
Yusra Elmi Yusuf strålar med sina rosa kattformade simglasögon.
Simundervisning För att elever i områden som Järva, Hässelby/Vällingby och Nälsta ska få samma förutsättningar att bli vattenvana som andra barn i staden erbjuds de i år simskola redan i förskoleklass.
Barnen skyndar snabbt över gräset mot den lilla simbassängen på Nälstabadet i Stockholm tillsammans med sina lärare från Hjulstaskolan. Det är fjärde dagen och knapp halvtid för simskolan. Några elever har redan börjat ta sina första simtag under vattnet. Men de flesta övar fortfarande på att bli vattenvana. De hoppar fram i bassängen som ”små grodorna”. Skjuter ifrån bassängkanten med huvudet ned i vattnet eller flyter på rygg med hjälp av ett litet flytblock. Övningarna är många och varierade.
Anna Larsson, idrottslärare Husbyskolan
Idrottsläraren Anna Larsson från Hjulstaskolan står vid bassängkanten och antecknar vilka barn som klarar övningarna och vilka som inte riktigt vågar. Det är viktigt så de eleverna får ett bra stöd under den ordinarie simskolan i årskurs 2.
LÄSTIPS Stora skillnader i barns simkunnighet
Årets simskola är ett riktat initiativ i Stockholm stad för att öka vattenvanan och i förlängningen simkunnigheten hos elever från Järva, Hässelby-Vällingby och Nälsta. Den erbjuds i första hand till skolor med elever i förskoleklass. Men Spårvägens simförening, som håller i simskolan åt staden, fick ett återbud och då fick även Hjulstaskolans ettor möjlighet att komma.
Yusra Elmi Yusuf strålar med sina rosa kattformade simglasögon.
Foto: Johan Strindberg
I vanliga fall brukar Anna Larsson kontrollera elevernas vattenvana i slutet av ettan men i år får eleverna betydligt fler simtillfällen att öva inför simskolan i tvåan.
– Det här är en jättebra satsning av staden men den skulle behöva permanentas. För att lära sig simma måste man kunna flyta och bara det kan ta 10 gånger att lära sig innan man kan börja ta bentag, säger Anna Larsson.
Simläraren Helena Larsson från Spårvägens simförening pekar på en av pojkarna i bassängen som nu helt orädd flyter omkring både ovanför och under vattnet.
– För några dagar sedan skuttade han bara fram i bassängen. Han var rädd för att förlora kontakten med botten – men idag har det vänt. Nu kommer det att gå fort framåt. Det bästa med mitt jobb är att få vara med om ett sådant här segerögonblick för ett barn; särskilt när man tidigare sett hur ledsna de varit över att inte våga eller kunna, säger Helena Larsson.
Foto: Johan Strindberg.
Men det finns fortfarande ett par elever som står och trycker intill bassängväggen medan kompisarna övar på att flyta på rygg med ett litet flytblock på magen. Simlärarna kommer snabbt till undsättning och stöttar barnen för att de ska våga prova.
Simläraren David Zuijdwijk.
– Det är ändå ovanligt många som är modiga i dag. Det brukar inte vara så många i första klass som vågar doppa huvudet eftersom vissa aldrig har badat i en simbassäng tidigare. Det finns en rädsla bland många föräldrar för simningen. En del kanske inte kan simma själva och då går de inte och badar med barnen, säger Anna Larsson, idrottslärare på Husbyskolan.
Anna Larsson säger att det är viktigt att tidigt grundlägga en vattenvana hos barn eftersom det tar betydligt längre tid att lära barnen att simma om den saknas. Och det blir svårare ju äldre barnen blir. En del skäms, säger att de är sjuka och uteblir från simningen. Det är viktigt att hela tiden följa upp simningen, säger hon, för även om barnen lärt sig att simma 25 meter på simskolan i 2:an så är det vanligt att eleverna inte tränar på simningen efter det.
Munasar Abdikadir Mahamad och Ibrahim Ibrahim har bra flyt. Foto: Johan Strindberg.
– I 3:an har många redan glömt simningen. Därför är det viktigt att följa upp varje år och inte tro att de kan simma eftersom det kanske bara är när jag är med som de badar, säger Anna Larsson.
En liten flicka strålar som en sol efter att hon fått hjälp av en av simlärarna att flyta från ena bassängsidan till den andra. Och hon tvekar inte att göra om det igen.
– Barnens rädsla för vatten är alltid svårast. Allt annat kan vi deala med som funktionsnedsättningar både fysiska och psykiska, men rädslan är svår.
De tre simlärarna är vana vid att barn är rädda. För att skapa trygghet, säkerhet och hinna se alla barns behov har de aldrig grupper större än 15 barn på tre simlärare.
– Barnens rädsla för vatten är alltid svårast. Allt annat kan vi deala med som funktionsnedsättningar både fysiska och psykiska, men rädslan är svår. Den kan ta över allt annat, men den går att övervinna om den bara bottnar i osäkerhet och inte i trauman, säger Helena Larsson.
Zoha Hafeez på bassängkanten. Foto: Johan Strindberg
Hon berättar om en elev i nian som lärde sig simma både på mage och rygg men när eleven skulle hoppa från kanten blev flickan apatisk och tårarna rann nedför kinderna.
– Jag försökte vid flera tillfällen att få henne att övervinna rädslan men resultatet blev det samma varje gång. Senare fick jag reda på att hennes familj hade drunknat framför henne då de hoppat från den båt de flydde i. Det är klart att det skapade starka känslor för henne då hon förlorat både sin mamma och pappa vid det tillfället, säger Helena Larsson.
Sofia Montgomery, biträdande rektor på Hjulstaskolan, nappade direkt när hon fick erbjudande att även hennes ettor skulle få delta i simskolan och inte bara förskolebarnen. Hon vet att många föräldrar varken har möjligheten eller förmågan att hjälpa sina barn med simningen och skolans har ett tydligt uppdrag att lära barnen att simma.
– Jag tvekade inte utan kollade bara att jag hade tillräckligt med personal för att åka hit och så bokade jag busstransport direkt. Visst kan du avstå från vatten i hela ditt liv men Sverige är ett land med väldigt mycket vatten. Så ju tidigare barnen får vattenvana och lär sig simma desto bättre.
– Simning är också en färskvara som till en början behöver underhållas. Det räcker inte bara med simskola i årskurs 2, säger hon.
Sofia Montgomery, biträdande rektor Hjulsta grundskola F-6, samspråkar med Jonathan Wik, sportchef i Spårvägen simförening vid bassängkanten.
För barnen har det inte bara varit simningen som lockat.
– Det har varit ett helt äventyr – en helhetsupplevelse. På vägen hit i bussen har de lekt att de flyger och låtsats trycka på knapparna i taket ovanför sittplatserna för att beställa dricka, precis som Stig Helmer i filmen Sällskapsresan, säger Sofia Montgomery och skrattar.
6 av 10 kommuner saknar riktlinjer för simning
Efter sexårige Rais död – nu ändras riktlinjerna
Hade 69 elever som inte kan simma: De sjunker direkt
Maggan tog strid – nu får alla som behöver simma
Ingen vet hur många som kan simma
Åklagaren: 4 råd till lärare som ska bada med barnen
8 sätt att förebygga drunkning, skriv ut och sätt upp!
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.