Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Stina Ekwall, Kent Pettersson och Samuel Lindholm
Läraryrket Varför blev du lärare och blev det som du hade tänkt dig? Vi bad tre ämneslärare berätta om sitt yrkesval.
Stina Ekwall
Gymnasielärare i svenska och engelska på Polhemskolan i Lund.
Varför blev du lärare?
Jag hade redan en högskoleexamen i radioproduktion men läste engelska på Lunds universitet och hade en så bra föreläsare (flera faktiskt nu när jag tänker efter) att jag sökte till lärarprogrammet i Malmö. Jag har haft många bra lärare genom åren och jag tänker att alla har gjort sitt eget avtryck.
Hur valde du dina ämnen?
Jag kom in på utbildningen men blev tvungen att välja ett annat förstaämne än engelska, så på stående fot sa jag svenska. Det är jag glad att jag gjorde och undervisar helst i svenska i dag eftersom det går att prata om litteratur och språk på ett annat sätt.
Blev läraryrket som du hade tänkt dig?
Nja, inte helt. Schemat ser kanske luftigt ut, men det är mycket som ska klämmas in. Utbildningen förberedde mig väl, men första året var tufft ändå. Nu har jag varit lärare i 15 år och gillar mitt jobb även om det blir stressigt i perioder.
Kent Pettersson
Lärare i engelska och tyska på Nyköpings gymnasium.
Varför blev du lärare?
Som elev älskade jag skolan och att få lära mig nya saker. Läraryrket kändes därför helt rätt för mig.
Hur valde du dina ämnen?
Jag gick på humanistisk linje och var alltså redan då mycket språkintresserad. Jag läste engelska, tyska, spanska och latin. Jag valde att bli lärare i engelska och tyska för att det var de språken jag hade kommit längst i.
Blev läraryrket som du hade tänkt dig?
Bättre! Jag visste att jag skulle tycka om att undervisa i mina ämnen. Men jag upptäckte redan under praktiken på lärarhögskolan att kontakten med eleverna är oerhört givande också. Så kombinationen av mina ämnen och alla elevkontakter gör att jag trivs så bra.
Samuel Lindholm
Lärare i historia och samhällsvetenskapliga ämnen på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna.
Varför blev du lärare?
Under ett år på folkhögskola föll bitarna på plats. Jag insåg att mina förmågor och intressen kunde förenas i läraryrket. Min mamma var lärare och det är nog så att förmåga och fallenhet kan gå i arv.
Hur valde du dina ämnen?
Jag hade sysslat med scouting i Svenska missionsförbundets ungdom, var intresserad av apartheidfrågan, tredje världen, kapprustningen och alla sorters historia så där var det – lärare i samhällskunskap och historia. Bara att leta, var ges den kombinationen till hösten? Ah, Umeå. Packa väskan!
Blev läraryrket som du hade tänkt dig?
Efter långa praktiken hade jag smått panik. Jag var helt slut. Men rektorn på min första arbetsplats betonade en dräglig arbetssituation och gav mig förtroendet att lägga ribban där jag ville ha den för att orka. Det har jag levt efter i nästan 30 år. Och jo – det blev som jag trodde. Jobbigt och fantastiskt.
LÄS ÄVEN
Tre lärare om språkämnenas särart