"Lärarnas kaffeandedräkt är det värsta som finns!"

Från vänster Frank, Charlie, Iris och Filippa, årskurs 6 på Hultsbergsskolan i Karlstad.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Hur ser världens sämsta klassrum ut? I stället för att prata om en god lärmiljö och hur man bäst inreder så vänder vi på frågan. På Hultsbergsskolan i Karlstad träffar vi sjätteklassarna Charlie, Filippa, Frank och Iris samt deras klasslärare Karin Johansson. De tar genast itu med frågan om hur man skulle bygga mardrömmarnas klassrum.

Frank: ”Ett trångt rum som är för litet för alla elever!”

Iris: ”Men ett klassrum måste vara lagom stort, alla ska få plats men det får inte blir stort och ödsligt.”

Filippa: ”I det värsta klassrummet finns inga bänkar till eleverna och i det näst värsta finns bara trasiga bänkar som skramlar. Det stör alla, framför allt de som har sneda bänkar! Det sämsta med vårt klassrum är det lilla fönstret bredvid dörren. Där står det alltid någon från en annan klass och kikar in. Man blir alltid störd!”

Frank: ”Fönstren är mest störande. Man tror ofta att något ska bli bra och fint, men egentligen så stör det.”

Iris: ”Fönster är viktiga, men de måste vara perfekta! De ska inte vara mot skolgården så man längtar efter rast. Men de ska vara lite lagom att titta på, och de ska släppa in ljus! Världens sämsta klassrum har inga fönster alls.”

Charlie: ”Dessutom är det dålig belysning så man får huvudvärk när man läser. Med en ventilation som låter hela tiden.”

Charlie: ”I det sämsta klassrummet sitter man med ryggen mot tavlan och ser inte läraren.”

Filippa: ”I ett dåligt klassrum är det vikarie varje dag och det saknas struktur och tydliga genomgångar. Lärare som bara dricker kaffe i stället för att hjälpa eleverna. Kaffeandedräkt är det värsta som finns, skriv att det är ett riktigt problem.”

Iris: ”I ett dåligt klassrum saknas det soptunna, klasskamraterna springer runt hela tiden och man får sitta med ryggen mot läraren så att man inte ser något.”

I vårt samtal om världens sämsta klassrum blir det tydligt för eleverna hur lätt det är att hitta saker som är dåliga. Detta är ofta lättare att sätta fingret på än exakt vad som fungerar optimalt. Men det blir också tydligt att pedagogiken är viktig i klassrummet –det är referenspunkten för i stort sett alla elevernas tankar.

Det är något läraren Karin Johansson bär med sig från samtalet.
– Jag är lättad över att de inte beskrivit vårt klassrum, det hade varit plågsamt, skrattar hon. Men jag har fått en del att lägga på minnet inför nästa gång vi funderar på att möblera med öar.

Ingen ska behöva påverkas negativt – och det finns ganska mycket som kan få negativa effekter i klassrummen.

Vanligaste källor och orsaker till bakgrundsljud

  • ventilationsanläggning med brus- eller väsljud, ofta lågfrekvent ljud
  • dålig tätning i dörr mellan rum och korridor
  • för lite absorberande material
  • fel typ av absorbenter
  • felmonterade absorbenter
  • skramliga möbler
  • hårda golv
  • fläktljud från projektor och datorer

LÄS ÄVEN

Efterlyses: traumakompetens

Psykologen: Se dig själv med barnets ögon

Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram