Lärarna i Hudiksvall manifesterade på Skolans dag mot nedskärningar i kommunen.
Till startsidan
Under Skolans dag gick lärare i Hudiksvall och Ragunda ut i protest mot de kommunala nedskärningar som bidrar till ökade sjuktal och tyngre arbetsbörda.
Nedskärningar
Budgetramarna för 2024 innebär ytterligare nedskärningar – och lärare i hela Sverige ansluter sig till protestvågen som inleddes före sommaren.
På Skolans dag, under tisdagen, gick lärare i Hudiksvall och Ragunda ut för att säga stopp.
– Vi får inte tillräckligt för att uppfylla de krav som finns på oss, säger Björn Brolund, vice ordförande för Sveriges Lärare i Hudiksvall.
Först hade Sveriges Lärare i Hudiksvall en plan att bränna en kopia av kommunens budget under manifestationen den 5 september – i protest mot att 2024 innebär fortsatta besparingar.
Men planen reviderades.
– Vi insåg att om vi skulle göra det, skulle det bli för mycket fokus på detta i och med koranbränningarna, säger Björn Brolund.
Men manifestation blev det – samma dag som det stod klart att kommunen inför vikarie- och inköpsstopp.
– Om vi inte får vikarier går jag sjuk till jobbet, eller så får en kollega jobba mer och riskerar att bli sjuk på längre sikt, säger han.
Lärarna i Hudiksvall manifesterade på Skolans dag mot nedskärningar i kommunen.
Besparingarna märks redan ute i klassrummen.
– Vi har kostnadsökningar och budgeten ökar inte i nominellt värde, det blir en ren besparing. Lärarna får större elevgrupper, fler lektioner, mer undervisningstid. Barngrupperna i förskolan blir större samtidigt som vi har höga mål för kvaliteten. Drar man ner på resurserna blir det bara att jobba mer, säger Björn Brolund, vice ordförande i kommunen.
Ellen Eriksson, Sveriges Lärare i Ragunda.
I Ragunda har kommunen halverat posten för kulturskolan, vilket gör att alla elever som vill gå inte får möjlighet.
– Vi har haft en av Sveriges bästa kulturskolor, som satt Ragunda på kartan, säger Ellen Eriksson, ordförande i kommunen.
Totalt har 11 tjänster försvunnit från kommunens skolor under 2023. Innan årsskiftet 23/24 ska 7,7 miljoner kronor sparas in.
Budgeten för 2024 ser enligt henne ”lika dålig ut”.
– Det innebär tajtare scheman, större risk för ökade sjuktal. Redan idag har vi enheter med 20 procents sjukskivna och vi ser fler tillbud, säger Ellen Eriksson.
På flera platser i Sverige planerar lärarna ytterligare manifestationer.
Manifestation 5 september
Manifestation 5 september
Manifestation 11 september
Lärare i folkhögskola protesterar på Sergels torg, samt ute på folkhögskolorna 19 september
Manifestation 27 september
Datum ännu ej fastslaget
LÄS ÄVEN:
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Elins ilska drog igång lärarnas manifestation
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Åsa Fahléns politikerkrav: ”Lyssna på oss lärare!”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”