
”Vi på fritids känner nu att vi är ganska mycket värda”, säger Karin Söderman, med kollegorna Christina Gottheil Svahn och Paula Josefsson. Foto: Christopher Hunt
Utvecklingssamtal
På Ekebyhovsskolan håller även fritidspersonal i utvecklingssamtalen med elev och föräldrar. En modell som både fritidspedagoger och lärare, och inte minst föräldrar, är nöjda med.
Trots att fritidshemmet, enligt Skolverkets allmänna råd, ska erbjuda utvecklingssamtal är det inte ovanligt att det bara är klasslärarna som håller i samtalen. På Ekebyhovsskolan på Ekerö har rektorn däremot bestämt att fritids ska vara delaktigt. Här arbetar personalen med elevledda samtal då fritidspedagog, lärare och elev håller i varsin del.
Under fritids samtalsdel ligger fokus på elevens sociala förmågor. Fritidspedagogerna Karin Söderman och Paula Josefsson berättar att de har arbetat fram ett antal frågor som eleverna får reflektera kring inför samtalet, exempelvis ”jag lyssnar på mina kompisar”, ”jag har strategier för att lösa bråk och konflikter”, ”jag följer skolans regler” och ”känner du dig trygg på fritids?”. Frågorna ska spegla elevens utveckling i förmågorna samarbete, kommunikation, social kompetens, kreativitet, självtillit och problemlösning.
Innan samtalet sitter de tillsammans med varje elev som får färglägga frågorna i moln med grönt, gult och rött utifrån hur väl den tycker att de stämmer med sin upplevelse.
”Vi på fritids känner nu att vi är ganska mycket värda”, säger Karin Söderman, med kollegorna Christina Gottheil Svahn och Paula Josefsson. Foto: Christopher Hunt
– Jag blir förvånad över vilka insikter eleverna har i de här frågorna. De är väl medvetna om vad de kan och inte. Men ibland behöver man ställa följdfrågor och påminna dem om saker som har hänt för att få fram hur det egentligen är, säger Paula Josefsson.
Fritidspedagogerna brukar välja ut ett särskilt mål som eleven ska uppnå till nästa samtal, exempelvis att leda en fritidsaktivitet eller delta aktivt i en samling.
– Ibland får man tänka till för att målet ska bli uppnåeligt. Jag hade två pojkar som inte vågade prata inför andra och de fick leda ett ”Just dance-program”. De valde ut och spelade upp ett program för klassen utan att behöva säga någonting. Om eleven inte uppnått ett mål pratar vi om hur vi ska göra för att den ska klara målet, säger Karin Söderman.
Molnfrågorna följer med eleverna under hela lågstadiet, så att de kan se sin utveckling. De blir stolta och glada över att ha gått från mycket rött och gult i ettan till grönt i trean, enligt fritidspedagogerna. Om eleven har en allvarligare problematik så tas det upp på ett separat möte med föräldrarna. Samtalet ska vara positivt, betonar de.
Det är skönt att föräldrarna kan ställa frågor direkt till oss.
– Om en elev har det svårt socialt, till exempel blir arg om den inte får bestämma, så tar jag upp de gånger den gjort framsteg; när den hämtat en vuxen i stället för att skrika eller slå till någon, säger Karin Söderman.
Föräldrarna uppskattar att fritidspersonalen är med på samtalen.
Karin Söderman visar hur Tuva Svahn ska fylla i ”molnfrågorna”. Foto: Christopher Hunt
– Det är skönt att föräldrarna kan ställa frågor direkt till oss i stället för att det går via läraren. Nu får de svar på en gång, säger Paula Josefsson.
Utvecklingssamtalen sker samlat under en dag, då vikarier och speciallärare tar hand om lektioner och fritids. Samtalen hålls i ett rum som delas med en skiljevägg, så att två elever kan ha samtal samtidigt. Fritidspedagogen och läraren byter plats när respektive tid är slut. Under elevens tio minuter visar den upp arbeten som den är stolt över för sina föräldrar.
Även klassläraren Christina Gottheil Svahn tycker att det här är ett väldigt bra arbetssätt.
– Fritidspedagogerna kan oftast ge bättre svar på frågor om trivsel, kompisar och raster. Och på lågstadiet är ju det många gånger de vanligaste frågorna vid ett utvecklingssamtal. Dessutom kan lärarens och fritidspedagogens bild av eleven skilja sig åt. Och det kommer man åt på det här viset.
Prata med varje elev inför samtalet om de elva eller tolv frågorna på molnpappret. Låt eleven färglägga molnen med grönt, gult och rött utifrån hur väl den tycker att frågan stämmer överens med upplevelsen på fritids.
Eleven välkomnar föräldrarna och visar arbeten den är stolt över under sina tio minuter av utvecklingssamtalet.
Fokusera på det positiva och framsteg som eleven gjort.
Välj ut ett särskilt mål som eleven ska ha uppnått till nästa samtal. Skriv in en anteckning i den individuella utvecklingsplanen.
Avsätt en heldag till 20–25 samtal. Tänk på att lägga in pauser så att det finns marginal om samtalen drar över tiden!
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.