
Skärmdumpar från Skolverkets och SPSM:s reklam i sociala medier.
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor. Myndigheterna lever och frodas av skolans innehåll, samtidigt som de skapar problem och orsakar skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
På sistone har Skolverket och SPSM dykt upp flera gånger i sociala medier med två sponsrade inlägg tillsammans med andra influerare. I det ena menar de att alla elever kan nå målen.
Det är ett märkligt löfte på flera sätt. Genom att använda uttrycket ”nå målen” cementerar myndigheterna uppfattningen att kunskap är något enkelt och avcheckningsbart. Ungefär som att kryssen i lärplattformen, vilka visar att det gjorda faktiskt är gjort, kan säkerställa måluppfyllelsen.
Trots att Skolverket gjort avbön från matriser, baklängesplanering och det ensidiga fokuset på betygskriterier (tidigare kunskapskrav) sipprar det i inlägget fram rester av en kvarleva där både skolämnets och undervisningens innehåll återigen reduceras till mätbara mål. Måluppfyllelse kan för övrigt vara ett av skolans absolut fulaste ord.
Skärmdumpar från Skolverkets och SPSM:s reklam i sociala medier.
Inlägget signalerar också att det är möjligt för alla elever att klara av läroplanens intentioner, exempelvis att ”analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor” och ”läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften”.
Vårdnadshavare, lärare, rektorer, forskare och eleverna själva vet att det finns en grupp elever som har stora svårigheter med just analyser, tolkningar och kritiska granskningar. 24 procent av eleverna i årskurs 9 bedöms enligt Pisa 2022 ha så stora lässvårigheter att de inte når den basnivå som anses vara grundläggande för fortsatt lärande. Detta till trots utlovar Skolverket och SPSM att alla elever kan nå målen.
Reklamen är en kortversion av den längre filmen ”Tillsammans kan vi få alla elever att nå målen”. För fyrtio år sedan fick omkring 30 procent av eleverna i mellanstadiet någon gång specialpedagogiska insatser. Idag får cirka 6 procent av eleverna i grundskolan stöd, varav en stor andel befinner sig på högstadiet med anpassad studiegång där ämnen väljs bort, vilket knappast är att betrakta som ett egentligt särskilt stöd.
Huvudman efter huvudman aviserar nedskärningar och borttagna särskilda undervisningsgrupper, speciallärare och elevresurser. I skolmyndigheternas bild av skolan, som gestaltas i filmen, är resurserna för den enskilde eleven oändliga. ”Nödvändiga” (?) vuxna skyndar till undsättning och omringar den stackars flickan. Det måste vara något allvarligt fel på henne när de är så många. Jag undrar vad hon tänker?
Lärare har under flera år vrålat sig hesa om F-betygets inhumana och skoningslösa konsekvenser, likaså vittnat om externa och interna påtryckningar för att undvika F. Lärare muttrar om den dubbla F-skulden där lärare allena både hålls ansvariga för elevernas misslyckade resultat och blir skyldiga att ta fram handlingsplaner för att "fixa” godkända betyg.
I filmen uppmanas specialpedagogen att sätta ytterligare press på lärarna: ”Vill du inte göra lärarens prov – släng bort det!” Skolverket och SPSM tycker nämligen att eleven kan få visa sin kunskap på något annat sätt och att lärarna behöver förändra sin undervisning.
Skolverket menar att läsning innebär att eleven både kan avkoda och förstå text. Undantagsbestämmelsen får därför inte användas för att bortse från någon av dessa delar vid bedömning av elevens läsförmåga. I årskurs 9 förutsätts att eleven har utvecklat förmågan att avkoda text och eleven kan därför få lyssna till texterna i nationella proven, som anpassning. Eleven får använda hjälpmedel under nationella provet "om provet fortfarande prövar det som det är avsett att pröva." Dessutom kan alla elever snacka sig till ett E utan att ha ett enda rätt på läsförståelseprovet. Är det kunskapsrelativism skolmyndigheterna menar när de säger att eleven ska få visa sin kunskap på andra sätt?
Den bilden förstärks i det andra reklaminslaget, ”Rätt stöd i rätt tid är avgörande” , som handlar om läsa-skriva-räkna-garantin för tidiga upptäckter och stödinsatser. Kritiken mot bedömningsstödet och nationella proven har varit massiv och kommit från flera håll. För lågt ställda krav, takeffekter och bristande validitet gör att testerna inte i tillräcklig utsträckning upptäcker elever i behov av särskilt stöd.
Skolverket säger att proven är utformade så att de allra flesta elever ska klara godkänt, vilket är tydligt eftersom pojken i filmen läser serietidningar. Skolverket menar också att en elev som blandar versaler och gemener, utelämnar bokstäver, stavar fel på ljudenliga ord och hoppar över interpunktion är godkända i svenska för årskurs tre.
Skolverket och SPSM betonar att rätt stöd ska ges i rätt tid, men i tio års tid har myndigheterna inte gjort annat än att försöka driva elever och lärare bort från särskilt stöd mot undervisning med extra anpassningar, tillgänglig lärmiljö och differentiering. Råden, anvisningarna och exemplen har varit många och mycket omfattande där skolmyndigheterna samverkat för att kollra bort verkligheten för elever, vårdnadshavare och lärare i administrativa labyrinter. I marknadsföring i sociala medier och ännu fler (!) filmer framställer de sig nu som den goda garanten för att elever får det stöd de behöver för att ”nå målen”.
Skolverket och SPSM är lite som amöbor. Myndigheterna lever och frodas av skolans innehåll, samtidigt som de skapar problem och orsakar skada hos värden.
Skolmyndigheterna läser av omgivningen och ändrar innehåll och budskap i sina anvisningar kontinuerligt. De reproduceras och växer i samma takt som lärarnas administrativa börda ökar. Som grädde på moset sänder Skolverket och SPSM ut direkt felaktiga budskap i tårdrypande och pompösa filmer med religiösa undertoner i bild, text och musik.
Man kan nästan tro att det är Gud fader själv som tar till orda. Men jag förstår inte riktigt varför skolmyndigheterna talar till mig som lärare? De har ju redan övergivit mig.
Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.
Så godkänns elever som inte kan läsa på nationella provet
Låga krav – då godkänns elever som inte kan läsa och skriva
Filippa Mannerheim: Skolmyndigheterna ger råd – men kritiserar skolor som följer dem
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.