
Hadil Chamout, Petra Johansson och Hanna Gille från Eriksboskolan i Angered, Göteborg, sköt upp sommarledigheten en dag för att kunna ta del av den senaste forskningen om undervisning och lärande.
Helen Timperley, professor vid University of Auckland som var med på länk från Nya Zeeland drog fullt hus på keynote-föreläsningen som inledde Lärarnas forskningskonvent 2024.
Forskning
Över 600 lärare mötte forskare inom undervisning och lärande på Lärarnas forskningskonvent i Göteborg på måndagen. Nästa år planeras två motsvarande arrangemang.
– Vi får forskningen serverad på ett silverfat, säger Petra Johansson från Eriksboskolan i Göteborg.
Allmänt skratt bland lärarna i salen när forskaren Helen Timperley från Nya Zeeland frågar vad som krävs för att en skolas undervisningskultur ska kunna utvecklas
– Hög motivation räcker för att ändra en skolas kultur: falskt eller sant?
Helen Timperley ler åt lärarnas reaktion och klickar vidare presentationen till det väntade svaret: falskt! Nyss konstaterade hon att det finns gott om forskning som visar att en skolas kultur är avgörande för undervisningens möjligheter på skolan och nu bekräftar hon för lärarna att en förändringsprocess är komplex och måste anpassas efter omständigheterna och omfatta skolledning, lärare och elever.
Just det verkar vara självklart för många lärare i salen och är ett exempel på när erfarenhet från lärare får stöd i forskningen.
Kopplingen mellan sina egna erfarenheter och vetenskaplig grund är något som Hadil Chamout, förskollärare och mentor i förskoleklass på Eriksboskolan i Angered uppskattar med forskningskonventet.
– För mig är det viktigt att få ta del av forskningen – vad som man vet fungerar i undervisningen – och kunna jämföra med vardagen i klassrummen. Vi vet att det kommer ny forskning hela tiden, men att välja vad man ska ta del av – och var – är inte så lätt, säger Hadil Chamout som bland annat hunnit ta del av föreläsningar från bland andra Emma Leifler, lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet, som presenterade sin och andras forskning om undervisning för elever med neurodiversitet.
Hadil Chamout, Petra Johansson och Hanna Gille från Eriksboskolan i Angered, Göteborg, sköt upp sommarledigheten en dag för att kunna ta del av den senaste forskningen om undervisning och lärande.
– Vi lärare som var där och lyssnade fick också möjlighet att dela med oss sinsemellan av reflektion och erfarenheter. Det är också en viktig del av den här dagen: att träffa kollegor och dela erfarenheter, säger Hadil och får medhåll av Petra Johansson och Hanna Gille som är lärare i årskurs 4–6 på Eriksboskolan i Angered.
Trion har just ätit lunch och laddar för eftermiddagen. Bland borden med lärare hörs samtal om allt från morgonfritids till bedömningsmatriser och vilka föreläsningar som lockar på eftermiddagen.
– Det är skönt att få bekräftat från kollegor att man inte är ensam om utmaningarna i skolan och att få stöd från forskarna att ens erfarenheter stämmer med vad de ser i studierna, säger Hadil.
Petra Johansson avslutade lärarutbildningen för tre år sedan och vill både fortbilda sig och uppdatera sig om forskning ”så mycket det går”.
– Jag har lättare att ta till mig forskning när jag kan känna igen mig och jämföra med mina elever och vår undervisning. Till exempel att det faktiskt är superkomplext med undervisning och inte svart och vitt: när en forskare eller lektor slår fast att ”så här är det!” och ”gör så här så fungerar undervisningen!” så finns förmodligen inte en färsk koppling till verkligheten i klassrummet, säger Petra Johansson.
Åke Ingerman är ansvarig för utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet och deltog i planeringen av forskningskonventets program tillsammans med övriga arrangörer.
– Kontakten mellan lärare och forskare sker för det mesta sporadiskt, men den här dagen är till för att stärka sambandet. Bland annat handlar det om att skapa ett gemensamt språk: vi måste begripa varandra för att samarbeta och komma vidare, säger han.
– Exempelvis för att förstå vilka frågeställningar som är mest angelägna och relevanta i praktiken. Eller för att kunna ta med sig den goda undervisningen från en lektion till en annan så måste vi kunna kommunicera precist om innehållet och kunna använda samma begrepp.
Jonas Linderoth och Erik WInerö från Göteborgs universitet föreläste om hur hjärnans olika funktioner fungerar och samverkar hos människan och hur det påverkar lärande och undervisning.
En av de över trettio föreläsarna var Jonas Linderoth, professor på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Han hörde till de som kände sig hemma i Pedagogens lokaler i centrala Göteborg där han vanligtvis undervisar studenter, men uppskattade omväxlingen med lärare i bänkarna.
– Det är mycket enklare att föreläsa för lärare än för studenter: de vet att jag har rätt, säger han och skrattar.
– Det jag menar är att de har så mycket enklare att skilja slutsatser och analys baserad på evidens från andra idéer och teorier om undervisning som inte har stöd i forskningen. De får aha-upplevelser och kan koppla till sin arbetsvardag på ett annat sätt och förstås bidra med spännande erfarenheter och kunskap från praktiken.
Jonas Linderoth föreläste på måndagen om vad människans ”kognitiva arkitektur” innebär för möjligheterna att lära sig något för att sedan kunna använda sig av den kunskapen över en längre tid.
Bland annat betonade han skillnaden mellan prestation och lärande och bjöd åhörarna på en rad praktiska exempel på hur det sensoriska minnet, arbetsminnet och långtidsminnet samverkar och vad det innebär för lärande och undervisning.
Kollegialt lärande, pojkars läsning, AI, att efterlikna naturens lösningar i undervisningen, forskarskola för lärare och relationen mellan undervisning och resultat var några av alla ämnen för föreläsningarna som hölls av forskare från flera olika högskolor.
Intresset för AI och praktiska tips som komplement till den evidensbaserade undervisningsutvecklingen visade sig när det blev kö till läraren och forskaren Erik Winerö som under en av sina föreläsningar använde ett program från Open AI för att spela in och transkribera föreläsningen för att sedan låta en annan AI-tjänst ta fram fem quiz-frågor baserat på hans föreläsning. Hur gjorde du? ville lärarna ha reda på.
Anders Bengtsson, Hülya Basaran, Patrik Sigvardsson och Charlotta Olsson från Uddevalla hämtade hem evidensbaserad inspiration till kommunens grundskolor.
Även många skolutvecklare deltog i konventet för att hämta hem fakta och inspiration.
– Det har varit fantastiskt spännande i dag, konstaterade Charlotta Olsson som arbetar på Uddevalla kommuns utvecklingsenhet för grundskolan och besökte konventet med tre kollegor.
– Vi vill få fler lärare att ta del av forskningen och vi diskuterade just vilka vi ska locka till att delta på nästa arrangemang!
Lärarnas forskningskonvent arrangeras i samarbete mellan Sveriges Lärare, Lärarstiftelsen, företaget Lärarfortbildning och den högskola som är värd för konventet (Göteborgs universitet i år). Över 400 deltagare, från Jokkmokk i norr till Ystad i söder, var på plats i Göteborg och drygt 200 deltog online.
I januari nästa år planeras nästa upplaga som har förskolan i fokus. Arrangörerna hoppas även på ytterligare ett arrangemang under 2025.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare