
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm kommenterade utredningen om studiero i skolan.
Studiero
Tuffare krav på lärare och rektorers ledarskap och lärarnas undervisning.
Lättare att stänga av elever som inte följer reglerna och stör undervisningen eller som är våldsamma mot andra elever och lärare.
Det är utredaren Happy Hilmarsdottir Arenvalls förslag för ökad trygghet och studiero i skolan.
Vid onsdagens presskonferens fick kommunerna allvarlig kritik för sin hantering av våldet mot lärarna.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) uppmärksammar rapporteringen i bland annat Vi Lärare om att Stockholms stad brister i att anmäla när lärare utsätts för våld av elever.
– Det är rent sagt bedrövligt, jag förväntar mig att Stockholms stad och andra gör mycket bättre insatser på kommunal nivå. Vi ser att lärare inte tas på allvar när de anmäler hot och våld som faktiskt är kriminella handlingar.
– Det är en oacceptabel situation och politiken måste backa lärarna, säger han under pressträffen, då utredningen ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” presenterades.
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utredaren och skolledaren Happy Hilmarsdottir Arenvall kommer med både disciplinära åtgärder och förslag om ledarskap för att komma till rätta med det ökande våldet och stöket.
Utredaren vill också att samtliga skolor ska införa skolregler med en tydlig konsekvensplan i stället för ordningsregler, och att förväntansdokument blir obligatoriskt.
Vårdnadshavarnas inflytande ska inskränkas till att handla om åtgärder för elever som behöver, men det är läraren som bestämmer över undervisningen.
Samtidigt föreslår Happy Hilmarsdotter Arenvall ett nationellt kunskapscentrum mot kränkningar och mobbning, dit skolor kan vända sig.
Det kommer också förslag på nationellt frånvaroregister som delar upp frånvaron i giltig och ogiltig.
Utredningen innehåller också ökade krav på ledarskap, både på lärare och rektorer.
– Störningar kan bero på att lärare brister i ledarskap och behöver hjälp och stöd av rektor, säger hon.
Happy Hilmarsdottir Arenvall konstaterar också under presskonferensen att kvalitativ undervisning motiverar elever och minskar stöket.
– Det här är inte att skuldbelägga lärare och rektorer. Vi har också tydliga förväntningar på huvudmän och politiker som måste prata om vilket ledarskap vi vill ha i svensk skola, säger hon.
Anna Olskog.
Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog vill också att lärare ska kunna ägna sig åt god undervisning, som är kärnuppdraget.
– Vi står kvar vid regleringar. När vi får ta yrkesansvar och ägna oss åt undervisning kommer skolan och förskolan bli mycket bättre, det gäller även den här frågan, säger hon.
Hon ser att flera av förslagen ger lärare bättre verktyg, men saknar en viktig del.
– Det jag inte ser eller hör något om är att det inte kommer medel för att vi ska kunna jobba med mindre elevgrupper. Ansvaret skjuts över på läraren och på rektorn och det är bra, men huvudmän och regering måste ha det övergripande ansvaret och måste betala för att få ordning på svensk skola, säger hon.
Sveriges Lärare kommer nu att gå igenom utredningen i sin helhet inför sitt remissvar.
– Vi efterfrågar stärkt trygghet och studiero, det behöver vi för att kunna ta yrkesansvar. Men det behövs mer än bara en utredning, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Utredning: Mer disciplin ska minska skolstöket
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Skola i kaos: Lärare utbrända av elevstöket
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.