
Enligt polisens uppskattning deltog 2 500 personer i manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand talade inför de 2 500 lärare som demonstrerade under lördagen. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Sveriges Lärare, var avslutningstalare under lärarprotesterna i Stockholm.
Här är hela talet – ord för ord.
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
”Demonstranter, åhörare!
Rapporterna duggar tätt från hela landet om kommuner som gör besparingar på skolan. Inte minst här i Stockholm. Detta trots att så gott som alla politiska partier i valrörelsen för lite drygt ett halvår sedan skickade ut ett helt annat budskap till väljarna.
Då saknades inte superlativen om hur viktigt det är att satsa på skolan. Nu verkar de orden vara som bortblåsta. Men vikten av att satsa på skola och utbildning är lika stor idag som den var då- för att inte säga större.
Vi vet alla att en bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bidra till samhället i framtiden. Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
När politikerna i stället försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av förödande konsekvenser här och nu och en skyhög kostnad i framtiden. Specifikationerna på den notan heter sociala problem, segregationoch utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd, och minskad tillit och framtidstro. Allt detta vet vi. Allt detta vet politikerna.
Enligt polisens uppskattning deltog 2 500 personer i manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Ändå kommer besluten om nedskärningar- nedskärningar som hade kunnat och kan undvikas. Vittnesmålen om underfinansiering i förskola och fritidshem, gymnasieskola, vuxenutbildning och särskola är alarmerande. Och för Stockholms grundskolor fattas som ni vet över en kvarts miljard kronor i år. Om inget görs hotar uppsägningar, omplaceringar, kvalitetsbrister, sjukskrivningar och skolmisslyckanden som vi sällan skådat.
Hittills är beskedet från kommunpolitikerna att det inte kommer några extra pengar – att kassan är tom. I stället hänvisar stadens s-politiker till regeringen som borde skjuta till pengar till kommunerna, menar man. Och visst borde regeringen göra det! Men det fritar inte politikerna i staden från ansvaret.
Vänner,
Vi lärare är trötta på politiker som skyller på varandra. Vi är helt ointresserade av det politiska spelet. Det vi bryr oss om är vad som konkret händer med eleverna. Med våra kolleger. Och med oss själva och vår arbetssituation. Det vi står inför nu riskerar bli en fullskalig katastrof.
Jag är den första att säga att regeringen inte tagit sitt ansvar och att deras vårbudget var en stor besvikelse. Men – politiker i Stockholm – nu är det ni som äger besluten. Är det verkligen värt att förstöra Stockholms skolor för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten? Är det verkligen värt att devalvera den unga generationens utbildning i stället för att ta inflationsförlusten fram tills konjunkturen vänder uppåt igen?
Demonstrationståget gick från Stadshuset till Mynttorget i Stockholm. Foto: Sven Lindwall
Stockholms stad har ett stort ekonomiskt kapital. Vore det inte bättre att nagga det i kanten i stället för att slå mot den unga generationens humankapital?
Åhörare och kollegor!
Det är förödande att så många kommuner väljer att spara på skolan. Förödande att så många politiker glömt vad de lovat.
Det vi kräver av våra politiker är att de vågar prioritera skolan – även när det kan innebära att något annat måste stå tillbaka. För vi vet hur viktig varendakrona är.
Vi lärare talar faktiskt inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och det stöd de behöver, ja då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Varje dag bygger vi lärare det framtida samhället. Varje dag finns vi där för barn och elever och deras behov samtidigt som vi bygger deras framtida liv. Det är därför vi säger vi ifrån mot nedskärningarna. Och då är det läge för kloka politiker att lyssna. Så, finansborgarråd Karin Wanngård och skolborgarråd Emilia Bjuggren, gör det: LYSSNA PÅ SVERIGES LÄRARE! Vi säger med enad röst att nedskärningarna på skola och utbildning måste upphöra.
Slagorden haglade under manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Vi förväntar oss modiga, framsynta och kraftfulla politiker som vill och vågar sätta skolan först. Som investerar i utbildning och ett attraktivt läraryrke.
Politiker som sparar på skolan kommer i historiens ljus inte att ses som framgångsrika. Politiker som förstår värdet av kunskap och utbildning, som vågar investera för framtiden – de, däremot, kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
För fakta kvarstår: Det dyraste ett land kan göra är att spara på sin skola! Stort tack för att ni är så många som inser det och för att ni slutit upp idag.”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Lärarna i stor enkät: Så slår sparkraven mot oss i skolan
Budgetkaoset bubblar över skolorna – här bantas det
Lärare hotas av uppsägning efter sparkraven
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.