
”Har man en ledning som inte vågar bli osams med enstaka elever blir man väldigt utsatt som lärare” säger Henrik Birkebo.
Henrik Birkebo vill att det är lugnt, men inte tyst, i klassrummet. ”Jag ställer ofta minst en fråga till varje elev per lektion och förväntar mig att alla ska bidra.”
Fokus
Gymnasieläraren Henrik Birkebo är tydlig: det är han som bestämmer över och leder undervisningen. Men det betyder inte att eleverna saknar inflytande.
– Jag förväntar mig att de är medskapare av lektionerna.
När Henrik Birkebo kliver in i klassrummet på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan har han en tydlig idé om vad klassen ska göra. Lektionsupplägget är klart och målet satt.
Men vad som händer sedan styr han inte över ensam. Det beror i hög grad även på eleverna som han möter.
– Som lärare ansvarar jag för planeringen och genomförandet av lektionerna, men samtidigt är jag nyfiken och öppen. Jag förväntar mig och kräver att eleverna är delaktiga och påverkar, säger Henrik Birkebo.
Att uppmuntra till dialog och att ta elevernas åsikter och frågor på allvar är ett viktigt sätt att ge dem inflytande över undervisningen, menar Henrik Birkebo. Han konstaterar att han, efter 23 år som lärare, känner sig både trygg och fri i sin yrkesroll.
– Det gör att två lektionspass i två olika klasser aldrig blir likadana, trots att jag har haft samma grundtanke och samma lärinnehåll. Utfallet beror på eleverna. Deras tankar, frågor och invändningar är viktiga för mig, säger Henrik Birkebo.
För att de ska få en rimlig arbetsbörda kan eleverna också få påverka när prov ska förläggas. Men det är Henrik Birkebo som avgör provformen. Och får klassen rösta fram ett provdatum förväntar han sig också att de dyker upp. Extra omprovstillfällen i närtid erbjuder han inte.
– Med frihet kommer ansvar. Att vara ängslig i sin lärarroll och hela tiden försöka vara snäll och tillmötesgående är förödande. Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.
”Har man en ledning som inte vågar bli osams med enstaka elever blir man väldigt utsatt som lärare” säger Henrik Birkebo.
Abdikerar läraren från den rollen är risken stor att ett fåtal starka individer i klassen tar kommandot, menar Henrik Birkebo.
– Då får vi andra informella ledare som framför allt tänker på sitt eget bästa. För gruppens skull är det jätteviktigt att det finns en lärare som tar ledarskapet.
Att elever väljer bort ansträngande arbetsmetoder, som läsning, är en annan uppenbar risk med ett långtgående elevinflytande, enligt Henrik Birkebo. Så att öppna för en sådan valfrihet vore ett allvarligt svek, anser han.
– Jag ska erbjuda eleverna möjlighet att växa och utvecklas. Det innebär att jag behöver vara jobbig och stå för ett motstånd. Jag ska inte sänka ribban utan se till att vi tar oss över den tillsammans.
Den här linjen är inte alltid populär bland eleverna. Därför är det helt nödvändigt att han får stöd och uppbackning av skolledningen, menar Henrik Birkebo.
– Har man en ledning som inte vågar bli osams med enstaka elever blir man väldigt utsatt som lärare. Saknade jag det här stödet skulle jag inte kunna hävda min policy, utan tvingas ge efter. Jag skulle vara rätt rökt. Det vore hemskt.
Henrik Birkebo upplever att det har blivit allt vanligare att missnöjda elever, som inte fått igenom sin vilja, vänder sig till rektorn.
– Så sent som förra veckan hörde en jätteupprörd elev av sig till rektorn. Rektorn lyssnade givetvis på eleven, men han var också tydlig med att det är läraren som är bossen i klassrummet och att han stöttar mig, säger Henrik Birkebo.
Hans skolledning ställer inte heller några formella krav på vilket slags inflytande eleverna ska få. Att lärarna får avgöra vad elevinflytande betyder i praktiken är också ett viktigt förtroende.
– Som lärare behöver man vara mjuk och hård samtidigt. Jag gillar verkligen mina elever och jag vill att de känner det. Men de behöver också tydliga ramar, annars blir det kaos.
Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Läraren: Elevers tyckande väger extremt tungt
Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Elevmakten pressar lärare: ”Vi är tjänstefolk”
Experten: Därför ska läraren bestämma över undervisningen
Skolministern sågar elevinflytandet i skolan: ”Vuxenpåhitt”
Så ger han eleverna lagom mycket makt
Elevkaptener svetsar ihop klassen
Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande
Jarnlo: Lärare kastas under bussen när elevers makt skenar
Debatt: ”Finns inga signaler om att elevinflytandet har gått överstyr”
Replik: Skolforskarna är tyvärr i otakt med tiden
Debatt: Vi löser inte skolans problem genom att tysta eleverna
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”