Ny oroande trend: Flickors betyg sjunker

Ny statistik från Skolverket visar att flickors betyg sjunker jämfört med pojkars.
Betyg
Flickornas skolresultat sjunker och för första gången är pojkarna bättre i matematik.
Det visar en rapport från Skolverket.
Möjliga orsaker: otrygghet, stress, pandemin och sociala medier.
I årskurs 9 har skillnaden i betyg mellan könen aldrig varit så liten som nu.
Samma mönster finns i statistiken för årskurs 6 och för gymnasiet. Trenden att pojkar har en bättre resultatutveckling syns även i andra EU- och OECD-länder.
– Det visar att utvecklingen inte kan förklaras av förändringar i en viss åldersgrupp utan att det är en mer genomgripande trend, säger Sanna Vent, undervisningsråd på Skolverket.
Särskilt stor i matematik
Utjämningen mellan könen beror framför allt på att flickorna har blivit sämre. Idag är skillnaden mellan könen knappt en procent när det gäller behörighet till ett nationellt program i gymnasiet.
Flickors resultatnedgång är särskilt stor i matematik där pojkarna nu för första gången har högre betyg än flickor.
– Det finns tydliga skillnader mellan könen när det gäller inställningen till matematik. Flickor är mindre positiva än pojkar till att lära sig matematik och har sämre självförtroende i ämnet, säger Sanna Vent.
”En oroande utveckling”
Skolverket konstaterar att det framförallt är flickor med svensk bakgrund som försämrat sina resultat. För elever med utländsk bakgrund ökar resultaten för båda könen liksom behörigheten till gymnasiet.
– Vi ser en oroande utveckling bland flickor med svensk bakgrund, och detta oavsett vilket socioekonomiskt område deras skola ligger i. Den utvecklingen behöver vi fortsätta följa, säger Sanna Vent.
Flickorna som försämrat sina resultat finns i alla socioekonomiska områden och tyder enligt Skolverket på att problemet är utbrett och att orsaken till viss del kan finnas i brister i det systematiska kvalitetsarbetet.
Flera faktorer kan ligga bakom
Skolverket pekar på följande:
- Flickor trivs sämre och känner sig mindre trygga.
I högstadiet trivs hälften av pojkarna mycket bra men bara en fjärdedel av flickorna har samma upplevelse och fler anser att det är stökigt och svårt att koncentrerar sig i klassrummet.
- Flickor är mer stressade och mår sämre.
70 procent av flickorna i gymnasiet känner sig stressade och drygt 25 procent känner sig ledsna eller nedstämda. I topp ligger flickor med svensk bakgrund och de oroar sig för egna och andras förväntningar, framtid, social status och utseende.
- Flickor upplever att de får mindre stöd.
I högstadiet och gymnasiet upplever flickorna att de får mindre stöd och uppmuntran av lärarna än vad pojkarna får och enligt Skolverket ger statistiken dem rätt när det kommer till stödinsatser.
- Flickor har sämre självförtroende i matematik.
Rapporten visar att det försämrade skolresultatet till stor del hänger samman med sämre prestationer i matematik. I årskurs 8 säger 62 procent av flickorna och 47 procent av pojkarna att de har dåligt självförtroende i matematik. Det sämre självförtroendet syns även i NO-ämnena.
- Flickor använder sociala medier i högre grad än pojkar.
Användningen av sociala medier skiljer sig åt mellan könen. När pojkar aktivt spelar dataspel och umgås med andra online scrollar flickorna Snapchat, Tiktok och Instagram vilket enligt studier av Folkhälsomyndigheten över tid är förknippat med sämre psykisk hälsa.
- Pandemin var mer kännbar för flickor.
Under covid-19-pandemin sjönk flickornas betyg mer än pojkarnas. Skolverket hänvisar till att flera studier pekar på att flickorna som grupp drabbades hårdare än pojkarna av distansundervisning.
LÄS MER:
Faktorerna som stärker elever i matematik