För varje kvadratmeter mindre en skola blir sparar kommunen ungefär 25 000 kronor. Illustration: Robert Samuel Hanson
Till startsidan
Den klassrumslösa skolan
Minst 1 000 nya skolor ska byggas. Flera av dem blir utan klassrum.
”Äntligen”, säger förespråkarna. ”Mer forskning behövs”, varnar kritikerna.
Läraren granskar det nya sättet att bygga skolor och besöker den klassrumslösa skolan som hyllades - och sen blev ett skräckexempel.
Skolan ska vara lika för alla, oavsett var du bor och vem du är.
Sverige växer så det knakar. 2030 passerar befolkningen 11 miljoner och 2050 finns det 12 miljoner svenskar, enligt SCB:s prognos.
Det kräver nya skolor – snabbt.
Enligt finansdepartementets beräkningar från 2018 behöver det byggas 1 400 skolor till 2026. Hälften förskolor, 400 grundskolor och 300 gymnasier.
Det anses tråkigt och konservativt att bygga klassrum. Och politikerna vill gärna ha snygga och häftiga skolbyggnader.
Kostnaden för de nya skolorna och renoveringar och ombyggnader av andra skolor beräknas till 400 miljarder kronor.
Pengar som i första hand kommer att betalas av kommunerna, många med hårt ansträngd ekonomi. Därför jagas det kvadratmeter. För varje kvadratmeter mindre en skola blir sparar kommunen ungefär 25 000 kronor.1
Därför sneglar många på den klassrumslösa och aktivitetsbaserade skolan. Den kräver mindre yta.
– Men det handlar inte bara om pengar, säger Hans Flygare, arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Det handlar också om lärarens roll. Ska läraren vara en kunskapsförmedlare från en kateder eller ska undervisningen vara mer aktivitetsbaserad och utföras i andra miljöer än klassrum.
En av klassrummets och katederundervisningens främsta belackare är Anna Törnquist, arkitekt, som jobbat med skolmiljöer i 30 år.
För varje kvadratmeter mindre en skola blir sparar kommunen ungefär 25 000 kronor. Illustration: Robert Samuel Hanson
– Det är obegripligt att man fortfarande använder en kollektiv undervisningsform. Men det är en kontroversiell fråga. Skolans arbetssätt har i ökande utsträckning blivit föremål för en politisk diskussion som fått ett, enligt min mening, olyckligt fokus på ordning och reda, säger Anna Törnquist, som också ifrågasätter lektions- och ämnesindelningen.
Är det flumskola du förespråkar?
– Nej, det är en utbredd missuppfattning att alternativet till klassrummet är en öppen, stimmig miljö. Vi ska fortfarande ha rum som man kan stänga dörren till. Och i mitt arbete har jag hela tiden utgått från läroplanen, som stadgar att undervisningen ska anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov.
Många av kritikerna mot klassrumslösa och aktivitetsbaserade skolor menar att det finns för lite forskning som talar för att det är en bra lärmiljö.
– Jag tycker inte vi kan experimentera med att bygga lärmiljöer som vi inte vet säkert fungerar. Vi måste utgå från forskning, säger Malin Valsö, psykolog och skolutvecklare på Elevhälsokonsulterna.
Hon menar att en av förklaringarna till att den klassrumslösa skolan växer sig stark är tron på ”21st century skills” med termer som kollaborativt lärande och informationskompetens.
– Det är ett missförstånd att vi inte skulle behöva fakta utan bara prata med varandra. Det klarar inte arbetsminnet, hjärnan är inte designad för det. Det första vi måste ha är fakta, sedan lugn och ro med fokus på en sak i taget, säger Malin Valsö, som också menar att många kommuner hellre jagar arkitektpriser än bra lärmiljöer.
Enligt finansdepartementets beräkningar från 2018 behöver det byggas 1 400 skolor till 2026. Illustration: Robert Samuel Hanson
– Det anses konservativt och tråkigt att bygga klassrum. Och politiker vill gärna ha snygga, coola och häftiga skolbyggnader. Och gärna få pris. Men det är ingen som följer upp och ger pris till de skolor som funkar bäst efter tre år, fortsätter Malin Valsö.
När kommunpolitiker, arkitekter och skolbyggare diskuterar nya skolor hörs sällan lärarna. Även Lärarförbundet har hållit en låg profil.
Varför?
– Vi som förbund kan inte ta parti för det en eller andra. Men det man måste göra är att dra lärdom och beforska vad som fungerar och ta hänsyn till lärarnas arbetsmiljö när man bygger. Lärarna måste vara mer involverade. Vi måste komma in tidigare i processen för att kunna påverka, säger Hans Flygare.
Att flera nya skolor floppat beror, enligt Hans Flygare, på att de byggts helt utan lärarinflytande.
– Lärarna har inte alls varit med och därför har man inte tagit hänsyn till lärarnas arbetsmiljö. I projekt som blivit lyckade har facket ofta varit involverat tidigt.
Man kan väl inte bara ta hänsyn till lärarnas behov?
– Nej, speciellt inte om man bygger väldigt annorlunda. Risken finns då att hela idén blir avhängigt en viss personalgrupp och rektorn. När de försvinner kan det bli problem. Så visst finns det en risk med att få för stort inflytande. En skola måste fungera för olika pedagogiska inriktningar. Det gäller att tänkta brett.
1 Fotnot: Karlstads universitet 2018, ”Nyckeltal för skolor och förskolor”.
LÄS MER OM GRANSKNINGEN
Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?
Hyllade skolan blev ett skräckexempel
Rätt utformade klassrum höjer resultatet
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.