Boksamtalen som lyfter sva-elever på gymnasiet

Angelica Granqvist är gymnasielärare i svenska och engelska vid Vallentuna gymnasium. Under de senaste åren har hon kombinerat sin lärarroll med en tjänst som kommundoktorand för att skriva sin avhandling vid Stockholms universitet. Bilden till höger är en genrebild och har inget med artikeln att göra.
Forskning Hur kan man skapa delaktighet och tillhörighet i en klass där undervisningen i svenska och svenska som andraspråk sker genom samläsning? Genom att fokusera på regelbundna skönlitterära boksamtal, visar en ny studie.
Forskaren Angelica Granqvist är lärare i svenska och engelska vid Vallentuna gymnasium och har själv erfarenhet av att undervisa samma klass i både svenska och svenska som andraspråk.
– De är ju två skilda ämnen samtidigt som de har mycket gemensamt. Det är problematiskt att många lärare som undervisar i svenska som andraspråk inte är utbildade för det, eftersom andraspråksperspektivet då riskerar att gå förlorat.
Men även för en lärare som har legitimation i båda ämnen kan undervisningen vara utmanande om den sker i form av samläsning. Det konstaterar hon i avhandlingen där hon studerat en sådan klass under ett helt läsår i en mindre svensk kommun.
– Vid samläsning i helklass blir det svårt att kombinera de två ämnena trots lärarens behörighet, men under en del av undervisningen gick det bra. Och det var när de arbetade med skönlitteratur och framför allt med boksamtal.
Att identifiera sig som ”läsare” var viktigt
Samtliga elever i klassen läste fyra romaner om året – och löpande fördes boksamtal i olika grupper där elever ur båda ämnen deltog.
– Jag närstuderade fyra elever som läste svenska som andraspråk och följde deras processer i olika grupperingar under året. I samtalen kring den sista romanen, ”Slutet” av Mats Strandberg, var de i samma grupp tillsammans med en elev som läste svenska.
Eleverna som läste svenska som andraspråk hade varit i Sverige i ungefär sex år, hur var det möjligt för dem att läsa samma romaner som de andra eleverna?
– Visst kunde det innebära en större ansträngning för dem, men de hade ett driv, läste igen när de inte förstått och tog tillvara på boksamtalen som en möjlighet att fördjupa sin egen förståelse i mötet med varandras tolkningar och frågor. Sedan handlar det inte bara om hur långt eleverna hade kommit i sin språkliga utveckling, utan också huruvida de såg sig själva som ”läsare” eller inte.
Och så använder hon en träffsäker formulering om flera av eleverna som läste svenska som andraspråk:
– För dem blir den litterära säkerheten överordnad den språkliga osäkerheten.
Boken väckte starka känslor
Boksamtalen som hon kunde följa vecka efter vecka var ibland känsliga, i synnerhet för utlandsfödda elever med traumatiska upplevelser i bagaget. En av böckerna som de läste var ”Så har jag det nu” av Meg Rosoff som beskriver en fiktiv ockupation av England.
– Det väckte känslor hos eleverna som själva upplevt krig, men det ledde också till ett personligt ansvar att dela med sig av egna erfarenheter i form av kunskaper om olika sätt att leva, vilket innebar att mening skapades i mötet mellan fiktion och verklighet. I alla klassrum är det viktigt att komma ihåg att en elevs föreställningsvärld kan vara en annan elevs verklighet och tvärtom.
Förutom boksamtalen i grupp och helklassundervisningen hade läraren också schemalagt separata lektioner i svenska som andraspråk.
– Den här rörelsen mellan de tre olika lärmiljöerna hade en positiv inverkan på eleverna som läste svenska som andraspråk. Det tycktes vara avgörande att låta skönlitteraturen genomsyra hela undervisningen, det gav en samhörighet när alla läste samma böcker.
12 romaner och 50 boksamtal
Angelica Granqvist följde eleverna under hela årskurs ett, men hon observerade även lärarens arbete i årskurs tre där eleverna fått samma typ av undervisning under hela gymnasietiden.
– Jag såg en tydlig progression, framförallt gällande valet av litteratur och boksamtalen som mötesplats. När eleverna tog studenten hade de inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk läst 12 romaner och deltagit i närmare 50 boksamtal.
LÄS ÄVEN
Så erövrar äldre sva-elever svenska språket snabbt
Därför ställer metaforer till det för sva-elever
Så tar de reda på vilka elever som behöver sva-undervisning
Därför behöver många sva-elever individuellt stöd