Podcast: Skönt att slippa det digitala kravet – eller?

Johan Bispo, Sandra Hollstedt och Eva Lindström pratar om det slopade digitala kravet i förskolan.

I senaste avsnittet pratar vi om digitala verktyg – som inte längre måste användas i förskolan. Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt?

Den reviderade läroplanen för förskolan, som trädde i kraft i somras, tar bort kravet på användning av digitala verktyg. I stället ska lärverktygen i förskolan främst vara analoga och för barn upp till två år förbjuds digitala verktyg helt och hållet.

Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo är inte helt överens om vad de tycker om den uppdaterade läroplanen och vad den innebär i praktiken – inte minst eftersom de har så olika erfarenheter av att arbeta med digitala verktyg i förskolan. 

– Jag tycker att det är jättebra att vi inte ska ha massa skärmar i förskolan, säger Eva Lindström i avsnittet. 

Johan Bispo och Sandra Hollstedt håller inte med. På den förskola med estetisk inriktning som Johan Bispo jobbar på används digitala verktyg som en del i det kreativa arbetet. Sandra Hollstedt har också haft stor användning av digitala verktyg i arbetet med de allra yngsta barnen. Något som nu förbjuds helt. 

– Jag är förbannad. Jag är skitarg, säger Sandra Hollstedt. 

I avsnittet diskuterar trion huruvida barn i dag behöver förberedas inför en allt mer uppkopplad framtid, skärmar som avlastning och om den uppdaterade läroplanen i själva verket är en stor underskattning av vår kompetens. I tidningen Förskolans granskning framkommer det att lärarna i förskolan har delade åsikter om den reviderade läroplanen, men att en majoritet är positiva.