Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Till startsidan
Utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm kommenterade utredningen om studiero i skolan.
Studiero
Tuffare krav på lärare och rektorers ledarskap och lärarnas undervisning.
Lättare att stänga av elever som inte följer reglerna och stör undervisningen eller som är våldsamma mot andra elever och lärare.
Det är utredaren Happy Hilmarsdottir Arenvalls förslag för ökad trygghet och studiero i skolan.
Vid onsdagens presskonferens fick kommunerna allvarlig kritik för sin hantering av våldet mot lärarna.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) uppmärksammar rapporteringen i bland annat Vi Lärare om att Stockholms stad brister i att anmäla när lärare utsätts för våld av elever.
– Det är rent sagt bedrövligt, jag förväntar mig att Stockholms stad och andra gör mycket bättre insatser på kommunal nivå. Vi ser att lärare inte tas på allvar när de anmäler hot och våld som faktiskt är kriminella handlingar.
– Det är en oacceptabel situation och politiken måste backa lärarna, säger han under pressträffen, då utredningen ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” presenterades.
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utredaren och skolledaren Happy Hilmarsdottir Arenvall kommer med både disciplinära åtgärder och förslag om ledarskap för att komma till rätta med det ökande våldet och stöket.
Utredaren vill också att samtliga skolor ska införa skolregler med en tydlig konsekvensplan i stället för ordningsregler, och att förväntansdokument blir obligatoriskt.
Vårdnadshavarnas inflytande ska inskränkas till att handla om åtgärder för elever som behöver, men det är läraren som bestämmer över undervisningen.
Samtidigt föreslår Happy Hilmarsdotter Arenvall ett nationellt kunskapscentrum mot kränkningar och mobbning, dit skolor kan vända sig.
Det kommer också förslag på nationellt frånvaroregister som delar upp frånvaron i giltig och ogiltig.
Utredningen innehåller också ökade krav på ledarskap, både på lärare och rektorer.
– Störningar kan bero på att lärare brister i ledarskap och behöver hjälp och stöd av rektor, säger hon.
Happy Hilmarsdottir Arenvall konstaterar också under presskonferensen att kvalitativ undervisning motiverar elever och minskar stöket.
– Det här är inte att skuldbelägga lärare och rektorer. Vi har också tydliga förväntningar på huvudmän och politiker som måste prata om vilket ledarskap vi vill ha i svensk skola, säger hon.
Anna Olskog.
Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog vill också att lärare ska kunna ägna sig åt god undervisning, som är kärnuppdraget.
– Vi står kvar vid regleringar. När vi får ta yrkesansvar och ägna oss åt undervisning kommer skolan och förskolan bli mycket bättre, det gäller även den här frågan, säger hon.
Hon ser att flera av förslagen ger lärare bättre verktyg, men saknar en viktig del.
– Det jag inte ser eller hör något om är att det inte kommer medel för att vi ska kunna jobba med mindre elevgrupper. Ansvaret skjuts över på läraren och på rektorn och det är bra, men huvudmän och regering måste ha det övergripande ansvaret och måste betala för att få ordning på svensk skola, säger hon.
Sveriges Lärare kommer nu att gå igenom utredningen i sin helhet inför sitt remissvar.
– Vi efterfrågar stärkt trygghet och studiero, det behöver vi för att kunna ta yrkesansvar. Men det behövs mer än bara en utredning, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Utredning: Mer disciplin ska minska skolstöket
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Skola i kaos: Lärare utbrända av elevstöket
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.