Roboten programmeras till att hitta luckorna som gömmer olika uppdrag.
Till startsidan
Genom lärarna Agneta Sandhs och Carina Löwenbergs julkalender får barnen träna på problemlösning och bland annat bygga en gran av brädor.
Pedagogiska tips På Barnsjövägens förskola vävs matematik och teknik in i barnens julpyssel. Och i julkalenderns luckor döljer sig trixiga uppdrag för barnen att lösa.
För ett par år sedan deltog alla pedagoger på Barnsjövägens förskola i matte- och tekniklyftet. Då väcktes både intresset och nyfikenheten för ämnena! Genom lyftet, litteraturläsning och diskussioner har pedagogerna utvecklats och upptäckt matematiken och tekniken på ett annat sätt, och insett att den finns överallt runtomkring oss. Så när fokusområdena matematik och teknik förra året inföll i juletid ville lärarna i förskolan Agneta Sandh och Carina Löwenberg kombinera det med en julkalender – helt enkelt slå två flugor i en smäll.
3–5-åringarna fick programmera en robot till att hitta de olika luckorna i kalendern. I luckorna fanns ett brev eller en QR-kod med ett uppdrag som barnen skulle lösa. Vissa projekt tog längre tid för barnen att bli klara med, medan andra var enklare, som att julbaka eller göra julkort.
Roboten programmeras till att hitta luckorna som gömmer olika uppdrag.
Några av de klurigare uppdragen var att skapa något med många olika geometriska former eller att mäta sig själv och sedan göra en lika lång trästavssnögubbe. Barnen använde olika material och tekniker och ville själva slipa, borra, såga och använda limpistol. Ibland ifrågasatte de materialval och tekniker och kom med egna idéer och lösningar.
– Vi ville utmana det traditionella julpysslet med toarullar och flirtkulor och utveckla det så att barnen fick mäta, räkna och beräkna, fundera och ifrågasätta, och få ett större inflytande över sina projekt, berättar Carina Löwenberg.
Uppdragen var bland annat att göra en snögubbe av en trästav lika lång som man själv, tillverka en ren och jobba med geometriska former.
1. Vi fyllde vår kalender med utmaningar som involverade matematik och teknik, och vi ville gärna få in mer träslöjd, berättar lärarna i förskolan Carina Löwenberg och Agneta Sandh.
2. Snögubbe: Barnen fick börja med att mäta sin egen längd med en tumstock och sedan markera längden på en trästav. Sedan fick de såga av staven, sandpappra, måla och klistra på ögon, näsa, halsduk och luva. Ett barn kom på att man kunde sätta lika många knappar som man har bokstäver i sitt namn.
3. Ren: De yngre barnen fick använda gamla klossar vi hade i förskolan, de äldre barnen fick bestämma hur långa stavar de ville ha, samt mäta och såga till dem. De letade horn på våra skogspromenader och alla barn fick borra hål där hornen skulle sitta, måla och välja vilken nos och vilka ögon de ville ha.
4. Julgran: De yngre barnen använde pappersremsor, de äldre valde att bygga med brädor. De arbetade tillsammans, mätte, sågade, målade och bestämde i vilken ordning träbitarna skulle sitta och sedan fick de borra och skruva fast allt. Barnen kom själva på att de ville göra en stjärna till toppen och vi letade inspiration på nätet. Vi hittade en stjärna som var gjord av pinnar.
5. Vi pratade om geometriska former och alla barn fick fritt skapa något eget, kompisarna satt bredvid och var nyfikna på vad det skulle bli. De äldsta barnen fotograferade processen steg för steg, och det blev en liten stop motion-film där de berättade själva eller satte musik till.
LÄS OCKSÅ:
Zoner på gården blev ett lyft för lärandet
Knepet som fick samlingen att lyfta
Pokémon fick fart på barnens språk
Förskolans rum för alla sinnen
Lyssna på Förskolan här:
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?