Så får han elever att ta till sig poesi

Musiklyrik, till exempel från Veronica Maggio eller Jason Timbuktu Diakité, är vanliga inslag i Daniel Sandins undervisning. Foto André de Loisted
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Svenskläraren Daniel Sandin använder gärna och ofta poesi i undervisningen. "Att läsa dikter är en bra övning i att läsa mellan raderna, i att fundera över vad det är jag har läst."

En uppgift som Daniel Sandin, gymnasielärare i svenska på Katedralskolan i Lund, gärna återkommer till är den där eleverna får välja en dikt eller låttext. Sedan presenterar de sin valda låttext eller dikt för sina klasskompisar.

– Jag tänker att det finns ett visst motstånd mot poesi. Det är ingen genre som är naturlig för eleverna. Egentligen är det ju så att inte ens flitigt läsande människor med lätthet närmar sig poesi. Poesi är liksom på undantag, något som betraktas som svårt och knepigt, säger Daniel Sandin.

Då blir det lättare

På grund av det där motståndet har han länge använt sig av musiklyrik som ingång.

– Musik som de har hört innehåller texter som de kanske inte har funderat över. Det är ofta en uppenbarelse för eleverna om man då visar låttexter, hyfsat kända låtar som eleverna faktiskt har hört. Jag upplever att det blir lättare för dem att ta till sig texten när det är musik. Poesi är ett enkelt sätt att få många aha-upplevelser på. Även för mig.

4 tips – så får du in eleverna på poesi

  1. Använd musiklyrik. Inte nödvändigtvis låtar som eleverna har hört. Musiken blir en inramning som avdramatiserar texten, som i många fall är fin poesi.
  2. Börja med enklare, mer lättförståelig poesi, låttexter och klassiska dikter anpassade efter eleverna, så att uppfattningen att poesi måste vara svårt kommer på skam.
  3. Peka i arbetet med poesin hela tiden på allmänmänskliga aspekter i dikterna, sånt som eleverna kan relatera till.
  4. Återkom till poesi och låttexter i undervisningen. Ju fler texter eleverna möter, desto större är chansen att några väcker intresse.

Daniel Sandin spelar först någon låt som han tycker är poetisk eller förmedlar något som man kan diskutera kring, en låt vars litterära kvaliteter han kan visa. När intresset är väckt går han vidare med ”klassiska dikter” av poeter som Karin Boye, Nils Ferlin, Gustaf Fröding och Edith Södergran.

– Då har eleverna redan fått lite verktyg och börjat intressera sig för de här korta, koncisa och kärnfulla texterna som säger något viktigt om existentiella, centrala mänskliga dilemman eller problem. 

Lite mer än hälften av de dikter eller texter som eleverna väljer brukar vara musiklyrik och då handlar det ofta om Timbuktu, Lars Winnerbäck, Veronica Maggio eller Kent. Men även Ted Gärdestad och Lasse Berghagens ”Teddybjörnen Fredriksson” förekommer.

Daniel Sandin

Ålder: 48 år.

Bor: Utanför Lund.

Yrke: Gymnasielärare på Katedralskolan i Lund och författare.

Ämnen: Svenska, historia och religion.

På fritiden: Skriver både poesi och fackböcker.

Senaste boken: Diktsamlingen ”Inte jag” som gavs
ut våren 2020.

Övrigt: Fick Svenska Akademiens svensklärarpris 2019 för sitt engagemang för elever med talrädsla. Daniel fick själv prispengar, men en summa gick också till skolan. Tanken var att pengarna skulle användas för att bjuda in poeter till skolan men pandemin kom i vägen. I stället har de köpt in litteratur, bland annat antologier.

LÄS ÄVEN

Prisad svensklärare: Så väcker jag elevernas läslust

Elever i utsatt område positiva till sin skola

Forskaren: Elever får inte lära sig att njuta av skönlitteratur i skolan

Lärare mejlade succéförfattare – fick svar direkt