![](/contentassets/bf63b5d4bf404be9a600dcd0a0c85102/asa-fahlen-madeleine-jacobsson-2.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Åsa Fahlén och Madeleine Jacobsson efter premiären av Lärarrummet.
Madeleine Jacobsson (SKR) och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, diskuterade skolfrågor under första tillfället i Lärarrummet.
Sveriges lärare
Lärarrummet är ett nytt forum för Sveriges Lärare, där ordföranden Åsa Fahlén samtalar med aktörer på skolarenan.
Premiären infaller på Skolans dag och första gäst är Madeleine Jacobsson (C), lärare och ordförande i utbildningsberedningen hos Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Hos Sveriges Lärare i Stockholm samlades intressenter under tisdagen för att lyssna på debuten för Lärarrummet, ett samtalsformat som ska väcka intresse för lärarfrågor.
– Vi försöker skapa olika forum för att nå ut med våra budskap och skapa samtal om skolan. Lärarrummet är rum för samtal och där vill vi att fler än lärare ska få prata om de viktiga frågorna. Hit bjuder vi in ett antal olika gäster för att föra samtal om skolan och skolans förutsättningar, säger Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Den 5 september är Skolans dag, och i Lärarrummet presenteras också en rapport av Sveriges Lärare: ”Sökes: Fler lärarkollegor” om de 35 000 personer som idag har en lärarutbildning men arbetar med annat än undervisning.
Moderatorn och journalisten Cecilia Garme ställde också frågor om ”Döden för svenska skolan”, en annan färsk rapport som handlar om nedskärningarna och deras effekter.
Sveriges Lärare och SKR är eniga om att sparkraven tär – men där Åsa Fahlén vill se ett statligt ansvar för finansieringen vill SKR fortsatt se skolan som ett kommunalt ärende.
Efter samtalet är Åsa Fahlén nöjd.
– Madeleine är själv lärare och när vi pratar om lärares förutsättningar är det skönt att prata med någon som förstår vad som är viktigt. Sen är inte hon den som ensam bestämmer, men jag får bekräftelse på att hon förstår och sen kan hon prata med sina kollegor. Och det är en del av vårt arbete, säger Åsa Fahlén.
Med sig tlllbaka till SKR tar Madeleine Jacobsson flera gemensamma ståndpunkter.
– Jag tar med mig att vi har ett gemensamt arbete att göra för att skapa både attraktivitet hos skolan och fler lärare, men också att skapa bättre förutsättningar för de lärare och den personal som vi har på skolorna idag, säger hon.
Åsa Fahlén och Madeleine Jacobsson efter premiären av Lärarrummet.
När skolan och nedskärningarna diskuteras, skyller rikspolitikerna ofta på kommunerna som är ansvariga för skolans finansiering. Medan kommunerna i sin tur skyller på staten för otillräckliga pengapåsar.
Regeringen säger att kommunerna måste betala och kommunerna säger att regeringen måste betala. Hur kommer ni vidare?
– Vi måste både göra om det ekonomiska systemet för kommuner så att det går att spara pengar som kommun, men staten måste också komma med mer pengar till kommuner och regioner så att vi kan finansiera välfärden, säger Madeleine Jacobsson.
Sveriges Lärare argumenterar för ett statligt övertagande av finansieringen.
Nästa Lärarrummet infaller den 25 oktober 2023, men från och med 13 september finns den första diskussionen upplagd på Sverigeslarare.se.
LÄS ÄVEN:
Lärarna som lämnat skolan: Detta får oss tillbaka
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.