
Skärmdump av Twitterinlägget.
Krönika
I mitt Twitterflöde ser jag en politiker dela ett filmklipp. Det är en elev som uppenbart smygfilmat när hen ifrågasätter en lärare. Politikern är upprörd. Men bestörtningen beror inte på det faktum att det sprids en film på sociala medier föreställande en lärare i utsatt position. Istället har politikern åsikter om skolsituationen. Om läraren bara hade varit skarpare i tonen, delat ut order tydligare, om hen bara hade satt hårt mot hårt hade situationen aldrig uppstått från första början. Politikerns tweet får över 700 likes.
Skärmdump av Twitterinlägget.
Och det är väl själva fan att det behövs fem år på högskola och hundratusentals kronor i studieskulder när hela Sverige redan är sprängfullt av självutnämnda skolexperter. Alla har gått i skolan, många har barn i skolan, somliga har sett en film om skolmiljö, någon känner en lärare, vissa passerar en skolbyggnad nu och då, en och annan har bevittnat en skolpolitisk debatt - allt tycks vara skäl nog för att veta precis exakt hur god undervisning ska bedrivas. Listan på proffstyckare kan göras lång och råden jag fått genom åren skulle kunna utgöra vidden av ett antikt epos.
Och det är väl själva fan att det behövs fem år på högskola och hundratusentals kronor i studieskulder när hela Sverige redan är sprängfullt av självutnämnda skolexperter.
“Barn behöver veta hut vettu”, säger en belåten släkting under en sammankomst. “På min tid hade läraren koll, annars fick man smaka på linjalen”, meddelar en barsk granne i hissen. “Dagens lärare har kapitulerat för längesedan”, trumpetar en medelålders herre när han får höra om mitt yrkesval. Hårfrisören tipsar om lektionsupplägg, kassörskan vet precis hur man hanterar dyslexi och på fyrtioårsfesten vill alla berätta för mig om hur jag ska vässa min historieundervisning.
När SVT hade skolspecial på Agenda för ett tag sedan pratades det en himla massa med politiker och forskare om skolan. Från lärarkåren var det emellertid tyst som i graven. Alla pratade vidlyftigt om oss, vad vi helst av allt vill, vad vi bör göra och vad forskningen säger. Politikerna tog sig friheten att prata för vår sak och forskarna förankrade det hela i avhandlingar och viktiga dokument. Men vi som är praktiker, vi som faktiskt står i klassrummet fem dagar i veckan med 30 elever framför oss, förblev tysta som väluppfostrade musslor. Vår inbjudan tycktes ännu en gång ha kommit bort på posten.
Det kommer världsfrånvända direktiv uppifrån. Det fattas beslut någonstans i himlasfären som dimper rätt ner i skallen på oss. I sammelsuriet från forskare, föräldrar, politiker, snackpåsar och kreti och pleti glöms det bort att vi faktiskt är experter. Vi spenderar nästan all vår vakna tid med elever i skolbyggnader i den alldeles verkliga verkligheten. Det går inte att förstå varför våra röster ligger på en frekvens som så få tycks höra. När vi väl ryter, gastar och gormar dränks vi snabbt i sorlet från de som tycker sig veta bättre. Någon annan tycks nämligen alltid veta bäst.
När vi väl ryter, gastar och gormar dränks vi snabbt i sorlet från de som tycker sig veta bättre.
Den där politikern på Twitter vet exakt vilka fel läraren på filmen gör. Han tycks sitta inne på precis alla svar och han blir påhejad av över 700 andra självpåtagna experter. Jag börjar formulera elaka tankar i mitt stilla sinne. Jag fantiserar om hur det skulle gå för honom i mitt klassrum, en trött lektion innan påsklovet. Jag fnissar elakt för mig själv innan jag inser att det inte är roligt någonstans. Sanningen är ju att den där politikern aldrig kommer att befinna sig i ett klassrum och det är ett faktum som dessvärre fullkomligt saknar betydelse. Det är ju lik förbannat honom man lyssnar på.
LÄS ÄVEN:
Wiman: "En lärare ska mest vara kåt, glad och tacksam"
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare