Skärmdump av Twitterinlägget.
Till startsidan
Krönika
I mitt Twitterflöde ser jag en politiker dela ett filmklipp. Det är en elev som uppenbart smygfilmat när hen ifrågasätter en lärare. Politikern är upprörd. Men bestörtningen beror inte på det faktum att det sprids en film på sociala medier föreställande en lärare i utsatt position. Istället har politikern åsikter om skolsituationen. Om läraren bara hade varit skarpare i tonen, delat ut order tydligare, om hen bara hade satt hårt mot hårt hade situationen aldrig uppstått från första början. Politikerns tweet får över 700 likes.
Skärmdump av Twitterinlägget.
Och det är väl själva fan att det behövs fem år på högskola och hundratusentals kronor i studieskulder när hela Sverige redan är sprängfullt av självutnämnda skolexperter. Alla har gått i skolan, många har barn i skolan, somliga har sett en film om skolmiljö, någon känner en lärare, vissa passerar en skolbyggnad nu och då, en och annan har bevittnat en skolpolitisk debatt - allt tycks vara skäl nog för att veta precis exakt hur god undervisning ska bedrivas. Listan på proffstyckare kan göras lång och råden jag fått genom åren skulle kunna utgöra vidden av ett antikt epos.
Och det är väl själva fan att det behövs fem år på högskola och hundratusentals kronor i studieskulder när hela Sverige redan är sprängfullt av självutnämnda skolexperter.
“Barn behöver veta hut vettu”, säger en belåten släkting under en sammankomst. “På min tid hade läraren koll, annars fick man smaka på linjalen”, meddelar en barsk granne i hissen. “Dagens lärare har kapitulerat för längesedan”, trumpetar en medelålders herre när han får höra om mitt yrkesval. Hårfrisören tipsar om lektionsupplägg, kassörskan vet precis hur man hanterar dyslexi och på fyrtioårsfesten vill alla berätta för mig om hur jag ska vässa min historieundervisning.
När SVT hade skolspecial på Agenda för ett tag sedan pratades det en himla massa med politiker och forskare om skolan. Från lärarkåren var det emellertid tyst som i graven. Alla pratade vidlyftigt om oss, vad vi helst av allt vill, vad vi bör göra och vad forskningen säger. Politikerna tog sig friheten att prata för vår sak och forskarna förankrade det hela i avhandlingar och viktiga dokument. Men vi som är praktiker, vi som faktiskt står i klassrummet fem dagar i veckan med 30 elever framför oss, förblev tysta som väluppfostrade musslor. Vår inbjudan tycktes ännu en gång ha kommit bort på posten.
Det kommer världsfrånvända direktiv uppifrån. Det fattas beslut någonstans i himlasfären som dimper rätt ner i skallen på oss. I sammelsuriet från forskare, föräldrar, politiker, snackpåsar och kreti och pleti glöms det bort att vi faktiskt är experter. Vi spenderar nästan all vår vakna tid med elever i skolbyggnader i den alldeles verkliga verkligheten. Det går inte att förstå varför våra röster ligger på en frekvens som så få tycks höra. När vi väl ryter, gastar och gormar dränks vi snabbt i sorlet från de som tycker sig veta bättre. Någon annan tycks nämligen alltid veta bäst.
När vi väl ryter, gastar och gormar dränks vi snabbt i sorlet från de som tycker sig veta bättre.
Den där politikern på Twitter vet exakt vilka fel läraren på filmen gör. Han tycks sitta inne på precis alla svar och han blir påhejad av över 700 andra självpåtagna experter. Jag börjar formulera elaka tankar i mitt stilla sinne. Jag fantiserar om hur det skulle gå för honom i mitt klassrum, en trött lektion innan påsklovet. Jag fnissar elakt för mig själv innan jag inser att det inte är roligt någonstans. Sanningen är ju att den där politikern aldrig kommer att befinna sig i ett klassrum och det är ett faktum som dessvärre fullkomligt saknar betydelse. Det är ju lik förbannat honom man lyssnar på.
LÄS ÄVEN:
Wiman: "En lärare ska mest vara kåt, glad och tacksam"
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.