Fördelarna – därför byggs stora förskolor

Foto: Gustaf Öhrnell Hjalmars/Vi Lärare

Kostnadseffektivitet är en anledning till bygget av stora förskolor.

Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.

  1. Kollegialt samarbete

    Med ett större antal förskollärare och barnskötare ökar möjligheten till kollegialt lärande och stöd, liksom möjligheten till samarbete mellan avdelningar vid korttidsfrånvaro.

  2. Jämn fördelning

    På en liten förskola finns det ibland inte tillräckligt många barn i samma ålder, vilket kan försvåra exempelvis vid undervisning. På en större förskola är det lättare att få till en jämn fördelning i barngrupperna, exempelvis när det gäller kön och ålder.

  3. Samordningsvinster

    Fler barn kan dela på gemensamma ytor, en stor förskola kan även ha eget kök och man slipper därmed matleveranser. En förskola med många förskollärare kan även underlätta vid rekrytering och för att behålla befintlig personal och därigenom säkra kvaliteten i verksamheten.

  4. Ekonomi

    Att bygga en stor förskola är mer kostnadseffektivt än att bygga flera små enheter. Äldre enheter kan även vara i stort behov av upprustning och renovering, vilket kan vara dyrbart att åtgärda, äldre enheter är inte heller alltid anpassade efter dagens krav och behov.

  5. Markbrist

    I vissa delar av landet, främst i storstäderna, råder ofta brist på mark, vilket gör att man bygger större förskolor, ofta i flera våningar, på den mark som trots  allt finns att tillgå.

Källor: Stockholms stad, Boverket, SVT, Vi Lärare

Lyssna på Förskolan: