
Gustav Björkgren, Emil Meijer och Lukas Nascimento Emilsson lyssnar på Stefan Cohens engagerade prat.
Historie- och samhällskunskapsläraren Stefan Cohen använder sig gärna av tankeexperiment på sina lektioner för att få igång diskussioner och få eleverna att tänka ett varv till. Foto: Henrik Hansson
Reportage Hur ska lärare ta upp kontroversiella ämnen? Hur ska lärare hantera elever med rasistiska åsikter? Stefan Cohen har funderat mycket på skolans uppdrag och på sina egna strategier i klassrummet.
En sak eleverna inte vet om, det är att Stefan Cohen bär en Wedding Present-t-shirt under sin collegetröja. Däremot kan de se lärarens mugg som också den antyder att han tycker mycket om engelsk indiepop. På den står det Happy Mondays med snirkliga och färgglada bokstäver mot en vit bakgrund. Men det är en helt annan om än mycket maracas-svängig historia.
Eleverna går i ettan på samhällsvetenskapliga programmet på Hagströmska gymnasiet i Falun. Det är ett idrottsgymnasium med riksintag. Den senaste månaden har Stefan Cohen pratat om fyra stycken ismer på sina historielektioner, imperialism, kolonialism, rasism och nationalism. Han har inte minst tagit upp de två sistnämnda ismerna, hur de har böljat fram och tillbaka.
– Vi har pratat om fröna som har planterats, i rasismens träd. Eller hur? Vi har försökt förstå oss på de här fenomenen. Vad är det som har gjort att de har försvunnit ibland och återkommit ibland? Någon gång på 1990-talet började de växa igen, med hjälp av, skulle jag säga men det håller inte alla med om, högernationalistiska partier.
Ålder: 48 år.
Bor: Falun.
Familj: Fru och tre barn.
Går: Från och med hösten på forskarutbildningen som doktorand i ämnesdidaktik på Stockholms universitet och Högskolan Dalarna. Har de senaste åren varit gymnasielärare i historia, samhällskunskap och filosofi på Hagströmska gymnasiet i Falun.
Är: Dålig på att backa med släp.
Var: Med i bandet South Ambulance som turnerade både i Tyskland och Finland. Spelade rytminstrument av olika slag, bland annat bjällror!
Gör: Samlar fortfarande skivor. Både cd och vinyl.
Stefan Cohen, uppvuxen i Nynäshamn, talar med klar och tydlig stämma, med mycket gester och lika mycket stockholmska.
– Vi har också pratat om att de gånger som det har blivit krig i världen, vad har varit starkt i de samhällena då?
Någon säger nationalism och Stefan Cohen säger rasism. Han repriserar vad de pratade om under den senaste lektionen, att risken för ett tredje världskrig är rätt stor. För att alla de grejer som fanns när de två första världskrigen bröt ut, nationalism, imperialism och rasistiska föreställningar, de finns även nu.
– Nazismen var mer eller mindre en vetenskap. Med rasbiologin. Det vi ska prata om i dag är de nutida rasistiska tendenserna som vi ser, säger Stefan Cohen.
Gustav Björkgren, Emil Meijer och Lukas Nascimento Emilsson lyssnar på Stefan Cohens engagerade prat.
Han konstaterar att fokus i debatten har skiftat, att det används nya begrepp i dag, att det pratas om etnicitet i stället för ras och att det också pratas om kulturer. Tankeexperiment använder han sig gärna av. Först vill han att eleverna ska föreställa sig att Stefan och hans fru bestämt sig för att adoptera ett barn från Kina. Barnet som de adopterar direkt på ett barnhem ger de namnet Bertil och sedan uppfostrar de honom helt enligt ”svensk kultur”. Bertil börjar spela innebandy i IBF Falun och hejar på Leksand och pratar dalmål. Familjen ska heller inte ha någon kontakt med Kina. Stefan Cohen målar upp en hel värld kring Bertil och undrar sedan vad eleverna skulle säga att Bertil har för etnicitet.
”Kinesisk”, säger en elev som sedan lägger till: ”Fast han borde ju vara svensk.” Sedan säger någon att det beror på vad Bertil identifierar sig som.
– Vad tänker ni att han borde identifiera sig som?
– Svensk, svarar någon.
Efter en stunds samtal om utseende, om adopterades tankar om att inte se ut som alla andra, om definitionen av etnicitet, om olika syn på etnicitet, så har Stefan Cohen kommit fram till ännu ett tankeexperiment.
– Nu får ni vara med. I år firar vi Gustav Vasas 500-årsjubileum. 1523 kröntes han till Sveriges kung. Men tänk om han inte hade besegrat danskarna. Tänk om det sedan hade blivit ett stort femton år långt inbördeskrig som slutat med att ett antal olika länder, egna självständiga stater bildats. Lappland, Skåne, Västergötland och så vidare. Frågan ni ska diskutera i grupp är: Skulle det i dag, om det här var sant, finnas olika etniska grupperingar, utifrån dels ett konstruktivistiskt synsätt och dels ett essentialistiskt perspektiv?
Linus von Hofsten är engagerad på lektionen.
Lektionen den här dagen är ganska stillsam, inga rasistiska kommentarer flyger genom klassrummet. En stund senare, i lärarrummet, säger Stefan Cohen att han vill utmana de föreställningar som eleverna eventuellt har.
– Jag tänker att jag, genom att få dem att reflektera, vill förändra utan att ha ett särskilt mål. Jag tänker inte att de ska förändras till något specifikt. Även om det är uppenbart att ett samhälle skulle må bättre om vi hade en konstruktivistisk syn. Men jag tror att det egna tänkandet är självgenererande på något sätt, säger Stefan Cohen.
Han lägger till att skolan inte är en isolerad värld och att diskussionerna i klassrummet kanske leder till att eleverna börjar prata med kompisar eller familjemedlemmar som tänker och resonerar på ett visst sätt.
– I ämnet historia får vi lärare ofta olika uppdrag beroende på hur samhällsklimatet ser ut. Ena stunden ska vi vaccinera mot nationalism, nästa gång mot rasism och jag tror att det är hopplöst. Men man har i alla fall insett att historia är viktigt för att förändra saker och ting, för att få människor att förstå relationen mellan då och nu och sedan. Vi kan förstå historien, även om vi människor ändå gör om våra misstag, säger Stefan Cohen.
Det är svåra ämnen att ta upp, det understryker han och erkänner att han ibland spiller över i politiska åsikter. När det hände och händer i klassrummet, då påpekar han det, att nu blev han visst politisk.
– Helt neutral går inte att vara i de här frågorna. Men man ska inte gå in och tänka att man ska lära dem hur det ska vara. Men självklart finns det rätt och fel, som när det blir olagligheter eller hets mot folkgrupp. Balansen hittar man nog när man inser att det inte är lärarens huvuduppgift att få eleverna att tänka likadant som en själv, säger Stefan Cohen.
Vad är då din huvuduppgift som lärare när det kommer till den här typen av ämnen och lektioner?
– Att ge eleverna olika verktyg för att kunna ta ställning själva. Genom att jobba på det här sättet så tror jag att man själv kan se konsekvenserna, att det inte är rimligt att hålla fast vid att vi människor är som vi är och att det inte går att förändra. Då kommer det inte att bli bra. Det tror jag att man kan inse om man får alternativ, säger Stefan Cohen.
I Bertil-övningen säger elever som vill sticka ut, ibland, inte den här dagen, att Bertil alltid kommer att vara kines, aldrig en äkta svensk. Då är det ofta någon annan som säger emot: ”Va, hur tänker du då?”
– För det mesta blir det en diskussion och för att det ska funka måste de ha lärt känna varandra och mig, säger Stefan Cohen.
LÄS ÄVEN
Forskarna: Så bemöter du elever som har ensidiga åsikter
Uppgiften som får yrkeseleverna att vilja läsa
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.