Debatt: Muntliga NP utsätter eleverna för en orimlig stress
”Jag tyckte skolan var rolig när jag var liten, men jag undrar om jag hade tyckt det hade varit lika roligt om jag hade gått i skolan idag”, skriver läraren.
Nationella prov Elever, även en del av de starkaste, får tunghäfta och jag riktigt känner hur det vänder sig i magen på dem av rädsla för att misslyckas, skriver matteläraren.
Jag har nu suttit och bedömt muntligt nationella proven i matematik, årskurs 6, i veckan och jag känner mer och mer att jag inte gillar formatet, även om jag inte varit med som bedömande lärare så många gånger.
Hela situationen är så konstlad och märklig och vi utsätter våra elever för en helt orimlig stress. Där sitter vi två lärare och granskar hur eleverna möter en uppgift, en del uppgifter är dessutom formulerade på ett sätt som jag knappt förstår, utan att ge någon som helst feedback på deras tillvägagångssätt. Vi har stenansikten hela vägen, enligt instruktioner. Elever, även en del av de starkaste, får tunghäfta och jag riktigt känner hur det vänder sig i magen på dem av rädsla för att misslyckas. Hos en del blir stressnivån så hög att de blir ledsna och börjar gråta, andra skakar som asplöv. Det gör så ont i mig att se mina elever så.
Trycks ner i skorna
Under en vanlig lektion leder ofta en muntlig övning till ett sammansvetsat samtal och kunskapsutbyte mellan eleverna där de inte själva tänker på att jag observerar dem. Okej att det är en provsituation, men matematik handlar så mycket om självförtroende och genom det muntliga formatet i NP i matematik är risken stor att även de mest trygga eleverna i ämnet trycks ner i skorna. Det är något jag inte vill stå bakom och tror gynnar deras kunskapsutveckling.
Matte ska vara kul och användbart. Det finns andra sätt att bedöma elevers muntliga kunskaper i ämnet, om man nu tvunget måste ha en muntlig del, vilket jag ställer mig lite frågande till.
Jag hade inte muntligt NP i sexan när jag gick i skolan och har klarat mig rätt bra i livet ändå och jag minns inte att nians muntliga NP i matte var så hajpat, trots att jag var en högpresterande elev. Jag tyckte skolan var rolig när jag var liten, men jag undrar om jag hade tyckt det hade varit lika roligt om jag hade gått i skolan idag med den bedömningshets som faktiskt genomsyrar hela skolväsendet.
Marielle Redinge Rosengren
Grundskollärare åk 4–6
Läs hela granskningen av den ökande talrädslan
- Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
- Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
- Kan elever snacka sig till högre betyg?
- Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
- Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
- Så möter du fem muntliga dilemman
- ”För många elever är det oerhört traumatiskt”
- Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring