
Skärmdumpar från Skolverkets och SPSM:s reklam i sociala medier.
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor. Myndigheterna lever och frodas av skolans innehåll, samtidigt som de skapar problem och orsakar skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
På sistone har Skolverket och SPSM dykt upp flera gånger i sociala medier med två sponsrade inlägg tillsammans med andra influerare. I det ena menar de att alla elever kan nå målen.
Det är ett märkligt löfte på flera sätt. Genom att använda uttrycket ”nå målen” cementerar myndigheterna uppfattningen att kunskap är något enkelt och avcheckningsbart. Ungefär som att kryssen i lärplattformen, vilka visar att det gjorda faktiskt är gjort, kan säkerställa måluppfyllelsen.
Trots att Skolverket gjort avbön från matriser, baklängesplanering och det ensidiga fokuset på betygskriterier (tidigare kunskapskrav) sipprar det i inlägget fram rester av en kvarleva där både skolämnets och undervisningens innehåll återigen reduceras till mätbara mål. Måluppfyllelse kan för övrigt vara ett av skolans absolut fulaste ord.
Skärmdumpar från Skolverkets och SPSM:s reklam i sociala medier.
Inlägget signalerar också att det är möjligt för alla elever att klara av läroplanens intentioner, exempelvis att ”analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor” och ”läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften”.
Vårdnadshavare, lärare, rektorer, forskare och eleverna själva vet att det finns en grupp elever som har stora svårigheter med just analyser, tolkningar och kritiska granskningar. 24 procent av eleverna i årskurs 9 bedöms enligt Pisa 2022 ha så stora lässvårigheter att de inte når den basnivå som anses vara grundläggande för fortsatt lärande. Detta till trots utlovar Skolverket och SPSM att alla elever kan nå målen.
Reklamen är en kortversion av den längre filmen ”Tillsammans kan vi få alla elever att nå målen”. För fyrtio år sedan fick omkring 30 procent av eleverna i mellanstadiet någon gång specialpedagogiska insatser. Idag får cirka 6 procent av eleverna i grundskolan stöd, varav en stor andel befinner sig på högstadiet med anpassad studiegång där ämnen väljs bort, vilket knappast är att betrakta som ett egentligt särskilt stöd.
Huvudman efter huvudman aviserar nedskärningar och borttagna särskilda undervisningsgrupper, speciallärare och elevresurser. I skolmyndigheternas bild av skolan, som gestaltas i filmen, är resurserna för den enskilde eleven oändliga. ”Nödvändiga” (?) vuxna skyndar till undsättning och omringar den stackars flickan. Det måste vara något allvarligt fel på henne när de är så många. Jag undrar vad hon tänker?
Lärare har under flera år vrålat sig hesa om F-betygets inhumana och skoningslösa konsekvenser, likaså vittnat om externa och interna påtryckningar för att undvika F. Lärare muttrar om den dubbla F-skulden där lärare allena både hålls ansvariga för elevernas misslyckade resultat och blir skyldiga att ta fram handlingsplaner för att "fixa” godkända betyg.
I filmen uppmanas specialpedagogen att sätta ytterligare press på lärarna: ”Vill du inte göra lärarens prov – släng bort det!” Skolverket och SPSM tycker nämligen att eleven kan få visa sin kunskap på något annat sätt och att lärarna behöver förändra sin undervisning.
Skolverket menar att läsning innebär att eleven både kan avkoda och förstå text. Undantagsbestämmelsen får därför inte användas för att bortse från någon av dessa delar vid bedömning av elevens läsförmåga. I årskurs 9 förutsätts att eleven har utvecklat förmågan att avkoda text och eleven kan därför få lyssna till texterna i nationella proven, som anpassning. Eleven får använda hjälpmedel under nationella provet "om provet fortfarande prövar det som det är avsett att pröva." Dessutom kan alla elever snacka sig till ett E utan att ha ett enda rätt på läsförståelseprovet. Är det kunskapsrelativism skolmyndigheterna menar när de säger att eleven ska få visa sin kunskap på andra sätt?
Den bilden förstärks i det andra reklaminslaget, ”Rätt stöd i rätt tid är avgörande” , som handlar om läsa-skriva-räkna-garantin för tidiga upptäckter och stödinsatser. Kritiken mot bedömningsstödet och nationella proven har varit massiv och kommit från flera håll. För lågt ställda krav, takeffekter och bristande validitet gör att testerna inte i tillräcklig utsträckning upptäcker elever i behov av särskilt stöd.
Skolverket säger att proven är utformade så att de allra flesta elever ska klara godkänt, vilket är tydligt eftersom pojken i filmen läser serietidningar. Skolverket menar också att en elev som blandar versaler och gemener, utelämnar bokstäver, stavar fel på ljudenliga ord och hoppar över interpunktion är godkända i svenska för årskurs tre.
Skolverket och SPSM betonar att rätt stöd ska ges i rätt tid, men i tio års tid har myndigheterna inte gjort annat än att försöka driva elever och lärare bort från särskilt stöd mot undervisning med extra anpassningar, tillgänglig lärmiljö och differentiering. Råden, anvisningarna och exemplen har varit många och mycket omfattande där skolmyndigheterna samverkat för att kollra bort verkligheten för elever, vårdnadshavare och lärare i administrativa labyrinter. I marknadsföring i sociala medier och ännu fler (!) filmer framställer de sig nu som den goda garanten för att elever får det stöd de behöver för att ”nå målen”.
Skolverket och SPSM är lite som amöbor. Myndigheterna lever och frodas av skolans innehåll, samtidigt som de skapar problem och orsakar skada hos värden.
Skolmyndigheterna läser av omgivningen och ändrar innehåll och budskap i sina anvisningar kontinuerligt. De reproduceras och växer i samma takt som lärarnas administrativa börda ökar. Som grädde på moset sänder Skolverket och SPSM ut direkt felaktiga budskap i tårdrypande och pompösa filmer med religiösa undertoner i bild, text och musik.
Man kan nästan tro att det är Gud fader själv som tar till orda. Men jag förstår inte riktigt varför skolmyndigheterna talar till mig som lärare? De har ju redan övergivit mig.
Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.
Så godkänns elever som inte kan läsa på nationella provet
Låga krav – då godkänns elever som inte kan läsa och skriva
Filippa Mannerheim: Skolmyndigheterna ger råd – men kritiserar skolor som följer dem
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.