Efter utredningen: ”Ingen lärare ska behöva stå ensam”

Anna Olskog, Sveriges Lärare: ”Man behöver en fungerande elevhälsa för att kunna hjälpa sina elever”. Andreas Mörck, Almega: ”Får inte bli ett politiskt tomtebloss i Stockholm.”

Obligatorisk minimibemanning och större uppdrag för elevhälsan – till en kostnad av en miljard kronor.
”Återreglering” säger Lotta Edholm om förslagen i utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Kanske kan det bli en avlastning för lärarna?
– Ingen lärare ska behöva stå ensam med det här ansvaret, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Utredaren Åsa Lundkvist har presenterat sina förslag för en ny, utvidgad elevhälsa.

De innehåller minibemanning och vårdgaranti för elever. Elevhälsan 2.0 ska arbeta med elevernas fysiska, psykiska och sociala hälsa.

Sveriges Lärare hoppas att förslagen både i ”En förbättrad elevhälsa” och i delbetänkandet om stödundervisning för elever med svårigheter, ska lätta arbetsbelastningen på medlemmarna.

”Undervisningen påverkas”

– När stödsystemen brister påverkas undervisningen direkt. Det är positivt att utredaren presenterar förslag som innebär statlig reglering och tydligare nationell styrning. Det har vi efterfrågat länge, säger Anna Olskog, förbundsordförande.

Satsningen kommer med en kostnad på en miljard kronor, och är slutredovisningen av utredningen som tidigare föreslagit slopade extra anpassningar och stödundervisning för elever som inte når målen.

– Skolan ska ge rätt stöd i rätt tid, men staten måste matcha ambitionerna med finansieringen. För att reformerna ska lyckas krävs det satsningar: bättre bemanning, bättre villkor. Lärare i klassrummen, speciallärare och specialpedagoger ska få det som krävs för att varje elev ska lyckas, säger Anna Olskog.

Tuffare krav

Men ”En förbättrad elevhälsa” innebär också tuffare krav på huvudmännen, även små skolor ska ha skolsköterska på plats en dag i veckan.

Lotta Edholm, gymnasie-, högskole- och forskningsminister, kallar det en återreglering.

Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega utbildning, kallar utredningens förslag för ”otrolig ambitionshöjning”.

Men är skeptisk till att små kommuner och små friskolor på landsbygden kommer att få det att fungera, inte minst kravet på legitimerad personal.

– Det är viktigt att det inte blir ett politiskt tomtebloss i Stockholm, utan det måste fungera över hela landet, säger Andreas Mörck.

”Ingen ska stå ensam”

Förslagen i utredningen innebär också att friskolor ska tvingas till samverkansavtal med regionerna, något som enligt utredaren Åsa Lundkvist är ovanligt idag.

– Samverkan med regionerna måste fungera mycket bättre, och det är klart att det ska skrivas avtal. Men det måste göras i samverkan med primärvården, säger Andreas Mörck.

För Anna Olskog är en fungerande elevhälsa avgörande.

– Ingen lärare ska behöva stå ensam med det här ansvaret. Jag har varit klasslärare i 30 år. Man behöver en fungerande elevhälsa för att kunna hjälpa sina elever. Det är så det är, säger Anna Olskog.

LÄS ÄVEN:

Förslaget: Så blir skolans nya elevhälsa

Läraren om gråzonsbarn: ”Svåra att upptäcka i tid”

Rektor Linnea: Inför en ny skolform för gråzonsbarnen