Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum

Henric Waehrens, Mia Hasselblad och Rickard Nyberg.

Vilka regler ger arbetsro, trygghet och trivsel i klassrummet? Och hur ser man till att de faktiskt följs? Vi frågade tre lärare på högstadiet och gymnasiet.

Henric Waehrens

Lärare i bild och SO i årskurs 7–9 på Aroseniusskolan i Älvängen.

Vilka är de viktigaste reglerna i din lektionssal?

Kanske räcker en tydlig regel: när en vuxen säger till finns det ingen plats för frågor, ifrågasättande eller smart snack. Lyssna. Lär. Punkt. I klassrum blir reglerna sedan sunt förnuft. Koncentrera dig på uppgiften, visa respekt för varandra, lyssna när någon pratar, kom förberedd och delta aktivt.

Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?

Vi pratar vardagsregler, inte en lista på väggen som rektors pynt. Jag kommunicerar regler som att det är en fotbollsmatch: vi följer linjer, spelar nära varandra, testar nya passningar och vågar dribbla. Skolans regler är självklara och måste respekteras, annars blir det ingen match.

Hur ser du till att reglerna efterlevs?

Att få elever att följa reglerna är lite som att jonglera med glass – det kräver tålamod. I vårt modiga klassrum jobbar jag förebyggande med tydliga rutiner och struktur så att alla vågar testa, säga vad de tänker och göra misstag utan rädsla. Bryts regler påminner jag lugnt och tar vid behov en pratstund.

Mia Hasselblad

Lärare i SO-ämnena i årskurs 7–9 samt it-pedagog på Nya Elementar skola i Stockholm.

Vilka är de viktigaste reglerna i din lektionssal?

Hos mig handlar det om att skapa ett tillåtande klassrum. Det betyder att man ska våga fråga, att man kan repetera andras svar utan att det känns konstigt och att man aldrig skrattar eller ger blickar åt någon annan. Alla ska känna att de kan göra sitt bästa och kunna vara delaktiga i lektionen.

Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?

Jag tar fram många av reglerna tillsammans med eleverna – det gör att de känner ansvar och delaktighet. Men jag har också några som jag kallar ”icke förhandlingsbara” som handlar om respekt och trygghet. De kommuniceras både muntligt och visuellt i klassrummet så att alla vet vad som gäller.

Hur ser du till att reglerna efterlevs?

Jag är tydlig med mina förväntningar och jobbar förebyggande genom på­minnelser, positiv feedback och genom att lyfta goda exempel. Om regler bryts tar jag det respektfullt, oftast i enskilt samtal, för att skapa trygghet och delaktighet.

Rickard Nyberg

Lärare i historia, svenska och svenska som andraspråk på Luleå gymnasieskola.

Vilka är de viktigaste reglerna i din lektionssal?

Alla ska komma i tid, hälsa, parkera mobilen innan lektionen, ha med rätt material och jobba aktivt på lektionstid. Eleverna ska visa varandra och mig respekt, värna om allas integritet och ta ansvar för allas trygghet och studiero. Det är också en skyldighet att skjuta in stolen och städa efter sig.

Hur tar du fram och kommunicerar reglerna till eleverna?

Reglerna tas fram gemensamt i klasserna och av representanter i elevrådet. De går sedan på remissrunda hos lärarna. Därefter fastställs de av rektorerna. Mentorerna informerar sina elever om reglerna vid skolstart, muntligt och i skrift. De finns sedan uppsatta på affischer i varje klassrum.

Hur ser du till att reglerna efterlevs?

Vid kursstart repeterar vi reglerna, varför de finns, konsekvenser om de inte efterlevs och enas muntligt om att följa dem. Vid behov tar jag upp förbättringsområden i respektive grupp. Om det behövs samtalar jag på tu man hand utanför lektionstid med de elever som ändå bryter mot reglerna.

LÄS ÄVEN

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Tre lärare om språkämnenas särart

Tre svensklärare om att ge respons på elevtexter

Tre svensklärare om sin utbildning