Skarp kritik mot Engelska skolan: Undervisningen brister

Robin Kirk Johansson på IES menar att koncernen bedriver kvalitativ undervisning – i motsats till vad Skolinspektionens Ulrika Rosengrens rapport visar.
Undervisning
Skolinspektionen har granskat kvaliteten på 30 skolor som bedriver undervisning på engelska. Bara tre av skolorna ansågs hålla hög kvalitet.
– I och med att många lärare inte kan svenska blir det svårt att säkerställa att eleverna får den undervisning de behöver, säger menar Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen.
Antalet skolor med undervisning på engelska har ökat från 16 stycken 2011 till 145 stycken 2025.
Skolorna marknadsför ofta den engelska undervisningen som en dörröppnare för en internationell karriär. Att marinera eleverna i engelska språket kommer de att bli ”Världsmedborgare” och ”global medborgare”.
Skolorna har hög status vilket avspeglas i elevernas meritvärde som är högre än genomsnittet.
Men Skolinspektionens granskning visar att det finns kvalitetsbrister på skolorna som riskerar att ge eleverna grundare kunskaper än om de gått i traditionella skolor och att antagandet om ”språkbad” saknar vetenskaplig grund.
Endast var tionde skola håller god kvalitet
Av de 30 skolor som bedriver undervisning på engelska i årskurs 7-9 var det bara tre som ansågs ha hög kvalitet på undervisningen.
De vanligaste bristerna är:
- Den engelskspråkiga undervisningen genomförs utan förankring i vetenskapliga metoder om språk- och ämnesintegrerat lärarande.
- Få gemensamma diskussioner vilket kan försämra elevernas möjlighet till kunskapsutveckling.
- Det är sällsynt att utvecklingsbehov kopplade till den tvåspråkiga undervisningen synliggörs.
- Skillnader mellan pojkar och flickor följs inte upp trots att flertalet av lärarna upplever att de finns.
- Kvalitativa strategier för att överbrygga språkförbistringar saknas ofta.
– För att eleverna ska utveckla både språk- och ämneskunskaper på ett optimalt sätt räcker det inte att läraren har goda kunskaper i engelska säger Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen.
– Lärare i engelskspråkig undervisning behöver ha insikter om undervisning i det specifika ämnet på främmande språk och det ser vi saknas på många av skolorna
Osäkra lärare och felöversatta prov
Granskningen visar att det finns en språkbarriär i klassrummen. Flera lärare berättar att de behöver stöd av svenska kollegor för att rätta prov och uppgifter och att det inte är säkert att dessa lärare har behörighet i ämnet.
Elever i granskningen vittnar om deras prov oftast finns på båda språken så att de själva kan välja vilket språk de vill svara på. Men frågorna är ofta automatöversatta vilket, enligt eleverna, kan leda till att deras svar blir fel eftersom frågorna är fel översatta.
Det är också vanligt att elever får rycka in och hjälpa till att tolka för att alla i klassen ska kunna tillgodogöra sig undervisningen.
– I och med att många lärare inte kan svenska blir det svårt att säkerställa att eleverna får den undervisning de behöver. Skolorna behöver nu se över sitt arbete för att undervisningen ska få högre kvalitet, säger Ulrika Rosengren.
Skolinspektionen konstaterar att undervisningen i många fall kan beskrivas i termer av envägskommunikation där läraren beskriver en situation och eleverna endast kan svara med ett eller två ord.
IES: ”Vi bedriver undervisning av hög kvalitet”
Delar ni rapportens slutsatser, Robin Kirk Johansson, Head of Education på Internationella Engelska Skolan?
– Skolinspektionen har granskat 30 skolor, varav bara 18 är IES-skolor. Slutsatserna i rapporten motsvarar därför bara våra skolors resultat till viss del. Både Internationella Engelska Skolans resultat i granskningen och våra akademiska resultat, inklusive på de nationella proven, visar att vi bedriver undervisning av hög kvalitet.
Enligt rapporten saknas gemensamma diskussioner på grund av språkbarriären vilket innebär att det, 1, är tveksamt om man kan dra slutsatsen att exponering av engelska automatiskt ökar elevernas kunskaper i språket och, 2, att eleverna riskerar att gå miste om möjligheten att nå fördjupade kunskaper i ämnet de läser.
Delar ni dessa slutsater?
– Nej, vi delar inte dessa slutsatser. Tvåspråkig undervisning är en komplex lärmiljö där många faktorer spelar in, såsom val av huvudsakligt undervisningsspråk, läromedel, undervisningsmetoder och anpassningar till elevernas behov. På våra skolor undervisas i och på engelska och det är inte enbart fråga om “exponering” utan vi använder oss av den vetenskapliga modellen för språkbad (language immersion), bland annat.
Elever som svarar på svenska på prov riskerar att bli bedömda av andra lärare än ämnesläraren på grund av bristande kunskaper i svenska. Det är enligt skolinspektionen oklart om den som granskar elevens svar är behörig i ämnet.
Kan ni garantera det hos er?
– Vi har en process för rättning där lärare sambedömer när språk och ämneskunskaper kräver det.
Ett ofta upprepat argument för att välja en skola med engelsk undervisning är att det skapar ”världsmedborgare” eller ”global medborgare”. Rektorerna på de undersökta skolorna har svårt att förklara hur undervisning på engelska automatiskt öppnar dörrar till världen. Kan du förklara?
– Vi står för tvåspråkighet. Många av våra elever har ofta fler språk än så. Men kärnan är att för att bli tvåspråkig måste man behärska både svenska och engelska på hög nivå. IES elever presterar bättre än elever i genomsnitt både på nationella proven i såväl engelska som svenska.
Verksamheterna i Skolinspektionens granskning
- Engelska Skolan Norr
- Futuraskolan International Bergtorp
- Futuraskolan International Hertig Karl
- Futuraskolan International Kottla
- Internationella Engelska Skolan Borås
- Internationella Engelska Skolan Enskede
- Internationella Engelska Skolan Falun
- Internationella Engelska Skolan Gävle
- Internationella Engelska Skolan Halmstad
- Internationella Engelska skolan Hässelby
- Internationella Engelska Skolan Jönköping
- Internationella Engelska Skolan Kungsbacka
- Internationella Engelska Skolan Landskrona
- Internationella Engelska Skolan Lund
- Internationella Engelska Skolan Nacka
- Internationella Engelska Skolan Skellefteå
- Internationella Engelska Skolan Solna
- Internationella Engelska Skolan Sundsvall
- Internationella Engelska Skolan Umeå
- Internationella Engelska Skolan Uppsala
- Internationella Engelska Skolan Örebro
- Internationella Engelska Skolan Östersund
- Nordic International School Kalmar
- Nordic International School Karlstad
- Nordic International School Norrköping
- Nordic International School Trollhättan
- Norretullskolan
- Paradisskolan 4–9
- Saltsjöbadens samskola
- Luleå International School
LÄS ÄVEN:
Vaktmästare undervisade i slöjd på IES: ”Snickare och duktig”