Förskollärare på storförskolor vittnar om att stort fokus läggs på att hålla tider för att inte krocka med andra barngrupper – istället för fokus på lek och inlärning.
Till startsidan
Kritiken mot storförskolornas framväxt ökar från såväl förskollärare som föräldrar och experter.
Förskolefabriken
”Slottider” på gården, trängsel och stress. Förskollärarna vittnar om att barnens behov kommer i andra hand på storförskolorna.
– Det var alldeles för många barn och vuxna, alldeles för många relationer, säger
en av förskollärarna i vår granskning.
Statistiken talar sitt tydliga språk. Allt fler mindre förskolor försvinner och ersätts av nya storförskolor med ibland så många som 16 avdelningar. Ekonomi är ofta ett argument, det är dyrt att bygga nytt. För att få ned kostnaden per plats satsas på större enheter där man kan dra nytta av ”stordriftsfördelarna” som en kommunpolitiker i södra Sverige uttryckte det i ett radioinslag tidigare i år.
Att ekonomin får styra snarare än barnens behov är det många förskollärare som vittnar om, och många har varit med om att en mindre verksamhet lagts ner till förmån för en ny och större.
Ett exempel är den lilla tvåavdelningsförskolan i en Stockholmsförort som bommades igen. Barn och personal slussades vidare till den nybyggda storförskolan, med 12 avdelningar. Vårdnadshavarna rasade och flera av dem valde bort den nya förskolan. Detsamma gällde personalen, långt ifrån alla följde med till det nya.
– Men jag gjorde det. Jag ville ge det en chans, men det var kämpigt. Det var alldeles för många barn och vuxna, alldeles för många relationer, och det går inte att skapa skolliknande miljöer för förskolebarn. Jag försökte få till strukturer men det var svårarbetat. Efter 1,5 år valde jag att sluta. Nu arbetar jag på en mindre förskola igen, med fyra avdelningar, och det är något helt annat. Här har jag möjlighet att lära känna alla barn och vårdnadshavare, säger en förskollärare med lång erfarenhet i yrket.
Förskollärare på storförskolor vittnar om att stort fokus läggs på att hålla tider för att inte krocka med andra barngrupper – istället för fokus på lek och inlärning.
Hon vill, liksom många andra, inte skylta med sitt namn i tidningen, men vill förmedla sina upplevelser från tiden på storförskolan. Om lokalerna med de små rummen, de långa korridorerna med låsta dörrar som bara kunde öppnas med blippar, det minimala utrymmet för personalens kläder och ljudvolymen som uppstod när många små vistades i ett litet rum, och hur två avdelningar med 30–35 barn skulle samsas om tre toaletter.
– Det var världens liv där utanför och jag märkte hur vissa barn drog sig för att gå dit. Jag hörde till och med ett barn säga att ”jag kan bajsa när jag är hemma i stället”, säger hon och tillägger att hon sett hur barnsynen har förändrats genom åren.
– Förr pratade man mycket om det här med anknytning vid inskolning, men nu finns det inte längre med i dokumenten. Det är sorgligt. Nu handlar allt om produktivitet, allt ska vara mätbart, säger hon.
En annan förskollärare med liknande erfarenheter är Malin Wallén, som jobbar på en relativt nybyggd storförskola i Skåne län. Hon vittnar bland annat om våtrum utan golvbrunn, små lokaler, ett evigt gående upp och ner i trappan, torkskåp som är placerat i en helt annan del av huset och avsaknaden av staket runt gungorna på gården.
– Jag har en känsla av att huset inte i första hand är byggt för att vara förskola utan för att kommunen ska kunna ha annan verksamhet här framöver. Den första tiden hade vi cykelställ på gården, det var verkligen en säkerhetsrisk. Vi har även bett att få skärma av en del av gården för de yngre barnen, men det har inte hänt något ännu, säger Malin Wallén.
Förskolläraren Malin Wallén är kritisk till storförskolorna.
Hon har arbetat som förskollärare i närmare 20 år och sökte sig frivilligt till den nya förskolan.
– Jag upplevde att jag hade tur som fick jobbet, men ack vad jag bedrog mig. Man fattade inte hur bra man hade det förr. För tio år sedan kunde man utöva sitt yrke, det är svårt i dag på många ställen. Jag förstår att den ekonomiska biten spelar in när man bygger storförskolor och att det blir lättare att hjälpa varandra. Men man har samtidigt helt tappat fokus på barnen och vad som är bra för dem, säger Malin Wallén.
En annan förskollärare, som även hon arbetar på en storförskola i södra delen av landet, berättar att hon förhörde sig noggrant med rektorn om hur verksamheten på storförskolan fungerade innan hon tackade ja till jobbet. Men det som lät bra i ord visade sig vara något annat i verkligheten.
– Det var många som började samtidigt som jag, och av dem är vi bara ett fåtal kvar. Mycket här handlar om att hålla våra tider, när vi ska gå ut, gå in eller äta, det vill säga hålla våra ramar för att verksamheten ska fungera. Inte en extra minut får gå åt till annat. Så snart något händer som kräver mer tid blir man stressad. Vi vill utgå från barnens intressen, men med det här höga tempot är det svårt.
Hon påpekar att det här sättet att arbeta går emot alla hennes principer.
– Jag har alltid brunnit för undervisning och tyckt att det har varit jätteroligt, nu hinner jag inte ens se barnen. De bara passerar. Jag vill tillbaka till hur förskolan var förr när barnen, omsorgen, leken och lärandet var det primära, säger hon.
Att det finns många förskollärare som inte är förtjusta i utvecklingen framgår också av den enkätundersökning, ”Är förskolan en skolform eller en hönsgård?”, som Sveriges Lärare i Stockholm nyligen genomförde.
En fråga handlade om vilken storlek på förskola som är bäst, sett till hur väl man kan utföra sitt uppdrag och ha en bra arbetsmiljö. Här svarar 804 av 892 tillfrågade att fyra avdelningar eller färre är att föredra. 84 förskollärare kan tänka sig 5–8 avdelningar och tre förskollärare tycker att 9–12 avdelningar är bra. Endast en valde 13–15 avdelningar och inte någon av de tillfrågade kryssade i alternativet 16 avdelningar eller fler.
– Jag är inte förvånad över resultaten. Med över 20 års erfarenhet inom förskoleverksamhet bekräftas min bild av stora förskolor utifrån enkätens svar, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Frågan många ställer sig är hur storförskolorna påverkar barnen, men det finns ytterst få studier i ämnet och de som finns är relativt gamla. Monica Selands forskning i Norge visar att barn påverkas negativt av för många relationer. Det finns även en dansk studie från 2015, ”Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner”, som påpekar att den pedagogiska kvaliteten är högre i de mindre förskolorna de studerat och att kontakten samt närheten till barnen är sämre i de större.
Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm, är inte förvånad över kritiken som framkommer i fackets enkätundersökning.
Studien visar även att det i små förskolor med färre än 50 barn är lättare att få tid till lek, bättre kontakt mellan barnen och större lekgemenskap, och att de vuxna har större möjlighet att hjälpa till med konflikter. Forskarna skriver också att de inte rekommenderar förskolor med över 100 barn eftersom det där skapas problem med kvaliteten och barnens möjligheter att trivas, lära sig och utvecklas. Förskolor med 60–90 barn anser de har de små enheternas fördelar men även några av de större förskolornas nackdelar.
Farah Waly ser stora risker med storförskolorna, såsom ökad arbetsbelastning, försämrad barnhälsa och säkerhetsrisker.
– Visst ser jag även fördelar, men just nu kan jag främst se vinsterna för arbetsgivaren. Jag tycker att det här är mycket allvarligt, och de som fattar beslut måste ta sitt ansvar och noggrant överväga vilka konsekvenser som riskeras innan det är för sent. Förskolan är barnens första skola.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.