
Programledaren Anne Lundberg tillsammans med lärarna Gunilla Hammar-Säfström, Stavros Louca, Igor Ardoris samt Yvonne, Nadja, Liu, Max, Amina och Hanin som var elever på Johannesskolan 2007.
17 år efter att ”Klass 9a” sändes på SVT återförenas lärare och elever i en uppföljande serie.
Film & tv
”Superpedagogerna” tog stökiga klass 9a till gymnasiet för 17 år sedan.
Nu har lärarna återförenats med sina gamla elever.
– Det var magiskt. Det finns inga hopplösa elever, säger klassföreståndaren Gunilla Hammar-Säfström.
Det kallades för ett banbrytande experiment. 2007 ersattes alla klass 9a:s ordinarie lärare på Johannesskolan i Malmö med några av Sveriges främsta pedagoger.
Målet var att göra den stökiga klassen till en av Sveriges bästa och att alla elever skulle få gymnasiebehörighet.
Det senare målet lyckades. I tre nya avsnitt visar nu SVT i ”Tillbaka till klass 9a” när lärarna och eleverna träffats igen efter 17 år.
För Vi Lärare beskriver klassföreståndaren Gunilla Hammar-Säfström och matematikläraren Stavros Louca mötet med sina gamla elever som magiskt.
– Det var helt fantastisk och jag önskar att alla lärare skulle få vara med om det, att träffa sina gamla elever säger, Gunilla Hammar-Säfström. Jag var helt slut efteråt av alla känslor och intryck.
Lika slut var hon efter det första mötet med eleverna.
– När jag mötte eleverna för första gången sparkade de fotboll med krukväxter i korridorerna. Första veckorna var röriga men efter att jag träffat Stavros Louca kände jag direkt att vi skulle fixa det. Man behöver en vapendragare. Jag hade aldrig klarat det på egen hand, säger Gunilla Hammar-Safström.
Programledaren Anne Lundberg tillsammans med lärarna Gunilla Hammar-Säfström, Stavros Louca, Igor Ardoris samt Yvonne, Nadja, Liu, Max, Amina och Hanin som var elever på Johannesskolan 2007.
Programserien fick en del kritik från lärarhåll när den sändes. Att lärare indirekt fick skulden för att en del elever inte klarade sig igenom grundskolan med godkända betyg.
Även på Johannesskolan knorrades det, minns Gunilla Hammar-Säfström och Stavros Louca.
– Ja, det var en del gnissel, säger Stavros Louca. När vi träffade deras ordinarie lärare bedyrade de att alla i klassen var jätteduktiga och ambitiösa. Men varför klarade de inte av proven då? Varför hade de bara fem rätt av 20 på matteprovet? Vi lät dörrarna till klassrummet vara öppna så de ordinarie lärarna kunde komma in om de ville se hur vi jobbade men gensvaret var svagt.
Stavros Louca minns också första veckorna i klassen med viss fasa.
– Det var katastrofalt. Men jag identifierade en kille som var något av en ledargestalt och bjöd honom på pizza på en restaurang efter skolan och sa: ”Jag behöver din hjälp för att klara det här”. Han lyssnade och därefter började undervisningen fungera.
Idrottsläraren Igor Ardoris med Gunilla Hammar-Säfström och Stavros Louca.
Banden mellan eleverna och lärarna växte sig starkare och när en inspektör tittade förbi för att kontrollera undervisningen prövades lojaliteten eftersom Stavros Louca var ordentligt försenad.
– Inspektören frågade eleverna var jag var och då hittade de på att jag var i kopieringsrummet trots att de visste att jag inte ens var på skolan. Inspektören väntade och när en elev såg mig komma sprang han emot mig och sa att jag måste ha med mig en bunt prov eller övningar för att lura inspektören.
De båda lärarna medger att det finns många parametrar som påverkar undervisningen men båda landar ändå i samma slutsats: Lärarna har den viktigaste rollen.
– Alla vill bli sedda. Alla vill bli mötta på sin nivå. Att tro att man som lärare bara kan säga ”Det har ska ni kunna”, kommer aldrig att fungera. Som lärare måste man skapa en relation till var och en av eleverna. Uppriktighet vinner alla hjärtan, säger Stavros Louca.
Uppföljaren ”Tillbaka till klass 9a” går att se på SVT play.
2007 var det tio procent av eleverna som inte gick ut grundskolan med godkända betyg. Idag är det runt 15 procent. Även här delar Gunilla Hammar-Säfström och Stavros Louca åsikt om orsaken och det är uppenbart att de pratat med varandra om saken många gånger. De blev nära vänner efter programserien och umgås fortfarande.
Det har skett en förflyttning av ansvaret – från den enskilde till det allmänna, anser de.
– Vårdnadshavarna anser att det är skolan som ska uppfostra deras barn. Att lära dem att uppföra sig. Det finns en tro på att samhället ska fixa allt. Lärarna har fått ta över rollen som mamma och pappa och det överbelastar lärarna. Dessutom är det för stort fokus på resultat och betyg, säger Stavros Louca.
Parhästarna Gunilla Hammar-Säfström och Stavros Louca delar ett par andra åsikter: Med bra lärare kan man utföra underverk. Det finns inga hopplösa elever.
Tv-serien ”Tillbaka till klass 9a”, med programledaren Anne Lundberg börjar sändas på SVT tisdag den 29 oktober och finns även på SVTplay.
Nästan 16 000 elever misslyckades med matten
Olskog om larmsiffrorna: ”Dags att slopa F-betyget”
Ny forskning ger verktyg för studiero: ”En kunskapsbank”
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”
Förskola Max tolv barn per grupp – ska ledas av tre pedagoger eller förskollärare.
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna