”Har man en ledning som inte vågar bli osams med enstaka elever blir man väldigt utsatt som lärare” säger Henrik Birkebo.
Till startsidan
Henrik Birkebo vill att det är lugnt, men inte tyst, i klassrummet. ”Jag ställer ofta minst en fråga till varje elev per lektion och förväntar mig att alla ska bidra.”
Fokus
Gymnasieläraren Henrik Birkebo är tydlig: det är han som bestämmer över och leder undervisningen. Men det betyder inte att eleverna saknar inflytande.
– Jag förväntar mig att de är medskapare av lektionerna.
När Henrik Birkebo kliver in i klassrummet på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan har han en tydlig idé om vad klassen ska göra. Lektionsupplägget är klart och målet satt.
Men vad som händer sedan styr han inte över ensam. Det beror i hög grad även på eleverna som han möter.
– Som lärare ansvarar jag för planeringen och genomförandet av lektionerna, men samtidigt är jag nyfiken och öppen. Jag förväntar mig och kräver att eleverna är delaktiga och påverkar, säger Henrik Birkebo.
Att uppmuntra till dialog och att ta elevernas åsikter och frågor på allvar är ett viktigt sätt att ge dem inflytande över undervisningen, menar Henrik Birkebo. Han konstaterar att han, efter 23 år som lärare, känner sig både trygg och fri i sin yrkesroll.
– Det gör att två lektionspass i två olika klasser aldrig blir likadana, trots att jag har haft samma grundtanke och samma lärinnehåll. Utfallet beror på eleverna. Deras tankar, frågor och invändningar är viktiga för mig, säger Henrik Birkebo.
För att de ska få en rimlig arbetsbörda kan eleverna också få påverka när prov ska förläggas. Men det är Henrik Birkebo som avgör provformen. Och får klassen rösta fram ett provdatum förväntar han sig också att de dyker upp. Extra omprovstillfällen i närtid erbjuder han inte.
– Med frihet kommer ansvar. Att vara ängslig i sin lärarroll och hela tiden försöka vara snäll och tillmötesgående är förödande. Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.
”Har man en ledning som inte vågar bli osams med enstaka elever blir man väldigt utsatt som lärare” säger Henrik Birkebo.
Abdikerar läraren från den rollen är risken stor att ett fåtal starka individer i klassen tar kommandot, menar Henrik Birkebo.
– Då får vi andra informella ledare som framför allt tänker på sitt eget bästa. För gruppens skull är det jätteviktigt att det finns en lärare som tar ledarskapet.
Att elever väljer bort ansträngande arbetsmetoder, som läsning, är en annan uppenbar risk med ett långtgående elevinflytande, enligt Henrik Birkebo. Så att öppna för en sådan valfrihet vore ett allvarligt svek, anser han.
– Jag ska erbjuda eleverna möjlighet att växa och utvecklas. Det innebär att jag behöver vara jobbig och stå för ett motstånd. Jag ska inte sänka ribban utan se till att vi tar oss över den tillsammans.
Den här linjen är inte alltid populär bland eleverna. Därför är det helt nödvändigt att han får stöd och uppbackning av skolledningen, menar Henrik Birkebo.
– Har man en ledning som inte vågar bli osams med enstaka elever blir man väldigt utsatt som lärare. Saknade jag det här stödet skulle jag inte kunna hävda min policy, utan tvingas ge efter. Jag skulle vara rätt rökt. Det vore hemskt.
Henrik Birkebo upplever att det har blivit allt vanligare att missnöjda elever, som inte fått igenom sin vilja, vänder sig till rektorn.
– Så sent som förra veckan hörde en jätteupprörd elev av sig till rektorn. Rektorn lyssnade givetvis på eleven, men han var också tydlig med att det är läraren som är bossen i klassrummet och att han stöttar mig, säger Henrik Birkebo.
Hans skolledning ställer inte heller några formella krav på vilket slags inflytande eleverna ska få. Att lärarna får avgöra vad elevinflytande betyder i praktiken är också ett viktigt förtroende.
– Som lärare behöver man vara mjuk och hård samtidigt. Jag gillar verkligen mina elever och jag vill att de känner det. Men de behöver också tydliga ramar, annars blir det kaos.
Debatt Lärarens tio tankar om läroböcker.
Krönika Svenskläraren: Hur kan det bli så?
Böcker Tips: Fem bra julklappar till lärare.
Lön Ny statistik: Här tjänar gymnasielärare och högstadielärare bäst och sämst.
Läsning Svenskläraren om arbetssättet där alla har en stor chans att delta.
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Forskning Forskaren: Centralt för att alla elever ska utveckla ämneskunskaper.
Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”
Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?
Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”
Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.