Fiktiva karaktärer ger nyanser åt religioner
Sofia Viking har skapat tio fiktiva karaktärer med olika trosuppfattningar och livsvillkor. Karaktärernas porträttbilder är AI-genererade.
Lektionstipset
Fiktiva karaktärer från olika religiösa traditioner och länder visar eleverna att det inte finns ett sätt att vara muslim, buddist eller kristen på – utan många.
– Det blir möten med individer som vi vanligtvis inte har tid med, säger läraren Sofia Viking.
Hur ska tiden räcka till allt stoff? Hur ska eleverna hinna resonera om skilda levnadssätt utifrån olika religioner och identiteter utan att landa i svepande generaliseringar?
Det var frågor som gymnasieläraren Sofia Viking på Polhemskolan i Lund brottades med i kursen Religionskunskap 1 och som hon tror att flera lärare kämpar med.
– Religionsämnet har kritiserats för att det blir mycket religionshistoria och att för lite tid ägnas åt vad det innebär att vara religiös för olika individer i olika delar av världen, säger hon.
Sofia Viking
Namn: Sofia Viking. Ålder: 43 år. Bor: Sverige, Malmö. Kön: Kvinna. Religiös tolkning: Agnostiker. Bakgrund: Född i en småstad, medelklass. Sexualitet: Heterosexuell. Etisk teori: Tenderar att blanda (som de flesta). Inställning till modern vetenskap: Separationsteorin.
Synliggör ämnets komplexitet
Lösningen blev tio fiktiva karaktärer som Sofia Viking skapade själv. Hon gav dem skilda bakgrunder och levnadsförhållanden – men också likheter.
– Karaktärerna visar på spridningen inom och mellan religioner. Det blir tydligt att religiositet påverkas av en massa faktorer och att levd religion är något dynamiskt och komplext.
Förtydligar – utan att fördumma
Karaktärerna har hjälpt eleverna att föra mer avancerade och nyanserade resonemang och har fungerat som en ingång till känsliga samtalsämnen. De har också varit ett stöd för eleverna vid examinationer, enligt Sofia Viking.
– Samtidigt utmanar karaktärerna dem som vill veta ”hur gör muslimer” eller ”vad tycker buddister”. För mig är det en vinst att det blir tydligt att det inte finns ett rätt svar på det.
Så kan du undervisa med fiktiva karaktärer
- Bygg karaktärernas levnadsbeskrivningar utifrån ditt syfte. Vilka färdigheter vill du att eleverna utvecklar? I Religionskunskap 1 behandlar vi religiositet utifrån kön, ålder, etnicitet, socioekonomisk bakgrund, etiska teorier och inställning till modern vetenskap. Men karaktärernas tabeller kan givetvis varieras.
- Presentera karaktärerna redan vid introduktionen av en religion eller ett moment som en ”teaser” till arbetsområdet. Återkom till karaktärerna för att bearbeta stoffet som ni har gått igenom. Låt till exempel eleverna tolka texter med hjälp av karaktärerna eller diskutera etiska dilemman där deras olikheter och likheter kommer fram.
- Låt eleverna möta fler karaktärer från olika religioner under kursen och jämför dem med varandra. Komplettera med riktiga karaktärer så att de fiktiva karak-tärerna inte blir ett stereotypt ”facit”. Vid examinationen kan karaktärerna
användas på samma sätt som på lektionerna men med nytt innehåll. Att strukturen återkommer blir ett stöd. - Ha tydliga strategier för att följa upp om karaktärerna fungerar som du vill. Fundera på om du behöver nyansera dem eller förtydliga något när du tar del av elevernas samtal och texter. Utvärdera karaktärerna med exittickets eller testkör dem och låt eleverna bedöma dem i slutet av en kurs. Förändra dem, diskutera i ämneslaget och ha kul.
LÄS ÄVEN
Forskarna ger religionslärare råg i ryggen
De djupdyker i olika religioner – med bara fötter
Kristina bär nördstämpeln med stolthet