Tre lärare: Bättre och sämre med skolan nu än tidigare

Foto: Privat

Erika Berglund, Sandra Isaksson och Alicia Sjöberg.

Högre status men sämre förutsättningar, nya perspektiv och slutet på tramspedagogik.
Så svarar tre lärare på frågan ”Vad är bättre och sämre med skolan nu jämfört med tidigare?”

  • Erika Berglund, förskollärare Härnösand 

– Min upplevelse är att det är ett annat klimat i förskolan i dag jämfört med när jag började arbeta för 16 år sedan. Att vara förskollärare i dag innebär en ständig balansgång mellan att upprätthålla kvalitet och samtidigt hantera en pressad vardag där tiden inte räcker till.

– Det som förr var självklart – som att hinna prata med alla barn, förbereda aktiviteter och reflektera kollegialt – har blivit en lyx. Förr hann vi vara närvarande i både lek och konfliktlösning. Det fanns större möjlighet att arbeta med barnens sociala och emotionella utveckling i vardagen.

Vi har fått en högre status som yrkesgrupp

Erika Berglund

– Förskollärare har i dag en starkare yrkesroll, med större möjligheter att påverka och utveckla verksamheten än tidigare. Det finns mer forskning, mer reflektion kring pedagogik och en tydligare förväntan på lärande. Detta är i grunden något mycket positivt – både för barnen och för professionen. Vi har fått en högre status som yrkesgrupp men det vi har vunnit i professionalisering har vi till viss del förlorat i förutsättningar.

  • Alicia Sjöberg, gymnasielärare St Eskil, Eskilstuna

– Något som definitivt var bättre förr, när jag för snart 20 år sedan blev lärare, var elevernas koncentrationsförmåga och läskunnighet. Till och med lågpresterande elever hade ro och ork att ta sig igenom lättare texter. Nu är det ren katastrof bland den kategorin elever.

– Vi har fler som inte klarar studieförberedande program och som går kvar år efter år och misslyckas i nästan alla kurser. De starka eleverna finns kvar men även de har brister i sin språkbehandling delvis på grund av minskad läsning och framför allt är de ovana vid mer formella texttyper.

Kejsaren är sannerligen naken

Alicia Sjöberg

– Något som definitivt är bättre nu är att vi är inne i ett paradigmskifte där Skolverket kommer tvingas göra upp med 90-talets relativistiska tramspedagogik. Utredaren Magnus Henrekson har på tydligast tänkbara vis sågat dem med fotknölarna. Han har kallat betygssystemet korrupt. Kejsaren är sannerligen naken och nu väntar en återgång till ett skolsystem som premierar fakta och kunskap framför ”analys” byggd på löst tyckande.

  • Sandra Isaksson, legitimerad lärare i förskolan, Ystad

Enligt mig är förskolan förr och nu två skilda och helt olika verksamheter.

– Det som var bättre förr är barngrupperna storlek, då fanns det mer tid till varje enskilt barn men det var mer fokus på omsorg och tillsyn.

 – Förskolan i dag är bättre ur den aspekten att vi fokuserar på barnens lärande utifrån ett utvecklings- och kunskapsperspektiv, där undervisningen planeras med utgångspunkt i läroplanen med hänsyn till barnens intressen.

Våra yngsta medborgare har erövrat en positiv framtidstro

Sandra Isaksson

Utifrån upplevelser, utforskande och undersökande med olika material och tekniker möjliggör vi lärare i förskolan att barnen kan erövra nya kunskaper och förmågor i mindre sammanhang. Barnen ses som kompetenta och vi tar vara på deras kunskaper, vidareutvecklar och förvaltar dem väl.

Vi som arbetar i förskolan är välutbildade och har stor pedagogisk kompetens om hela barnet. Tillsammans arbetar vi för en hållbar framtid där våra yngsta medborgare har erövrat en positiv framtidstro på förskolan som kan följa dem genom livet.