Förskolläraren: ”Saknar lärarkollega i arbetslaget”

Lärare i förskolan har olika förutsättningar beroende på var de arbetar.
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med, som hjälper mig utvecklas och peppar mig?
FRÅGA: Det här är världens roligaste jobb och jag är glad att jag utbildat mig till förskollärare. Men en sak som är oerhört tuff är att vara ensam förskollärare i ett stort arbetslag. Även om jag har duktiga barnskötare som kollegor är det ändå vissa arbetsuppgifter och ansvarsområden som är mina som förskollärare. Jag känner mig ofta ensam i arbetet. Vad gör man när man saknar någon att bolla vissa frågor med? Eller saknar någon som utmanar mig och får mig att utvecklas i rollen som förskollärare? Eller bara stöttar och peppar när det är motigt? Hur tänker vårt fackförbund om ensamarbetet som yrket ofta innebär?
/Wilma, leg förskollärare
SVAR: Hej, tyvärr har lärare i förskolan olika förutsättningar beroende på var vi arbetar. En del arbetar i arbetslag med flera lärarkollegor, andra arbetar utan lärarkollegor på sin avdelning eller i värsta fall på en hel förskola. Hur ska vi kunna prata om likvärdighet när det ser så olika ut?
Som lärare i förskolan har vi ett omfattande och ansvarsfullt uppdrag, och kollegialt stöd är ovärderligt. Det behövs såväl för vardagligt tankeutbyte som för djupare reflektion och kompetensutveckling. Sveriges Lärares politik för förskolan är tydlig med att säkra lärartäthet och att ansvar ska delas mellan legitimerade lärare i förskolan. Anledningen till att arbetsgivaren inte anställer legitimerade förskollärare är både brist på lärare och på grund av ekonomin. Behörighet kostar pengar och våra verksamheter är budgetstyrda. Resurser behöver tillföras för att säkra god kvalitet och för att stärka yrkets attraktivitet.
När vi arbetar utan lärarkollegor ska vi ställa krav på arbetsgivaren. Rektor ansvarar för förskolans kvalitet och ska säkerställa att du har rätt förutsättningar för att bedriva undervisning. Om det finns fler lärare på förskolan ska ni begära att ni får gemensam tid för undervisningsrelaterat arbete (utöver er enskilda tid). Kanske är det någon form av nätverk, fysiska eller digitala träffar, som måste till – i enheten, området eller orten? Ta initiativ till en uppdrags- och prioriteringsdiskussion med din rektor så att din kompetens riktas mot kärnuppdraget, dvs undervisning, och inte mot uppgifter som inte kräver legitimation.
/Petra Hultqvist och Cecilia Bross, Skolformsföreningen för förskolan, Sveriges Lärare
LÄS OCKSÅ:
Får syskon hämta på förskolan?
Föräldrar vill att vi väcker barnen på vilan