
Skärmdump av Twitterinlägget.
Krönika
I mitt Twitterflöde ser jag en politiker dela ett filmklipp. Det är en elev som uppenbart smygfilmat när hen ifrågasätter en lärare. Politikern är upprörd. Men bestörtningen beror inte på det faktum att det sprids en film på sociala medier föreställande en lärare i utsatt position. Istället har politikern åsikter om skolsituationen. Om läraren bara hade varit skarpare i tonen, delat ut order tydligare, om hen bara hade satt hårt mot hårt hade situationen aldrig uppstått från första början. Politikerns tweet får över 700 likes.
Skärmdump av Twitterinlägget.
Och det är väl själva fan att det behövs fem år på högskola och hundratusentals kronor i studieskulder när hela Sverige redan är sprängfullt av självutnämnda skolexperter. Alla har gått i skolan, många har barn i skolan, somliga har sett en film om skolmiljö, någon känner en lärare, vissa passerar en skolbyggnad nu och då, en och annan har bevittnat en skolpolitisk debatt - allt tycks vara skäl nog för att veta precis exakt hur god undervisning ska bedrivas. Listan på proffstyckare kan göras lång och råden jag fått genom åren skulle kunna utgöra vidden av ett antikt epos.
Och det är väl själva fan att det behövs fem år på högskola och hundratusentals kronor i studieskulder när hela Sverige redan är sprängfullt av självutnämnda skolexperter.
“Barn behöver veta hut vettu”, säger en belåten släkting under en sammankomst. “På min tid hade läraren koll, annars fick man smaka på linjalen”, meddelar en barsk granne i hissen. “Dagens lärare har kapitulerat för längesedan”, trumpetar en medelålders herre när han får höra om mitt yrkesval. Hårfrisören tipsar om lektionsupplägg, kassörskan vet precis hur man hanterar dyslexi och på fyrtioårsfesten vill alla berätta för mig om hur jag ska vässa min historieundervisning.
När SVT hade skolspecial på Agenda för ett tag sedan pratades det en himla massa med politiker och forskare om skolan. Från lärarkåren var det emellertid tyst som i graven. Alla pratade vidlyftigt om oss, vad vi helst av allt vill, vad vi bör göra och vad forskningen säger. Politikerna tog sig friheten att prata för vår sak och forskarna förankrade det hela i avhandlingar och viktiga dokument. Men vi som är praktiker, vi som faktiskt står i klassrummet fem dagar i veckan med 30 elever framför oss, förblev tysta som väluppfostrade musslor. Vår inbjudan tycktes ännu en gång ha kommit bort på posten.
Det kommer världsfrånvända direktiv uppifrån. Det fattas beslut någonstans i himlasfären som dimper rätt ner i skallen på oss. I sammelsuriet från forskare, föräldrar, politiker, snackpåsar och kreti och pleti glöms det bort att vi faktiskt är experter. Vi spenderar nästan all vår vakna tid med elever i skolbyggnader i den alldeles verkliga verkligheten. Det går inte att förstå varför våra röster ligger på en frekvens som så få tycks höra. När vi väl ryter, gastar och gormar dränks vi snabbt i sorlet från de som tycker sig veta bättre. Någon annan tycks nämligen alltid veta bäst.
När vi väl ryter, gastar och gormar dränks vi snabbt i sorlet från de som tycker sig veta bättre.
Den där politikern på Twitter vet exakt vilka fel läraren på filmen gör. Han tycks sitta inne på precis alla svar och han blir påhejad av över 700 andra självpåtagna experter. Jag börjar formulera elaka tankar i mitt stilla sinne. Jag fantiserar om hur det skulle gå för honom i mitt klassrum, en trött lektion innan påsklovet. Jag fnissar elakt för mig själv innan jag inser att det inte är roligt någonstans. Sanningen är ju att den där politikern aldrig kommer att befinna sig i ett klassrum och det är ett faktum som dessvärre fullkomligt saknar betydelse. Det är ju lik förbannat honom man lyssnar på.
LÄS ÄVEN:
Wiman: "En lärare ska mest vara kåt, glad och tacksam"
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.