Ny studie: Elever med mycket skärmtid har sämre betyg
Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem. De med mycket skärmtid rör på sig mindre, har sämre kondition, sämre psykiska hälsa och sämre betyg, säger forskaren Karin Kjellenberg. Foto: Adobe stock och Thomas Carlgren
Forskning
Ungdomar med mycket fysisk aktivitet har inte bättre betyg däremot rapporterar de bättre psykisk hälsa. Mycket skärmtid har samband med både sämre psykisk hälsa och lägre betyg, visar ny forskning på elever i högstadiet.
– Det är viktigt att i skolan diskutera hur unga kan få en balans i livet, säger forskaren Karin Kjellenberg.
Avhandlingen visar att högstadieelever som är fysiskt aktiva på fritiden upplever bättre psykisk hälsa jämfört med de ungdomar som inte rör sig lika mycket. Däremot visas inget samband mellan psykisk hälsa och fysisk aktivitet under skoltid.
– Det som visade sig ha betydelse för den psykiska hälsan är rörelse i största allmänhet på fritiden. Vi tittade även på om de var aktiva i idrottsföreningar och här såg vi ett visst samband att pojkar upplevde mindre ångest jämfört med icke föreningsaktiva. Det sambandet såg vi inte hos flickorna, säger Karin Kjellenberg, forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm.
Bra kondition ger resultat
När det gäller skolresultat visar avhandlingen inget samband mellan fysisk aktivitet och betyg. Här undersöktes samband med den totala fysiska aktiviteten, det vill säga både under och efter skoltid.
Studien visar dock att elever med högre kondition, som inte bara beror på hur fysiskt aktiv man är, hade bättre kognition och högre betyg i matematik och svenska som var de två skolämnen som undersöktes i studien.
Man får ju bättre kondition om man är fysiskt aktiv. Hur kommer det sig då att studien inte visar något samband mellan fysisk aktivitet och skolresultat?
– Innan barn kommer in i puberteten så förklaras konditionen till stor del av genetik. Så den är inte helt kopplad till fysisk aktivitet, säger Karin Kjellenberg.
”Ökat samhällsproblem”
Något som däremot skulle kunna höja betygen är att minska skärmtiden. Elever med mycket skärmtid hade lägre betyg när de gick ut grundskolan. Med mycket skärmtid avses i studien fem timmar eller mer per dag.
– Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem. De med mycket skärmtid rör på sig mindre, har sämre kondition, sämre psykiska hälsa och sämre betyg. Ju mer tid man tillbringar framför en skärm desto mindre tid finns att göra till andra saker som är gynnsamma för hälsan eller att plugga för bättre betyg. Det är viktigt att i skolan diskutera hur unga kan få en balans i livet.
Att skärmtiden påverkar hälsan negativt och att fysisk aktivitet är bra för måendet är ju ganska känt. Hur kommer det sig att du valt att forska om det?
– Många tidigare studier har tittat på yngre barn och utifrån det kan man inte dra slutsatser för unga i tonåren. Det händer mycket med hjärnan och kroppen under den tiden. När det gäller skärmtid har tidigare forskning handlat mycket om tv-tittande och inte om mobiler och datorer som är mer vanligt nu.
Totalt deltog 1 139 elever i åldern 13–14 år från 34 olika skolor. En uppföljande mätning gjordes i årskurs 9. Den visade att elever som hade hög kondition eller låg skärmtid i årskurs 7 hade större sannolikhet att få godkända betyg när de avslutade grundskolan.
Titeln på avhandlingen är ”Physical Activity, Fitness, Screen time, and Healthy brain functions in adolescents”.
LÄS ÄVEN
Idrottsläraren om flickornas kraftigt försämrade betyg
Skytte: Avdigitalisera idrott och hälsa i skolan