
Rutschkanan byggdes förra våren, så här såg när barnen kommit en bit på vägen. Foto: Kristina Schultz.
Förskolan Kristallen i Helsingborg fortsätter med andra byggprojekt efter att rutschkanan blivit klar, berättar förskolläraren Sven Stedt och ateljeristan Kristina Schultz
Pedagogiska tips Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.
I samband med ett nytt hållbarhetsprojekt ville pedagogerna på förskolan Kristallen i Helsingborg göra barnens lek på förskolegården mer meningsfull. En viktig del var att barnens egna röster skulle bli hörda: vilka önskemål fanns, var gillade de bäst att vara? För att ta reda på det fick barnen fotografera sina favoritplatser på gården och därefter utvidgades sökandet efter inspiration med utflykter. Bland annat fångade ett trasigt insektshotell deras uppmärksamhet.
– Vi byggde sedan ett insektshotell tillsammans på förskolan. Senare blev barnen även intresserade av kojor så vi samlade lastpallar och byggde en vid skogsdungen, berättar förskolläraren Sven Stedt.
Nu väcktes också barnens intresse för olika sorters byggnader; var och hur människor och djur kan bo. Förskolans ateljerista Kristina Schultz tog med sig flera hundra bilder på olika sorters byggnader som barnen fick ta del av.
– De fick sedan göra varsin bok med de bilder de valt ut. Det var så roligt, deras individuella smak och intresse kom verkligen fram. När de sedan fick rita och måla hus märktes tydligt att deras vyer hade vidgats, husen var alls inte lika stereotypa som tidigare, säger hon.
Rutschkanan byggdes förra våren, så här såg när barnen kommit en bit på vägen. Foto: Kristina Schultz.
Därefter var det dags att ta itu med förskolegården och barnen bestämde att de allra helst ville bygga en rutschkana. Med hjälp av papp, fanér, glasspinnar och annat material fick barnen först bygga egna små rutschkanemodeller – så som de ville att den riktiga skulle se ut.
– Vi ville få alla att känna sig delaktiga och det gick över förväntan. När alla var överens om hur rutschkanan skulle se ut tog Kristina fram en gemensam ritning och vi kunde börja bygga, berättar Sven Stedt.
De använde riktiga verktyg och barnen hittade snabbt sina favoritsysslor. Någon gillade bäst att såga, andra att skruva, limma, mäta och gjuta. Alla var delaktiga på sitt sätt, och bit för bit under våren växte rutschkanan fram. I slutet av maj var det dags för invigning.
Kristina Schultz och Sven Stedt på den färdiga rutschkanan med barnen på förskolan.
– Barnen var oerhört stolta över sitt projekt, och de växte i den tillit de fick. Många av dem som var med och byggde slutade strax därefter för att börja skolan, men bygget var identitetsskapande för vår avdelning och de andra barnen sa att de också ville börja på Tilliten och bygga. Vårt arbete inspirerade även andra förskolor, till och med i Albanien, säger Sven Stedt.
Sven Stedt
Ålder: 63 år.
Bor: I Mölle.
Gör: Arbetar som förstelärare vilket innebär att jag arbetar 80 procent på en av våra avdelningar. Övrig tid handleder jag kollegor och deltar i ledningsgruppen för våra förskolor.
Det bästa med yrket: Att kunna vara delaktig i långa projekt som utmanar barnen och mig som pedagog. Att ha frihet att tillsammans med barnen äga tiden för att låta projekt och idéer ta olika riktningar.
Kristina Schultz
Ålder: 40 år.
Bor: I Marieholm utanför Eslöv.
Gör: 50 procent ateljerista, 50 procent egen verksamhet som formgivare.
Det bästa med yrket: Att få förmedla min yrkeskunskap till nya kommande förmågor.
Intresset för bygg och konstruktion lever vidare på avdelningen. Just nu i mindre skala i form av modellbyggande av robotar, med tekniska lösningar som dioder och elmotorer.
– Här krävs det lite mer kunskap, och vissa delar är mer resultatstyrda för att få det att fungera. Men även här får barnen testa och experimentera mycket, säger Sven Stedt.
1. Våga spänna bågen. Ofta tenderar man att se det som inte går, men hinder är sällan hinder.
2. Skapa en målbild, det behöver inte bli exakt – men då finns en riktning. Sedan blir det sällan som man har planerat, därför gäller det att vara flexibel.
3. Testa många olika material så att barnen har chans att hitta hem i sitt eget handlag.
4. Ha tillit till barnen – och till er själva som pedagoger.
5. Låt barnen använda riktiga verktyg, men tänk på säkerheten.
6. En egen byggbod på gården underlättar, det står på vår önskelista.
7. Kom ihåg att man inte behöver kunna allt. Lita på att din erfarenhet och det du kan räcker.
8. Ett bra arbetslag med god samsyn är också en fördel, liksom en modig chef.
9. Det är lätt att göra samma sak som man alltid gjort, men det blir trist i längden. Det är roligt att testa något nytt.
Och några praktiska tips:
Använd snabbtvingar för att hålla fast materialen i olika byggmoment, som när ni sågar eller skruvar.
Använd japansåg som sågar på draget i stället för fogsvans.
Ha två skruvdragare i bruk, en att förborra med och en för att dra skruven.
LÄS OCKSÅ:
Mataffären fick fantasin att flöda
”Barn har rätt till skrubbsår”
Podcast: Riskfylld lek – utmanar alla
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.