalen dog till följd av covidsmitta.
– Den anställde blev inte smittad på skolan. Vi har ingen annan som ligger på sjukhus och alla andra är tillbaka och vi har normal sjukfrånvaro. Ur den synvinkeln ser det inte ut som att vi har allmän smittspridning, säger rektor Marie Altenberg.
Danderyds kommun har heller inte vidtagit några särskilda åtgärder efter dödsfallet.
Kan man vara säker på att det inte pågår smitta på skolan?
– Det kan ju varken du eller jag vara säkra på någonstans. Men det är ingen skillnad om en person tragiskt avlider i en sjukdom, den här sjukdomen har ett förlopp där det är svårt att avgöra vem som är smittad eller inte. Att en person avlider tycker jag inte påverkar hur vi agerar. Vi ska ta hand om de närstående, säger Kent Henningson.
Kent Henningsson.
Många skolor har stängt och sanerat efter konstaterade fall av covid-19…
– Många skolor vet jag inte. Vilka många skolor då?
Har ni haft kontakt med smittskyddsläkare?
– Vi har inte haft några diskussioner med smittskydd om att stänga skolor, annat än de frågor som rört gymnasieskolan, där samtliga skolor är i distansutbildning.
Hur har medarbetarnas reaktioner varit?
– Det är ingen lärare som varit i kontakt med mig om det. Det är alltid tragiskt att människor går bort. Så det är samma reaktion som vid andra tillfällen när någon går bort, säger Kent Henningson.
Samhällsspridningen gör att det är svårt att spåra smittan, förklarar Per Follin, smittskyddsläkare vid region Stockholm.
Han kan inte svara på varför regionen inte gjort samma utvidgade testning på skolan i Stockholm, som region Västerbotten lät göra på den drabbade Kågeskolan i Skellefteå, där en lärare dött i covid-19.
– Runt varje konstaterat fall sker en bedömning av en behandlande läkare vilket inkluderar smittspårning, anmälan, förhållningsregler med mera. Vi ser dessutom samhällsspridning vilket har inverkan på spårningen. Angående vad som skett runt en lärare i Stockholm så ligger det alltså på behandlande läkares uppgifter och den bedömning hen gör. Varför någon gör på ett annat sätt någon annanstans i Sverige är svårt att uttala sig om, skriver han i ett mejlsvar till Lärarnas tidning.
– Vi vidtar vanliga åtgärder, om det är så att de närstående tycker att det är lämpligt så pratar vi med barn och personal och föräldrar att personen har gått bort. Vi gör inget annat i det här fallet, säger bildningsdirektör Kent Henningson.
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!