Sveriges lärares ordförande i Stockholm, Britt-Marie Selin, och förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand var två av talarna under manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Till startsidan
Lärarna demonstrerar mot nedskärningarna i skolan. Under lördagen tågade 2 500 personer genom Stockholms gator. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand och ordföranden i Stockholm, Britt-Marie Selin, är nöjda med lördagens manifestation.
– Vi riskerar ju en fullskalig katastrof i skolan, så det är glädjande att så många slöt upp och visade både sitt stöd och sin frustration, säger Johanna Jaara Åstrand.
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
”Det dyraste ett land kan göra är att spara på sin skola”
Strålande sol och uppemot 2500 demonstranter vid Stockholms Stadshus som sedan gick i parad till Mynttorget för att där – ett stenkast från Sveriges riksdag – fortsätta protestera.
Johanna Jaara Åstrand återkom till politikerna i sitt tal:
– Vi lärare är trötta på politiker som skyller på varandra. Vi är helt ointresserade av det politiska spelet. Det vi bryr oss om är vad som konkret händer med eleverna. Med våra kolleger. Och med oss själva och vår arbetssituation. Det vi står inför nu riskerar bli en fullskalig katastrof.
Sveriges lärares ordförande i Stockholm, Britt-Marie Selin, och förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand var två av talarna under manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Efter demonstrationen återkom hon till att prata om en situation som närmast kan liknas vid en politisk rundgång – där alla tycker att någon annan ska betala.
– Det måste helt enkelt bli ett slut på att politikerna skyller på varandra. Alla måste börja ta sitt eget ansvar – oavsett om det är lokalt i en kommun eller på riksplanet, säger Johanna Jaara Åstrand.
12 miljarder kronor saknas på riksplanet.
Demonstrationståget gick från Stadshuset till Mynttorget i Stockholm. Foto: Sven Lindwall
I Stockholm krävs det 250 miljoner kronor för att täcka underskottet och se till att personal i skolan inte blir av med jobben eller omplaceras.
– Tyvärr så behövs verkligen den här protesten. Jag är så glad att så många var med oss idag och protesterade och jag är tacksam för det hårda arbete så många lärare i Stockholm lagt ner på att göra protesterna så lyckade, säger Britt-Marie Selin.
Hon hoppas på fler protester.
– Men det tar nog ett tag till innan vi mäktar med en ny manifestation här. Hanna Garberg och kompani har verkligen slitit med arrangemanget. Så jag hoppas att andra orter också hinner protestera mot nedskärningarna innan vi tar nya tag, säger Britt-Marie Selin.
Enligt polisens uppskattning deltog 2 500 personer i manifestationen. Foto: Sven Lindwall
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Lärarna i stor enkät: Så slår sparkraven mot oss i skolan
Budgetkaoset bubblar över skolorna – här bantas det
Lärare hotas av uppsägning efter sparkraven
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.