Grupparbeten ställer till det på flera sätt

Johan Forsell är forskare och gymnasielärare.

Grupparbeten är notoriskt svårbedömda: Har alla i gruppen tillskansat sig kunskaperna? Eller har bara några gjort det? Forskaren och gymnasieläraren Johan Forsell har gett sig i kast med bedömningsproblematik i relation till denna både älskade och hatade undervisningsform.

  1. Grupparbeten är svårbedömda

    Johan Forsell har själv upplevt problemen med att göra individuell bedömning utifrån elevers grupp-arbeten; enligt läroplanen ska man bedöma kunskaperna hos var och en, men det är svårt när arbetet bedrivits i grupp. Det är inte gruppen som ska bedömas! Han har intervjuat sex gymnasielärare i svenska och cirka 130 elever. Lärarna tycker att det är svårt att göra bedömningar – och eleverna kan ofta känna sig orättvist bedömda.

    – Jag menar att mina resultat kan överföras på andra ämnen också, det krävs mycket diskussioner för att göra bedömningarna mer rättvisa.

  2. Risk att några felbedöms

    Läste eleven bara innantill? Var det kanske någon annan som skrivit texten? Ställ frågor för att ta reda på om eleven tillskansat sig kunskaperna. Elevers kunskaper i ett grupparbete varierar – och upplevs då orättvist om man bara ser till gruppens resultat. Risken är att enskilda elever bedöms felaktigt. För att få en bättre bild av allas kunskaper är det bra att diskutera arbetet med eleverna, både individuellt och i grupp.

    – Jag vill slå ett slag för samtalets återkomst i skolan! Det är inte minst viktigt i dessa tider av AI-genererade texter.

  3. Bedömningarna upplevs som orättvisa

    Elever med höga ambitioner lägger ner ett större arbete – och upplever det som orättvist när kamrater i gruppen med lägre ambitioner får samma betyg. Det är svårt för lärare att bedöma vad varje elev har lärt sig, då själva arbetsprocessen sker i grupp bortom lärarens övervakning. Och elever vill inte ”slänga kompisen under bussen”. Bedömningen blir därmed ofta att ”dra alla över en kam”.

    – Kunskaper hos en blyg och tillbakadragen elev riskerar till exempel att underskattas just för att hen inte tar så mycket plats i ett gruppsammanhang.

  4. Bilda nya tvärgrupper

    Tillsammans med några av lärarna utvecklade Johan Forsell en bedömnings-metod för grupparbeten som bygger på att eleverna efter ett grupparbete får redovisa sina resultat i nya tvärgrupper – i syfte att tydligare kunna bedöma elevernas individuella kunskaper. I den nya gruppen kan eleven lättare visa vad hen har lärt sig. Men det bygger på att läraren interagerar och ställer följdfrågor, är aktiv i försöken att skapa ett välavvägt bedömningsunderlag.

    – Detta är svårt, därför krävs mer fortbildning i hur grupparbeten kan bedömas.

Forskaren

Johan Forsell har disputerat vid avdelningen för pedagogik och didaktik vid Linköpings universitet med avhandlingen ”Lärares och elevers erfarenheter av grupparbetsbedömning i gymnasieskolan – möjligheter, utmaningar samt konsekvenser för validitet, reliabilitet och rättvisa”.