Debatt: Förskolan brister om vi får en enda uppgift till

Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning. Förskolan är redan överbelastad, som ett fullt utsträckt gummiband – redo att brista vilken sekund som helst, skriver förskolläraren My Midenius.
När jag läste till förskollärare lärde jag mig om förskolans två uppdrag: omsorg och lärande. Lärarna hyllade den svenska modell som förenar dessa två och skapar en helhet att vara stolt över. Det var en inspirerande vision vi fick med oss om hur fantastisk förskolan kan vara.
I media pågår en debatt om hur länge barn ska vara i förskolan. Vårdnadshavare uttrycker ett behov av mer barnomsorg för att få ihop stressade livspussel, politiker hävdar behov av mer utbildning för att få bukt med sjunkande skolresultat, samtidigt ropar lärare STOPP! För att den underfinansierade förskola de står i saknar förutsättningar för det mest grundläggande av alla uppdrag: barnens bästa.
Små barns stress påverkar deras framtid
Barnkonventionen anger att vid varje åtgärd som rör barn ska i första hand beaktas vad som är barnets bästa. Som lärare arbetar vi ständigt utifrån barnuppdraget som den viktigaste byggstenen i varje barns liv. Som lärare kämpar vi för att varje barn ska få den tid och trygghet det behöver för att må bra, i små grupper med närvarande vuxna. Inte bara för att må bra i förskolan, utan för att må bra i livet i stort. Små barns stress påverkar dem både nu och i framtiden. Att utbrändhet och hemmasittande bland barn ökar är ingen slump, lärare ropar och pekar mot det som pyr men skriker för döva öron.
Medan vi kämpar för barnuppdraget fortsätter kommunerna skriva nya sparkrav mot förskolan, förutsättningarna blir lite sämre varje år. Psykisk ohälsa hos barn ökar, men i stället för att förebygga stress och otrygghet väljer staten och kommunerna att släcka bränder. Alltid ett steg efter.
Kan inte utöka uppdraget
Sveriges förskolor har inte två uppdrag, vi har tre. Utbildning, omsorg, och alltid, alltid barnens bästa. Dessa tre delar kan samverka och rymmas inom förskolan – men bara med rätt resurser. För att räcka till åt alla barn krävs barngrupper i enlighet med Skolverkets rekommendationer, en trygg pedagogtäthet under hela dagen och adekvat planeringstid för pedagogerna.
Innan dessa mest grundläggande förutsättningar säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning. Förskolan är redan överbelastad, som ett fullt utsträckt gummiband – redo att brista vilken sekund som helst.
Föräldrar och pedagoger, kroka arm!
Förskolan är utarmad och underfinansierad. Vi kan inte längre acceptera att barns trygghet och utveckling äventyras av besparingar och politiska kompromisser. Samhället, föräldrar och politiker behöver kroka arm med barn och pedagoger. En gång för alla behöver samhället ställa sig bakom barnens bästa-uppdraget och kräva de resurser som gör det möjligt för förskolan att ge barn tid, närvaro och trygghet.
Förskolan kan vara den plats där utbildning och omsorg blomstrar och utvecklas precis så som beskrevs under lärarutbildningen, men bara när barnens bästa står i centrum. Barns framtid kostar mindre om vi bygger den rätt från början, därför behöver vi fler röster som förenar och återerövrar barnens bästa – i förskolan och i livet. För vi har skrikit oss hesa i flera år men har snart ingen röst kvar.
My Midenius, förskollärare och representant för Förskoleupproret.
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Förskolan.
LÄS OCKSÅ:
Larmet: Barnen riskerar att skadas varje dag
Förskollärarnas larm: Vi klarar inte tillsynen av barnen
Förskollärarna: Fler barn behöver särskilt stöd
Lyssna på Förskolan här: